موضوع تفکیک چند وزارتخانه مدت هاست که از سوی دولتمردان مطرح شده است.

دولت دهم با هدف کوچک سازی ادغام برخی وزارتخانه ها را انجام داد اما این هدفی بود که بعد از پایان این دولت مشخص شد که نه تنها دولت کوچک نشده، بلکه باعث فربه‌تر شدن هم شده است، تا جایی که مجلس دهم و دولت دوازدهم تلاش کردند که این اشتباه را جبران کنند.

بر اساس لایحه پیشنهادی دولت به مجلس، با تفکیک وزارتخانه ها، پنج وزارتخانه جدید مسکن، راه و شهرسازی، بازرگانی ، ورزش، صنعت و معدن و سازمان ملی جوانان تشکیل خواهد شد.

در این لایحه پیشنهاد شده است: به منظور توسعه بازرگانی داخلی و خارجی در اقتصاد کشور با تفکیک اهداف، ماموریت ها و وظایف مربوط به امور بازرگانی از وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، وزارت بازرگانی تشکیل شود.

همچنین با انفکاک امور بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، این وزارتخانه به وزارت صنایع و معادن تغییر نام داده و با اهداف و ماموریت های قبل از ادغام با وزارت بازرگانی به فعالیت خود ادامه می دهد.

بر اساس این لایحه به منظور تمرکز وظایف در ایجاد یکپارچگی و انسجام در حوزه راه و حمل و نقل و با تفکیک اهداف، ماموریت ها و وظایف مربوط به امور حمل و نقل از وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه و ترابری تشکیل می شود.

در این لایحه همچنین پیشنهاد شده با انفکاک امور راه و حمل و نقل از وزارت راه و شهرسازی این وزارتخانه به وزارت مسکن و شهرسازی تغییر نام داده و با اهداف و ماموریت های قبل از ادغام با وزارت راه و ترابری به فعالیت خود ادامه دهد، همچنین وزارت ورزش و جوانان به دو سازمان تفکیک شود.

**لایحه تفکیک پنج وزارتخانه هفته آینده در راه مجلس 

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری در حاشیه جلسه هیات دولت، بر مصمم بودن دولت در نهایی شدن لایحه تفکیک پنج وزارتخانه با هدف کاهش مشکلات آنها تاکید کرد و گفت: این لایحه هفته آینده به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود.

وی افزود: با تفکیک وزارتخانه ها در مجلس شورای اسلامی وزیران جدید و جوانی به کابینه اضافه خواهند شد و این مساله به رفع مشکلات اقتصادی کشور با جدیت بیشتر کمک می کند.

به گفته وی، با تفکیک وزارتخانه ها، پنج وزارت جدید مسکن، راه و شهرسازی، بازرگانی ، ورزش، صنعت و معدن و سازمان ملی جوانان تشکیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای حل مشکلات سران قوا باید تصمیم های لازم را اتخاذ کرده و بر اجرایی شدن آن پافشاری کنند.

واعظی به تلاش برای اصلاح ساختار تشکیلاتی دولت و لایحه ای که به مجلس داده شده اشاره کرد و گفت: قول داده بودیم برای جوانان کشور برنامه های خاص تری داشته باشیم و آقای رییس جمهوری سال گذشته قول داده بودند که سازمان جوانان از ورزش جدا شود تا بتوانند با عنایت بیشتری کار انجام شود.

به گفته وی، تلاش برای بارسازی بافت فرسوده کشور و ایجاد اشتغال بیشتر در این بخش نیازمند وجود یک وزارت مسکن است تا مشکلات این بخش تخصصی تر برطرف شود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان این که اکنون وظایف مربوط به وزارت بازرگانی هم در وزارت جهاد کشاورزی و هم در وزارت صنعت، معدن وتجارت تقسیم شده است ادامه داد: در شرایطی که برخی قیمت ها به دلیل عدم نظارت و یا کمبود نظارت وقیمت گذاری نامناسب با توجه به اختصاص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تشکیل وزارت بازرگانی برای نظارت کامل ضروری است.

واعظی ابراز امیدواری کرد با تشکیل وزارتخانه های جدید بتوان تحولی اثرگذار در همه بخش ها ایجاد کرد و خاطرنشان ساخت: اکنون برای جامعه مهم است که به رفاه و ارزاق مورد نیاز توجه بیشتری شود که این وزارتخانه ها می توانند این مهم را برآورده کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری از موافقت و حمایت وزرای فعلی با تصویب لایحه اصلاح ساختاری دولت خبرداد.

**تاکید مجلسی ها بر تفکیک وزارت خانه ها

پیشنهاد تفکیک پنج وزارتخانه از سوی دولت در حالی مطرح است که برخی مجلسی ها نیز تلاش جدی برای تفکیک این وزارت خانه ها دارند.

محمد علی وکیلی نماینده مردم تهران معتقد است: مطالبه اصلاح ساختار دولت خواست مجلس است، نمایندگان همواره مطالباتی همچون اصلاح ساختار دولت، ترمیم کابینه در جهت کارآمدی دولت، چابک سازی و پاسخگو کردن دولت را داشته اند.

همچنین سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، تفکیک وزارتخانه ها را گامی برای تخصصی شدن فعالیت آن ها دانست و گفت: اصلاح ساختار دولت، هم هزینه کمتری دارد و به توسعه کمک می کند.

وی درباره لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت (تفکیک وزارتخانه ها) گفت: تخصصی شدن وزارتخانه ها و تفکیک آنها بیش از حالت کنونی به رشد صنعت و همچنین بازرگانی کمک می کند.

حال باید منتظر ماند که مجلسی ها چه تصمیمی در مورد لایحه تفکیک ۵ وزارت خانه دولت می گیرند آیا با این لایحه موافقت می کنند و ۵ وزارت خانه تفکیک می شود یا این که وزارت خانه های ما به همین شکل باقی می ماند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.