ظریف در هنگام ورود به فرودگاه دهلی نو در پاسخ به خبرنگار ما یادآورشد: شماری از این دیدارها تاکنون انجام شده و برخی دیگر هم در آینده صورت می گیرد.

وزیر خارجه کشورمان درباره انگیزه سفر به هند گفت: ما با دهلی نو روابط بسیار خوبی داریم و همواره گفت و گوهای مرتبی داشته ایم.

ظریف با یادآوری اینکه آخرین مورد از این گفت و گوها در جریان دیدار کوتاه وزیر خارجه هند از ایران انجام شد،افزود: این روزها مشورت های گسترده ای با دهلی نو داریم بخصوص در رابطه با اقداماتی که ایالات متحده در نقض برجام و خروج از آن انجام داده است.

وزیر خارجه کشورمان توضیح داد: همکارانم با نامه ای که من به وزیران خارجه نوشته ام مشغول دیدار از بسیاری از کشورها هستند. در بعضی موارد من هم در کشورها حضور می یابم و در پاره ای موارد سایر همکاران وزارت خارجه و حتی سایر دستگاهها بر اساس مورد این سفرها و این دیدارها را در سطوح مختلف انجام می دهند.

 

ظریف همچنین یادآورشد: سفرهایی که با این هدف صورت می گیرد در آینده نیز ادامه می یابد.

وی با یادآوری اینکه دیدار جاری وی از هند یک سفرکاری است، افزود: هفته گذشته تصمیم گرفته شد این سفر در ادامه مشورت هایی که با شرکای سیاسی و اقتصادی داریم، انجام شود.

 

ظریف گفت: با توجه به جایگاه هند به عنوان یک شریک سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی در منطقه، با حضور مقام هایی از بخش های مختلف دولتی کشور سفر به دهلی نو صورت گرفت.

 

وزیر خارجه کشورمان درباره برنامه سفربه هند افزود:بعد از ظهر روز دوشنبه یک ملاقات کاری مفصل با وزیر خارجه هند خواهم داشت که در طی آن در مورد برجام و اقدامات خلاف قانون آمریکا در خروج از این توافق بین المللی گفت و گو خواهد شد.

 

ظریف گفت که نحوه تامین منافع اقتصادی دو کشور در شرایط کنونی در دیدار با وزیر خارجه هند مورد بررسی قرار می گیرد و دو طرف سعی خواهند کرد زمینه را برای گسترش همکاری های بسیار خوبی که تهران و دهلی نو به عنوان دو شریک مهم تجاری و سیاسی در منطقه دارند، مهیا کنند.

 

وزیر خارجه کشورمان درباره نوع همکاری های دو کشور تاکید کرد که روابطی که ایران با هند دارد از زمان قبل از برجام وجود داشت اما پس از امضای آن بیشتر گسترش یافت.

 

وی همچنین ابراز اطمینان کرد که روابط ایران و هند مانند گذشته رو به رشد و گسترش باقی خواهد ماند چرا که دو کشور از زمینه های مختلف همکاری بخصوص در حوزه انرژی برخوردارند.

 

ظریف همچنین افزود: در سایر حوزه ها همچون تجارت و حمل و نقل نیز زمینه های خوبی برای همکاری دو کشور وجود دارد که در این سفر تمامی این ابعاد با حضور مقام های ارگانهای مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

به گزارش ایرنا، ظریف بامداد روز دوشنبه در راس هیاتی وارد دهلی نو شد.

هیاتی متشکل از مقام های سیاسی و اقتصادی وی را در سفر یک روزه به هند همراهی می کنند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز درباره این سفر گفت که ظریف در طول دیدار از هند درباره آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی با مقام های دهلی نو گفت و گو خواهد کرد.

 

سفر ظریف در جهت تحرکات دیپلماتیک اخیر کشورمان پس از خروج آمریکا از برجام انجام می شود.

وزیر خارجه کشورمان پیشتر به چین ، روسیه و بروکسل مقر اتحادیه اروپا سفر کرد و راهکارها و سیاست های تهران برای مقابله با تحریم های جدید آمریکا را با مقام های این کشورها در میان گذاشت.

ظریف قرار است امشب در ضیافت شام همتای هندی خود شرکت کند. در این سفر همچنین نمایندگانی از وزارتخانه های اقتصاد و دارایی ، نفت و صنعت معدن تجارت و بانک مرکزی روند افزایش همکاری های بانکی و اقتصادی بین دو کشور را بررسی خواهند کرد. توسعه بندر چابهار و سرمایه گذاری هندی ها در این بندر از قراردادهایی است که پیش از این بین مقامات هند و ایران به امضا رسیده است. حجم مبادلات تجاری غیرنفتی هند و ایران هم حدود هفت میلیارد دلار در سال است. هند دومین خریدار نفت ایران بعد از چین به شمار می رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.