القدس العربی گزارش داد، "جنبش دموکراتیک مدنی" مصر که شامل شخصیت‌های عمومی و احزاب مختلف، از جمله حمدین صباحی، نامزد سابق ریاست جمهوری و رقیب عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ می‌شود، در بیانیه‌ای به مسؤولان این کشور نسبت به عواقب ناشی از "سیاست‌های ناعادلانه" برای اکثریت مردم مصر هشدار داد.

در این بیانیه آمده: این افزایش قیمت‌ها برخلاف وعده‌های قبلی رئیس جمهوری است که گفته بود هیچ گونه افزایش قیمت یا کاهش یارانه‌ها را تأیید نمی‌کند مگر اینکه افزایش درآمد شهروندان افزایش یابد.

دولت جدید مصر شنبه در راستای طرح کاهش یارانه، قیمت سوخت را تا میزان ۶۶.۶ درصد افزایش داد. قاهره اخیرا شاهد افزایش قیمت آب، برق و بلیت مترو بود.

از زمان آزادسازی نرخ پوند مصر در نوامبر ۲۰۱۶ در جریان توافق‌ مصر با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام ۱۲ میلیارد دلاری، این سومین مرتبه است که دولت مصر قیمت سوخت را افزایش می‌دهد.

این جنبش تأکید کرد: دولت به جای تصمیم گیری برای افزایش قیمت‌ها به دنبال پیدا کردن جایگزین برای بهبود اقتصاد مصر، از جمله "مبارزه با فساد، کاهش هزینه‌های دولت، اصلاح نظام مالیاتی و ایجاد تعادل در آن و توسعه سرمایه گذاری باشد.

پیشتر نیز فراکسیون اپوزیسیون "۲۵-۳۰" (شامل ۱۶ نماینده چپ گرا) در پارلمان مصر به دلیل افزایش قیمت‌ سوخت از مجلس نمایندگان خواسته بود تا به دولت جدید رأی اعتماد ندهد.

ائتلاف "حمایت از مصر" نیز تاکید کرد، در شرایط کنونی همزمان با ساخت کشور و حرکت به سمت آینده باید مشارکت توسعه‌ای تمام گروه‌ها در راستای حمایت از اصلاحات افزایش یابد. باید حمایت اجتماعی مناسبی از اقشار کم درآمد صورت بگیرد.

از سوی دیگر، دولت جدید از کاهش یارانه‌ سوخت برای "نجات کشور از خطر، اصلاح سیستم پشتیبانی تولیدات نفتی و اصلاح قیمت‌ها" دفاع کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.