احمد محجوب، سخنگوی وزارت خارجه عراق در گفت‌وگو با السومریه نیوز گفت: آنچه که رسانه‌ها در رابطه با اظهارات راجح الموسوی، سفیر عراق در تهران مبنی بر هشدار وی به شهروندان عراقی نسبت به سفر به ایران به دلیل قتل و سرقت در آبادان و خرمشهر منتشر کردند، نادرست است.

وی از رسانه ها خواست تا در انتشار اخبار دقت بیشتری کنند و از منابع رسمی و موثق استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، روزنامه "الحیات" چاپ لندن پیش از این مدعی شد که  سفیر عراق در تهران از شهروندان این کشور خواسته در صورت سفر به ایران هوشیار باشند. دلیل این هشدار "افزایش قتل و دزدی" از مسافران عراقی عنوان شده است.

این روزنامه مدعی شد که راجح الموسوی با اشاره به افزایش موارد سرقت از مسافران عراقی در ایران در هفته‌های اخیر، از آنها خواست هنگام داد و ستد و رفت و آمد به ویژه در شب کاملا احتیاط کنند.

الحیات به نقل از سفیر عراق مدعی شد: موارد ثبت شده زیاد نیستند با این حال همزمانی همه آنها باعث شد اهمیت رسانه‌ای پیدا کنند و علاوه بر آن نیز طی دو ماه اخیر شمار عراقی‌های مسافر ایران با هدف خرید از مناطق همجوار افزایش یافته است. روزانه حدود ۲۰ هزار عراقی به ایران سفر می‌کنند و پس از تصمیم دولت ایران مبنی بر لغو روادید سفر به شهرهای مرزی آبادان و خرمشهر این تعداد به طور چشمگیری رو به افزایش است.

او افزود: برخی مسافران عراقی که به شهرهای نیازمند ویزا، نظیر اهواز و مشهد رفته‌اند و شب‌ها سوار خودروهای ناشناس شده‌اند به دردسر افتاده‌اند. مقامات ایرانی از آغاز تحقیقات در مورد حوادث پیش‌آمده خبر داده‌اند اما تا کنون آمار دقیقی از موارد قتل و دزدی از مسافران عراقی منتشر نشده است.

 

سرکنسول ایران در اربیل: شایعه اعمال محدودیت در صدور ویزا برای سفر به ایران صحت ندارد

در همین حال مرتضی عبادی با تکذیب شایعات عدم صدور روادید برای سفر به جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: سرزمین پهناور  ایران به لحاظ وجود جاذبه‌های سرشار از موهبت الهی و مراکز زیارتی و سیاحتی و درمانی از مقاصد جدی سفر ملت عراق از جمله اهالی کردستان عراق است ، از این رو علاوه بر تمایل مردمی برای سفر به ایران، مسئولین اقلیم کردستان به ویژه  وزیر  شهرداری و گردشگری کردستان  عراق به توسعه صنعت گردشگری با بهره گیری از تمام ظرفیت‌های  طرفین اصرار داشته و ضمن پیگیری در جلسات معمول با سرکنسولگری، زمینه‌های  برگزاری همایش‌های مشترک را نیز فراهم آورده‌اند .

به گزارش ایسنا، وی افزود: آداب و سنن مشترک و آشنایی و قابل فهم بودن زبان  فار سی برای مسافرین اقلیم و جاذبه‌های سیاحتی ، زیارتی، تفاوت آب وهوای مناطق و همچنین  توانمندی بالای درمانی و هزینه پایین از جمله مشوق‌های سفر به جمهوری اسلامی ایران است.

 سرکنسول ایران تاکید کرد: سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در اقلیم،  سهولت در دریافت وزیرا را  نسبت به گذشته افزایش داده‌اند و متقاضیان روادید ظرف چند ساعت قادر به اخذ ویزا و انجام سفر خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: البته مسافرین به طور معمول از معطلی دوسوی مرز بدلیل تاخیر انجام تشریفات قانونی در مرزهای زمینی از جمله « تمرچین »و نبود دفاتر یا نقشه های راهنمای گردشگری در ورودی مرزها و همچنین هزینه چند صد دلاری« کاپوتاژ» برای کسانی که با خودروی شخصی به ایران سفر می‌کنند که از طرف شرکتی عراقی که خود را نماینده بیمه «دی» معرفی می‌کنند دریافت می‌شود گلایه دارند. این در حالی است که هزینه کاپوتاژ حداکثر بیش از پنجاه دلار نخواهد بود ولی عدم شفافیت و واسطه قرار دادن طرفی عراقی از سوی بیمه دی زمینه اجحاف در حقوق مردم را به وجود آورده و آنان را نگران کرده است .

عبادی در خصوص شایعه عدم صدور ویزا برای سفر به کشورمان گفت: در طی روز گذشته  (۲۳مرداد۹۷) بیش از ۴۰۰۰ ویزا در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در اقلیم صادر شد که ۲۵۱۰ مورد آن در اربیل انجام شد لذا شایعه ممنوعیت صدور ویزا تکذیب می‌شود .

 

وی ادامه داد: بعضاً  با اختلال در اینترنت، معطلی برای صدور روادید برای ساعتی افزایش می‌یابد که با توجه به دیدار اخیر  با آقای« نوزاد هادی »استاندار  اربیل  و حمایت وی  در رفع ایراد اینترنت وضعیت بهبود یافت.

مرتضی عبادی همچنین نبود دفتر ارائه خدمات تحویل پلاک موقت راهنمایی و رانندگی در مرز تمرچین را از جمله عوامل معطلی مسافرین دانست و اظهار کرد : حضور دفتر خدمات تحویل پلاک موقت در مرزی که به طور شبانه‌روزی تردد در آن انجام می شود یک ضرورت است لذا نقص موجود علاوه بر اطلاع رسانی به نیروی انتظامی ، در نشستی با رییس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و انتظار می رود این مشکل مرتفع شود .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.