اسکای نیوز عربی گزارش داد، ابی احمد علی، نخست وزیر اتیوپی با هیأت همراهش برای سفری دو روزه وارد قاهره شد و پس از ورود به مصر با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد.

این نخستین سفر احمد علی از زمان انتصاب وی به عنوان نخست وزیر اتیوپی در آوریل گذشته است.

ریاست جمهوری مصر پیش از سفر احمد علی به قاهره در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: نخست وزیر اتیوپی عصر روز شنبه در قالب سفر رسمی به مصر خواهد آمد و طی آن مذاکراتی با سیسی خواهد داشت.

 

نخست وزیر اتیوپی مذاکراتی با عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر و سامح شکری، وزیر امور خارجه این کشورپیرامون راه‌های تقویت روابط دو جانبه داشت.

این سفر در سایه نگرانی مصر از تاثیر سد النهضه بر روی سهم مصر از آب رود نیل که سالانه ۵۵.۵ میلیارد متر مکعب است و منبع اصلی تامین آب در این کشور محسوب می‌شود، انجام شده است.

ادیس آبابا اعلام کرده است که این سد فواید متعددی به ویژه در تولید برق خواهد داشت و به سودان و مصر ضرر نخواهد رساند.

در همین راستا، بسام راضی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس جمهوری مصر و نخست وزیر اتیوپی درخصوص پرونده سد النهضه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وی در ادامه افزود: دو طرف بر سر ایجاد رویکردی مشترک میان اتیوپی و مصر با احترام گذاشتن به حق و حقوق دو کشور در رشد و توسعه بدون لطمه زدن به حقوق دیگری و فراهم کردن اراده سیاسی و مردمی جهت توسعه و گسترش چشم‌اندازهای روابط دوجانبه در تمامی زمینه‌ها به ویژه در دو زمینه سیاسی و اقتصادی به اتفاق نظر رسیدند.

دو طرف همچنین درخصوص پرونده‌های مهم و مشترک در دو زمینه منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی پرداختند.

 

نخست وزیر اتیوپی پیش از سفر به مصر سفر دوروزه‌ای به اوگاندا داشت و طی آن با بوری موسونی، رئیس جمهوری این کشور دیدار و با وی به بررسی راه‌های روابط تجاری و سیاسی دو جانبه پرداخت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.