سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی گفت موضوع تایوان حساس ترین مساله در روابط این کشور با آمریکا محسوب می شود و تحرکات آمریکا می تواند به روابط طرفین لطمه زده و صلح و امنیت منطقه را مخدوش کند.

او به آمریکا تاکید کرد نباید در مورد تایوان دچار محاسبات راهبردی شود زیرا این موضوعی حساس در مناسبات دو کشور است و به صلح منطقه پیوند خورده است.

نیروی دریایی آمریکا از اعزام دو کشتی این کشور به تنگه تایوان دفاع کرده و گفته است نیروی دریایی آمریکا سال ها است در منطقه دریای جنوبی، دریای شرقی، تنگه تایوان و آبهای بین المللی حضور دارد.

ارتش چین هم اعلام کرده است در حال نظارت دقیق بر تحولات در تنگه تایوان است و بر این باور است اعزام این ناوها در واقع اعلام حمایت از استقلال طلبان تایوانی است که نباید از چین بهراسند.

روزنامه گلوبال تایمز ارگان حزب حاکم چین می نویسد آمریکا در حال تشدید تنش ها در تنگه تایوان پس از تشدید نبرد تجاری با چین است.

این نشریه می افزاید آمریکا یک جنگ روانی به راه انداخته است این کشور البته در حال گشودن جبهه های مختلفی از نظامی گرفته تا مساله تایوان و تجارت علیه چین است.

این روزنامه تصریح کرده است تنگه تایوان تحت کنترل چین است و این کشور اراده راسخ برای حراست از آن دارد و به تایوان هشدار داده است نباید به دنبال جلب حمایت آمریکا علیه پکن باشد.

چین بارها به خانم &#۳۹;تسای اینگ ون&#۳۹; اولین رهبر تایوان هشدار داده است مراقب اقدامات انشعاب طلبانه اش باشد اما او گفته است تسلیم تهدیدهای چین نخواهد شد و همچنان حاضر به پذیرش اصل یک چین نیست.

اداره امور تایوان در دولت چین در بیانیه ای به تسای هشدار داده است به چالش کشیدن این اصل برای تایوان نتایج خوبی نخواهد داشت و این جزیره متعلق به چین است.

تسای که از این شرایط عصبانی به نظر می رسد گفته است که او خود را نماینده ۲۳ میلیون مردم تایوان می داند و زیر بار تهدیدهای چین نخواهد رفت.

تایوان اکنون زیر فشارهای شدید اقتصادی قرار دارد و در ماه های گذشته چندین متحدش را از دست داده است و چین هم اجازه نمی دهد گردشگرانش راهی این جزیره شوند.

البته تایوان ۱۱۲ میلیارد دلار صادرات به چین دارد و پکن هنوز خویشتنداری نشان داده است و جلوی این صادرات را نگرفته است.

تایوان دارای بیش از ۱۰۰ مرکز فرهنگی و اقتصادی در جهان است و دارای یک ذخیره قوی ارزی است و یکی از اقتصادی های برتر دنیا هم به حساب می آید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.