لوکانگ روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای ضمن انتقاد شدید از امضای لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۱۹ آمریکا که بر «تهدیدات از سوی چین» متمرکز شده است تاکید کرد چین چندین بار مواضع خود را درباره موضوعات منفی در لایحه بودجه دفاعی آمریکا ابراز و به طور جدی به آمریکا اعتراض کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته (دوشنبه) لایحه ۷۱۷ میلیارد دلاری قانون بودجه دفاع ملی این کشور را که شامل موضوعاتی علیه چین مانند تنظیم «راهبرد دولت در مقابل چین» و «برنامه تقویت تجهیزات نظامی منطقه تایوان» است امضا کرد.

چین، منطقه تایوان را که در سال ۱۹۴۹ میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون &#۳۹;اصل یک چین&#۳۹; بخشی از خاک خود می داند و تا کنون چندین بار به دلیل روابط مستقل آمریکا با این جزیره به واشنگتن هشدار داده است.

بر اساس اصل یک چین هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با مقام های تایوانی ملاقات کند اما آمریکا این اصل را رعایت نمی کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین یاداوری کرد ما اعتراض خود را نسبت به اقدام آمریکا در امضای مفاد منفی این لایحه علیه چین و نادیده گرفتن مخالفت پکن، ابراز می کنیم.

صبح امروز نیز وزارت بازرگانی چین با صدور بیانیه ای اعلام کرد: با توجه به تاثیرات این بودجه بر روی فعالیت شرکت های اقتصادی و بازرگانی چین، پکن به صورت کامل اثرات آن را بر شرکت های چینی ارزیابی خواهد کرد.

قانون بودجه دفاع ملی سال ۲۰۱۹ ایالات متحده که کلیات خط مشی نظامی این کشور و وجوه مورد نیاز برای حمایت از آن را تعیین می کند بر تهدیدات چین تمرکز دارد و می گوید که این کشور در تلاش است تا نظم جهانی را از طریق مدرنیزه کردن ارتش خود و سرمایه گذاری تهاجمی خارجی از بین ببرد.

این قانون سازمان های دولتی آمریکا را از بکارگیری محصولات سازندگان تجهیزات ارتباطاتی چین از جمله شرکت مخابراتی ZTE منع می کند تا از نشت اطلاعات سری جلوگیری شود.

قانون بودجه دفاع ملی ایالات متحده همچنین وزارت دفاع این کشور را از کاهش نیروهای آمریکایی در کره جنوبی از ۲۸ هزار به ۲۲ هزار نفر منع کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.