عربستان در نظر دارد از طریق کاهش قیمت نفتی که به خریداران خاص خود می فروشد سهم خود در بازار  را افزایش دهد و ایران برای اینکه همان مشتری ها را داشته باشد مجبور است  نفتش را با قیمت کمتر از عربستان عرضه کند. به همین دلیل است که تحلیل گران بازار انرژی و اقتصاد از وضعیت کنونی در بازار به  عنوان جنگ قیمتی در بازار نفت نام می برند. جنگی که می تواند تبعات منفی برای کشورهای نفت خیز و در نهایت اقتصاد دنیا داشته باشد. جنگی که می تواند فضای تجاری در بازار نفت را تحت تاثیر قرار دهد و تعادل بازار را بر هم بریزد. جنگی که باعث کاهش قیمت نفت در بازار جهانی و دنیا کاهش تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این بازار می شود و در نهایت بحران های اقتصادی زیادی را به همراه می آورد . جنگی که همچون جنگ تجاری این روزها بین امریکا و چین  ریشه در سیاستهای نادرست امریکا دارد.

 

امریکا عامل ایجاد این جنگ قیمتی است

 

اما دلیل آغاز شدن این جنگ قیمتی در بازار نفت چیست؟ اصلی ترین دلیل آن خروج امریکا از توافق هسته ای و بازگرداندن تحریم ها علیه  ایران است. امریکا در نظر دارد از ماه نوامبر  تحریم نفتی را علیه ایران اعمال کند و  نکته مهم این است که حتی قبل از اجرایی شدن این تحریم ها هم شمار زیادی از خریداران نفتی ایران از همکاری با ایران سر باز زده اند . ایران هم برای حفظ شماری از خریداران نفت مجبور به کاهش قیمت است  که خود به این چالش قیمتی  کنونی دامن می زند.

 سایت اویل پرایس در گزارشی با اشاره به بحرانی که هم اکنون در بازار وجود دارد نوشت: این بحران نفتی باعث می شود تا نرخ رشد اقتصادی دنیا کاهش یابد، سرمایه گذاری در پروژه های نفتی کمتر شود  و در نهایت فرصتهای شغلی کمتری در کشورها ایجاد شود.کاهش نرخ رشد اقتصادی و کاهش نرخ رشد فعالیتهای صنعتی سبب می شود تا دوباره تقاضای نفت کم شود  که این مساله بسیار مشکل افرین است.

کاهش قیمت نفت ایران و عربستان

عربستان بزرگترین صادرکننده نفت در اوپک است و قدرت زیادی در بازار جهانی دارد . ایران سومین کشور بزرگ صادر کننده نفت در منطقه است و هر ساله بخش زیادی از نفت مورد نیاز دنیا را تامین می کند. طبق آمارهای موجود در ماه های اخیر رقابت برای تصاحب سهم بیشتری از بازار از طریق کاهش قیمت نفتی که عرضه می شود بالا گرفته است .  قیمت نفت آماده برای فروش در ماه سپتامبر سال جاری که توسط ایران تولید شده است به پایین ترین سطح طی ۱۴ سال اخیر رسید . قیمتی مشابه قیمت نفتی که عربستان برای فروش به کشورهای صنعتی و بازارهای  توسعه یافته در نظر گرفته است . این در حالیست که در ماه های ابتدایی سال جاری، متوسط قیمت هر بشکه نفت  ایران در بازار جهانی ۰.۸ تا ۱.۲  دلار به ازای  هر بشکه بیش از متوسط قیمت عرضه شده توسط  کشورهای عمان و امارات و بالاتر از متوسط قیمت عرضه شده توسط دیگر کشورهای خاورمیانه بود.    

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.