خبرگزاری فرانسه گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا در پی دیدار تاریخی‌اش با کیم جون اون، رهبر کره شمالی خواهان آن شد که مانورهای نظامی مشترک سئول و واشنگتن متوقف شود. با این حال این برنامه‌های او باعث ناخرسندی پنتاگون و هم‌پیمانان منطقه‌ای آمریکا شده است.

ترامپ در توئیتی نوشت: متوقف کردن برگزاری رزمایش‌ها در زمان مذاکرات درخواست من بود چون این رزمایش‌ها بسیار پرهزینه هستند و مذاکراتی که با حسن نیت همراه است، آمریکا را بد نشان می‌دهد.

ترامپ همچنین گفت که این رزمایش‌ها "نسبتا تحریک آمیز" هستند.

با این حال ترامپ خاطر نشان کرد که این رزمایش‌ها تنها به حال تعلیق درمی‌آیند نه اینکه به کلی برگزاری آنها لغو شود و این به واشنگتن این فرصت را می‌دهد که "در صورتی که مذاکرات مربوط به خلع سلاح کره شمالی فروبپاشد، فورا آنها را از سربگیرد".

با این حال ترامپ اظهار امیدواری کرد که این مذاکرات درنهایت به موفقیت بینجامند.

به نظر می‌رسد که این برنامه ترامپ هم راستا با نقشه راهی باشد که ابتدا از سوی روسیه و چین در چن ماه پیش برای حل مناقشه مربوط به کره شمالی پیشنهاد شد.

این طرح در سپتامبر ۲۰۱۷ از سوی مسکو و چین تحت عنوان "توقف دوگانه" ارائه شد؛ چراکه در آن زمان وضعیت در شبه جزیره کره به شدت بد بود و در این طرح گفته شده بود که کره شمالی برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود را در ازای متوقف شدن رزمایش‌های نظامی آمریکا و کره‌ جنوبی در منطقه متوقف کند.

پیونگ یانگ که پیش از این بارها این رزمایش‌ها را یک اقدام تحریک آمیز خوانده از چنین اقدامی استقبال می‌کند.

با این حال مقام‌های ارتش آمریکا و هم‌پیمانان این کشور در منطقه نظر مساعدی نسبت به چنین تصمیمی ندارند.

بعد از اعلام برنامه‌های ترامپ برای معلق کردن این رزمایش‌ها دانا وایت، سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان گفت که با جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا درباره این موضوع "مشورت شده است" و او از شنیدن این تصمیم ترامپ شگفت زده نشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.