گفت‌وگو با معصومه ابتکار این مزیت را دارد که به واسطه جایگاه کنونی و پیشین او، تقریبا می‌توان تمام سوالاتی که دغدغه این روزهاست را با او مطرح کرد؛ از دختران خیابان انقلاب گرفته و موضوع حجاب اجباری گرفته تا بازداشت فعالان محیط زیستی و سهمیه زنان در کابینه. ابتکار امیدوارانه و با خوش‌بینی پاسخ سوالات را می‌دهد: سهمیه زنان در کابینه بیشتر می‌شود، لباس ملی مشکل حجاب را حل می‌کند، فعالان محیط زیستی آزاد می‌شوند، مدیران زن رییس دانشگاه‌ها می‌شوند و ... جملاتی که همگی در بستری از خوش‌بینی تعریف می‌شوند. نمی‌دانیم آیا خودش به اینهمه خوش‌بینی اعتقاد دارد یا سعی در امیدوار نگاه داشتن دیگران دارد!

۴۶ مدیرکل جدید زن منصوب شده‌اند

معصومه ابتکار در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره حضور زنان در دولت روحانی و تفاوت معنادار تعداد زنان با وعده‌های رئیس جمهور گفت: از زمان شروع به کار دولت، تنها هشت ماه گذشته است و در این مدت 12 معاون وزیر زن منصوب شده‌اند که این عدد در دولت قبلی بسیار کمتر بود.

او با بیان اینکه این مطالبه از استانداران و وزیران در حال پیگیری است، ادامه داد: در این مدت 46 مدیرکل جدید زن منصوب شده‌اند و موارد دیگری هم هست مثل فرمانداران و بخشداران که تعداد آنان زیاد و قابل توجه و در حال افزایش است؛ مانند قائم مقام وزیر نفت، رئیس سازمان هوایی، دو معاون وزیر ورزش و جوانان و تعدادی دیگر از مدیران زن.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر سهمیه سی درصدی زنان در مدیریت کشور گفت: ما در تلاش هستیم این اتفاق بیفتد اما افراد شایسته باید معرفی شوند. این دیدگاه در دولت بسیار جدی وجود دارد و رئیس جمهور هم در این زمینه بسیار پیگیر است. من در شورای عالی استان‌ها بارها بر این مسئله تاکید کردیم و برای مدیران دولت نسبت به  عملکرد سی درصدی کارنامه داده‌ایم که یک بار این کارنامه داده شده و کارنامه‌های بعدی هم مرتب منتشر خواهد شد.

امیدواریم در مجلس آینده سی درصد نمایندگان از میان زنان انتخاب شوند

او گفت: امیدواریم در مجلس آینده سی درصد نمایندگان از میان زنان انتخاب شود چراکه حضور زنان در مجلس می‌تواند در بسیاری از مسائل سیاسی و اجتماعی یاری‌رسان باشد.

با وزیر علوم درباره انتخاب مدیران زن برای دانشگاه صحبت شده است

ابتکار در پاسخ به این سوال که چرا رییسان دانشگاه از میان خانم‌ها انتخاب نشده‌اند، گفت: ما روی این موضوع پافشاری داریم  و با وزیر علوم هم در این زمینه صحبت شده است.

برای لایحه ازدواج دختران بدون اذن پدر با معاونت حقوق شهروندی مشورت نشد

او درباره لاریحه ازدواج دختران بدون اذن پدر نیز گفت: در جریان نیستم، این موضوع را باید از مجلس پیگیری کنید. ما رسانه‌ای در جریان قرار گرفتیم و مشورتی در این زمینه با ما نشد. به هر حال چیزی بود که به ذهن آنها رسید.

پرونده فعالان محیط زیست به زودی بسته می‌شود

ابتکار درباره بازداشتی‌های محیط زیستی گفت: همانطور که آقای محمود صادقی گفتند و آقای علوی در مجلس اعلام کردند، این افراد هیچ مشکلی ندارند و به زودی این پرونده بسته می‌شود و افراد بازداشتی آزاد می‌شوند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: متاسفیم که در این زمان و با وجود بحران‌های زیادی که برای دولت پیش می‌آید، بحران‌های بی‌دلیل نیز برای کشور ایجاد می‌شود و  افراد بیگناه دچار مشکل می‌شوند. به خصوص اینکه این مشکلات در نهادهای مدنی‌ای است که سرمایه‌های عظیم انسانی و اجتماعی کشور هستند. این افراد و نهادها در عین حالی که در اهداف خود مصمم هستند، بسیار آسیب‌پذیر هستند و قدرت ایستادگی در برابر چنین هجمه‌هایی را ندارند لذا وقتی فشار زیاد می‌شود، بسیاری از آنها ترجیح می‌دهند فعالیت داوطلبانه نکنند چون نه حقوق دارند و رانت و مزیتی، بلکه این کار تنها بر اساس علاقه است لذا وقتی این کار هزینه‌زا هم باشد، وضعیت بسیار بدتر می‌شود.

ابتکار تاکید کرد: نهادهای مدنی چه در حوزه خانواده و زنان و چه در حوزه محیط زیست بسیار اثرگذار بوده‌اند اما متاسفانه در همه این حوزه‌ها هم مورد هجمه قرار می‌گیرند اما ما باید مراقب سرمایه‌های اجتماعی و انسانی خود باشیم تا این سرمایه‌ها از بین نرود.

لایحه امنیت زنان در برابر خشونت در حال پیگیری است

معاون رییس جمهور درباره لایحه تامین امنیت زنان گفت: ما در حال پیگیری هستیم. به جز لایحه، به دنبال آموزش و ترویج حقوق به سطوح مختلف به جوانان هستیم و در نهایت به دنبال حمایت از طرح‌های مداخله سازمان بهزیستی در خانه‌های امن و خانه‌های سلامت هستیم.

برای حل مسئله حجاب باید به گفت‌وگوی بین نسلی توجه کرد

ابتکار گفت: درباره حجاب برنامه‌های خوبی داریم که هم باید به جهت فرهنگی و باورهای دینی روی آن کار شود و هم باید به گفت‌وگوی بین نسلی توجه کنیم. موضوع دیگر ترویج لباس‌های ملی و  شاد و عفیف ایرانی است که خیلی هم مورد استقبال قرار گرفته است. اخیرا وزیر ارشاد هم اعلام کرد کارکنان دولت و دانشجویان می‌توانند از لباس محلی استفاده کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.