رویترز گزارش داد، الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه از آوارگان این کشور خواست به کشور خود بازگردند.

وی گفت، هیچ تهدیدی از سوی دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه یا دستگاه‌های امنیتی این کشور برای آوارگان وجود نخواهد داشت.

لاورنتیف با بیان اینکه دولت سوریه قدرت ارائه کمک‌های بیشتر به آوارگانی که بازمی‌گردند را نخواهد داشت، از حامیان مالی خارجی خواست نسبت به ارائه کمک‌ها اقدام کنند.

وی در ادامه افزود، نباید با این مساله برخورد سیاسی شود.

در این راستا، سازمان ملل اعلام کرد، اوضاع سوریه پس از گذشت هفت سال از درگیری هنوز شرایط لازم برای بازگشت آوارگان را ندارند.

لاورنتیف که روز چهارشنبه با بشار اسد در دمشق دیدار کرده بود، گفت، آوارگان هر روز در حال بازگشت به سوریه هستند.

وی همچنین در سفر خود به لبنان اعلام کرد، سوری‌ها به حمایت دولت و دستگاه‌های امنیتی اطمینان دارند و به مناطق خود که تحت کنترل دولت است، بازمی‌گردند.

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه در این سفر خود روز پنجشنبه با میشل عون، رئیس جمهور و سعد حریری، نخست وزیر لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در حال حاضر ۵.۶ میلیون آواره سوری در منطقه وجود دارند که یک میلیون تن از آنها در لبنان حضور دارند.

لاورنتینف با بیان اینکه زمان آن فرا رسیده آوارگان به سرزمین خود بازگردند، گفت: دولت سوریه آماده پذیرش همه کسانی است که خواهان بازگشت هستند.

 در بیانیه صادره از سوی ریاست جمهوری لبنان پس از این دیدار آمده است، بیروت از ابتکار عمل روسیه برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان استقبال می‌کند و رئیس جمهور لبنان آماده ارائه کمک‌های لازم به منظور اجرای پیشنهادات روسیه در این باره است.

پیشتر عون حضور آوارگان سوری در لبنان را تهدیدی وجودی برای این کشور خوانده و از آنان خواسته بود پیش از دست‌یابی به حل و فصل سیاسی برای حل بحران کشورشان، داوطلبانه به مناطق امن سوریه بازگردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.