سامانه طرح ثبت تلفن همراه (همتا) دیروز (سه شنبه) اعلام کرد مسافران باید ۳۰ روز پس از ورود به کشور اطلاعات صحیح گوشی تلفن همراه خود در سامانه ثبت گوشی مسافری وارد کنند؛ در غیر این صورت، حتی با وجود ورود اطلاعات و پرداخت عوارض گوشی تلفن همراه، مبلغ پرداختی برگشت داده نمی شود و تجهیزات فعال سازی ارسال نمی شود.

طبق بخشنامه پارسال گمرک، هر مسافر فقط ا مجاز به اظهار اطلاعات یک دستگاه تلفن همراه در سامانه مسافری است.

با این همه، نزدیک به چهار هزار دستگاه گوشی مسافری فاقد شرایط ابلاغ‌شده از سوی گمرک (کم‌اظهاری)، در سامانه همتا شناسایی و از دیروز خدمات رسانی به برخی از آنها قطع شد.

امروز این سامانه از دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای وصل شدن دوباره گوشی‌های مسافری قطع شده خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: این اقدام وزیر برای تنظیم بازار و جلوگیری از ضرر اصناف و کمبود گوشی در بازار صورت گرفته است و در آینده‌ای نزدیک تدابیری اندیشیده می شود تا از بروز تخلف در ثبت کالای مسافری جلوگیری شود.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دیروز (سه شنبه) اعلام کرد فرآیند ردگیری (رجیستری) واردات گوشی تلفن همراه همچنان ادامه دارد واکنون میزان واردات گوشی قاچاق به صفر رسیده است.

«حسین فلاح جوشقانی» گفت: پایش گوشی ها از زمان توزیع ارز تا بازار خرده فروشی، بدون درگیر کردن مردم دنبال می شود.

وی افزود: به این ترتیب، گوشی وارد شده به کشور در همه مراحل بنکداری، انبار و خرده فروشی، شناسایی و احتمال احتکار کم می شود.

تقاضای سالیانه تلفن همراه در کشور بیش از ۹ میلیون دستگاه برآورد می شود؛ پیش از اجرای طرح رجیستری در کشور فقط ۲ میلیون دستگاه آن از طریق واردات رسمی و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه نیز از سایر روش های وارداتی مانند ورود همراه مسافر تامین می شود.

بالا بودن سهم واردات غیررسمی و قاچاق از بازار تلفن همراه کشور، دولت دوازدهم را بر آن داشت تا طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه یا رجیستری را اجرا کند؛ اجرای این طرح از مهرماه پارسال آغاز شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.