خبرگزاری فرانسه گزارش داد، بیش از ۲۰ تن از دیپلمات‌های آمریکایی که در هاوانا مشغول فعالیت بودند، دچار مشکلات مغزی شده‌اند که وزارت امور خارجه آمریکا معتقد است که این مشکلات در پی "حمله‌ای" توسط تسلیحات سری ناشناخته و احتمالا یک دستگاه صوتی یا تولید امواج مایکروویو صورت گرفته است.

پرونده‌های مربوط به بیماری این افراد از پایان سال ۲۰۱۶ تا تابستان ۲۰۱۷ مطرح شد و علائم آنان از دست دادن توانایی شنوایی، اختلال شناختی، سرگیجه، بی‌خوابی و مشکلات بینایی را شامل می‌شد.

آمریکا کوبا را مسئول بروز این بیماری می‌داند و معتقد است که چنانچه این بیماری به دلیل حمله کوبایی‌ها نبوده، آنان همچنان به خاطر عدم حفاطت از دیپلمات‌های آمریکایی متهم هستند. در پی این حادثه، آمریکا بیش از نیمی از دیپلمات‌های خود را از کوبا خارج و ۱۵ تن از دیپلمات‌های کوبایی را نیز از واشنگتن اخراج کرد.

وزارت امور خارجه کوبا در بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از بیش از یک سال تحقیقات به سرپرستی آژانس‌های ویژه و کارشناسان آمریکایی و کوبایی، می‌توانیم تایید کنیم که هیچ توضیح علمی و یا فرضیه معتبری که اقدامات انتقام‌جویانه آمریکا را توجیه کند، به دست نیاورده‌ایم.

این بیانیه ادامه می‌دهد، کوبا تمایل خود را به همکاری با مسئولان آمریکایی برای روشن کردن این وضعیت ابراز می‌کند.

وزارت امور خارجه کوبا در این بیانیه افزود: هاوانا یادداشت‌هایی از تازه‌ترین پرونده‌های گزارش شده از سوی سفارت آمریکا تهیه کرده که در ۲۹ مه منتشر شده‌اند و به بیمار شدن یکی از کارکنان آمریکایی در اثر "صدایی ناشناخته" در محل سکونتش در چین می‌پردازند.

سفارت آمریکا در پکن پس از آن که کارکنان دولت را از این شهر خارج کرد، برای شهروندانش در چین هشداری را در خصوص سلامت این افراد صادر کرد که دومین هشدار در دو هفته اخیر است و هراس‌هایی را درباره مرتبط بود این مساله با وقایع کوبا برمی‌انگیزد.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا یگانی را برای نظارت بر واکنش‌ها در خصوص این بیماری مرموز در کوبا و چین تعیین کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.