رویترز گزارش داد، این منبع وابسته به حلقه سیاست گذاری دولت شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن گفت: تصویر کلی که ما در ذهن داریم این است که خروج نیروهای آمریکایی از شبه جزیره کره به نفع چین تمام خواهد شد.

این در حالی است که ژاپن عنوان می‌کند که این خروج سبب می‌شود که توکیو در خط مقدم مقابله با قدرت فزاینده چین تنها بماند.

این منبع که نامش را فاش نکرد، تاکید کرد: آمریکا ممکن است طی ۱۰ سال از کره خارج شود و تایوان شبیه هنگ‌کنگ خواهد شد.

همچنین چند منبع مطلع از برنامه‌ریزی‌های امنیتی ژاپن به رویترز گفتند: هر نتیجه‌ مربوط به نشست روز سه‌شنبه دونالد ترامپ با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی که این سناریو را محتمل‌تر کند، ژاپن را مجبور خواهد کرد که خود را آماده زنده ماندن بدون حضور نظامی آمریکا کند.

این در حالی است که ژاپن اخیرا تلاش‌هایی را نیز انجام داده و از جمله چند جزیره را در دریای چین شرقی با تدابیر دفاعی بیشتر تقویت کرده و تلاش داشته تا هم‌پیمان‌های جدیدی در منطقه برای خود شامل استرالیا و هند دست و پا کند تا توازن در مقابل قدرت چین برقرار کند.

همچنین ژاپن از طرف دیگر یک رویکرد دیپلماتیک را برای کاهش تنش‌ها با پکن اتخاذ کرد.

آمریکا در کره‌ جنوبی ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی دارد و ژاپن نیز میزبان ۵۰ هزار نظامی آمریکایی از جمله یک گروه رزمی وابسته به یک ناو هواپیمابر آمریکایی است.

یک فرمانده سابق ارشد ارتش آمریکا در حوزه آسیا گفت: هرگونه کاهش سطح نیروهای آمریکایی در شمال شرق آسیا به نوعی عقب نشینی نسبی آمریکا تلقی خواهد شد و این یکی از اهداف راهبردی مهم برای چین است و در صورت عدم حضور نیروهای آمریکایی در کره ائتلاف آمریکا – ژاپن به واقع در شمال شرق آسیا تنها خواهد شد.

یک مقام ارشد وزارت دفاع ژاپن نیز گفت: خروج نظامیان آمریکایی از شبه جزیره کره یک خلأ قدرت به وجود می‌آورد. پنتاگون این موضوع را درک می‌کند و ژاپن نیز به ترامپ این مساله را گوشزد کرده است.

منبع مربوط به حلقه سیاست‌گذاری آبه گفت: ژاپن برخلاف دهه ۱۹۳۰ در وضعیتی نیست که بتواند خود را به لحاظ نظامی تقویت کند و در عین حال نیز نمی‌تواند هسته‌ای شود. ژاپن هیچ گزینه‌ای ندارد به جز اینکه دیپلماسی را تقویت کند. آبه یک فرد واقع‌گرا است.

این در حالی است که اخیرا یک اندیشکده ژاپنی نظرسنجی را در ماه‌های مه و ژوئن انجام داده که در جریان آن مشخص شده تنها ۶.۲ درصد ژاپنی‌ها قبول دارند که مذاکرات آمریکا با کره شمالی منجر به پیشرفت قابل ملاحظه در خلع سلاح هسته‌ای خواهد شد در حالی که یک نظرسنجی مشابه در آمریکا نشان داده که ۲۱.۸ درصد آمریکایی‌ها چنین عقیده‌ای دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.