دکتر غلامی در این نامه با اشاره به نکات مطرح شده در دومین نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید توسط رئیس‌جمهوری در خصوص مشکلات اقتصادی پیش‌رو و ضرورت مقابله با ترفندهای استکبار جهانی اظهار داشت: ضمن حمایت همه جانبه از برنامه‌های دولت، ضرورت دارد کلیه واحدهای اجرایی تابعه این وزارت، راهبردها و راهکارهای اساسی را به منظور اجرای اقتصاد مقاومتی، صرفه‌جویی هر چه بیشتر در هزینه‌های جاری و عمرانی (ریالی و ارزی) و بهره‌وری بهینه از امکانات موجود را تدوین کنند.

وی افزود: بر همین اساس تدابیر راهبردی برای کاهش آثار تحریم‌ها بر امور کیفی و فعالیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری جهت اجرا در بخش‌های مختلف ابلاغ شده است.

وزیر علوم در بخش اداری و مالی ضمن تاکید بر اجرای راهکارهای صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری بر حذف خریدهای غیر ضروری، خرید خدمات، صرفه‌جویی در مصرف آب، برق، گاز و سوخت تاکید کرد.

دکتر غلامی همچنین اولویت‌بندی اجرای طرح‌های عمرانی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با پیشرفت فیزیکی بالا و عدم آغاز طرح‌های جدید مگر با استفاده از کمک‌های خیرین را ضروری دانست.

وی با تاکید بر حمایت از کالای ایرانی و تأمین نیازها از واحدهای تولیدی داخل و پشتیبانی از بازار داخلی کشور، تلاش برای کاهش خرید ارزی تجهیزات و اولویت‌بندی در خریدهای ضروری را امری مهم و اساسی بر شمرد.

وزیر علوم برنامه‌ریزی جهت فعال کردن واحدهای خدماتی و تولیدی غیرفعال به منظور ایجاد درآمد جدید و اصلاح هرم جمعیتی کارکنان غیر هیئت علمی نسبت به کارکنان هیئت علمی با جابه‌جایی و انتقال آنان به دستگاه‌های اجرایی و عدم جذب نیروی انسانی جدید را به عنوان راهبرد دیگری در بخش اداری و مالی عنوان کرد.

وی در ادامه بر کاهش سفرها و مأموریت‌های کارکنان و مدیران، حذف سفرهای غیرضروری، پرهیز از خرید خودروی جدید مگر در موارد بسیار ضروری، تلاش برای برون سپاری خدمات پشتیبانی و رفاهی، دانشجویی و فوق برنامه با هدف کاهش ساختار تشکیلاتی و گسترش استفاده از خدمات دانشجویان در قالب کار دانشجویی را از دیگر راهبردهای بخش اداری و مالی دانست.

وی در بخش آموزشی نیز هماهنگی و همکاری دانشگاه‌های استان‌ها برای برنامه‌ریزی به منظور استفاده از فضاهای کالبدی آموزشی و پژوهشی بر اساس نرخ بهره‌برداری کامل و اجاره دادن فضاهای کالبدی غیرضروری در ساعات غیر رسمی و ایام تعطیل را به عنوان بخشی از راهبردهای موجود در بخش آموزش عنوان کرد.

وزیر علوم در بخش راهبردهای آموزشی همچنین بر محدود کردن ایجاد ظرفیت‌های جدید برای راه‌اندازی رشته‌های هزینه‌بر کم تقاضا، ساماندهی کالبدی و آموزشی، رعایت مصوبات مربوط به سنوات دوره حضور دانشجو در دانشگاه و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان خارجی شهریه پرداز (غیر ایرانی) در دانشگاه‌ها و مؤسسات تاکید کرد.

دکتر غلامی در ادامه با اشاره به راهبردهای موجود در بخش پژوهشی و فناوری، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت واحدهای فناورانه‌ی تولیدی، هماهنگی با سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استانی جهت استفاده مشترک از آزمایشگاه‌ها، ایجاد هسته‌های پژوهش و فناوری هدفمند و توسعه انتشار الکترونیکی مجلات علمی را به عنوان بخش‌هایی از این راهبرد مطرح کرد.

وزیر علوم علاوه بر موارد مذکور در بخش پژوهشی و فناوری به هماهنگی و تعامل بیشتر با مسئولان دستگاه‌های استانی جهت رفع چالش‌های موجود و همکاری با صنایع و کارخانجات مادر و شرکت‌های ملی و فراملی اشاره کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در بخش ارائه راهبردهای فرهنگی و اجتماعی، دانشجویی و تربیت بدنی نیز بر تقویت زیرساخت‌های ضروری جهت پیاده‌سازی فناوری‌های نوین اطلاعات، بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی به منظور تسریع در اطلاع‌رسانی، تقویت نشریات الکترونیک دانشجویی، قانون‌مداری و حفظ حقوق دانشجویان و انعقاد تفاهم‌نامه‌های بین دستگاهی تاکید کرد.

وزیر علوم تمرکز بر موضوع اقتصاد مقاومتی، حمایت همه جانبه جامعه دانشگاهی از برنامه‌های دولت تدبیر و امید را نیز امری ضروری دانست و خواستار انجام اقدامات مناسب دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی جهت حمایت قاطع از برنامه‌های دولت جهت کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی و ارائه گزارش به این وزارت شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.