محمدرضا عارف در دومین کنگره حزب اعتماد ملی ضمن تبریک ماه مبارک رمضان، گفت: برگزاری دومین کنگره یکی از احزاب موثر اصلاح‌طلب در این ماه مبارک را تبریک می‌گویم. امیدوارم این حزب در رسیدن به اهداف خود موفق باشد.

وی افزود: خرداد ماه حماسه است، حماسه ۲ خرداد سال ۷۶، حماسه ۳ خرداد سال ۶۰ و حماسه ۱۵ خرداد را در سال ۴۲ پشت سر گذاشتیم. وجه مشترک این سه حماسه مردمی بودن آن است، هر سه رویداد در تاریخ معاصر ما جایگاه ویژه‌ای دارد.

رییس فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: مردم در ۲ خرداد ۷۶ با درک صحیح شرایط کشور به ویژه در عرصه بین‌الملل دست به انتخابی زدند که نامی به جز حماسه بر آن نمی‌توان گذاشت. انتخاب رییس‌جمهوری که نه تنها با نگاه سیاسی، هشت سال به منزلت ایرانی در دنیا افزود بلکه با نگاهش در سایر عرصه‌ها موجب پیشرفت کشور شد. اجرایی شدن برنامه‌ سوم توسعه، کشور را در روند رو به رشد با شاخص‌های ارزنده قرار داد.

عارف تاکید کرد: در دوم خرداد آموختیم اراده ملت بر تمام اراده‌ها پیروز می‌شود و رای مردم حرف آخر را می‌زند. با رویکرد و تلاش اصلاح‌طلبان حماسه ۲۴ خرداد ۹۲، ۷ اسفند ۹۴ و ۲۹ اردیبهشت ۹۶ را پشت سر گذاشتیم. امیدواریم با انسجام بیشتر گام‌های بعدی را اینگونه روبروی خود داشته باشیم. رمز پیروزی ایران، وحدت و انسجام درون جریان اصلاحات بود.

وی ادامه داد: یادی کنیم از حجت‌الاسلام و المسلمین کروبی که با نگاهی توسعه‌گرایانه به تقویت تحزب در کشور پرداختند. آقای کروبی به دنبال وحدت در جریان اصلاحات بودند. امیدواریم همکاران‌شان در حزب اعتماد ملی در این زمینه و در جهت وحدت و انسجام گام بردارند. تشکر می‌کنم از افرادی که نگذاشتند بعد از وقایع ۸۸ چراغ این حزب خاموش شود. امیدواریم شرایط و محرومیت‌ها و محدودیت‌ها برای افراد رفع شود و حصر برای محصورین رفع شود.

عارف با طرح این سوال که در نظام جمهوری اسلامی ایران چگونه می‌توان اعتماد بین مردم و حاکمیت را تقویت کرد، تحلیل کرد: با توجه به شرایط کشور، ارتقای اعتماد ملی ضرورت جدی دارد. اعتماد ملی در تمام مواقع و همه صحنه‌های مهم در این چهار دهه گذشته موجب پیروزی ما شده و همچنین موجب دستاوردهایی شده؛ دستاوردهایی که مرهون همراهی مردم با حاکمیت است. با همراهی مردم می‌توانیم دشمنی‌ها و تحریم‌های ظالمانه را پشت سر بگذاریم. تقویت اعتماد بین مردم و حاکمیت یک ضرورت انکارناپذیر است.

رییس فراکسیون امید مجلس اضافه کرد: ما در خصوص تقویت اعتماد بین مردم و حاکمیت با آسیب‌هایی روبرو هستیم. ما باید به دنبال بازسازی اعتماد بین مردم و حاکمیت باشیم و یکی از موضوعاتی که می‌تواند در این زمینه بسیار مهم باشد پاسخگویی تمام ارکان به مردم است. وقتی مسئولیت‌پذیری داشته باشیم نمی‌توانیم پاسخگو نبایشم. یکی از راه‌های ارتقای اعتماد ملی، پاسخگویی است. همه جریانات سیاسی باید در این جهت گام بردارند. اصلاح‌طلبان باید در این زمینه پیشگام باشند و پاسخگویی را مورد توجه قرار دهند. ما امروز شاهد همسویی نسبی میان دولت، مجلس و مدیریت شهری هستیم. باید اصل پاسخگویی را مورد توجه قرار دهیم. برخی چالش‌هایی که در تریبون‌ها مطرح می‌شود به صلاح نیست. اگر کوتاهی انجام شده باید متواضعانه از مردم عذرخواهی کنیم.

عارف ادامه داد: اصلاح‌طلبان برای برون‌رفت از چالش‌ها که با ناامیدی میان نسل جوان همراه است طرح نوعی ایجاد می‌کنند. اصلاح‌طلبان این ظرفیت را دارند که در چارچوب راه امام، ارزش‌ها و قانون اساسی برون‌رفت از وضعیت کنونی را دنبال کنند. ما اهل گفت‌وگو هستیم، ما با گفت‌وگو و دیپلماسی می‌توانیم در عرصه بین‌المللی پیروز شویم. شاهد بودیم کنگره آمریکا عملا با ترامپ رودررو قرار گرفت و این یک پیروزی برای دیپلماسی ما بود، یک پیروزی برای عزیزانی که زحمت کشیدند و برجام به وجود آمد. ما باید قدر این عزیزان به خصوص وزیر امور خارجه را بدانیم. ما باید با حمایت ملی نشان دهیم که انقلاب ما ظرفیت بالایی در گفت‌وگو دارد، ما به هیچ وجه از منافع ملی خودمان کوتاه نمی‌آییم.

رییس فراکسیون امید تاکید کرد: باید از برخوردهای تند و احساسی که تلقی برخورد با مردم یک کشور دیگر را ایجاد می‌کند بپرهیزیم. بعضا حرکتی کوچک در نهادی حاکمیتی توسط نفراتی محدود می‌تواند به دست دشمن بهانه دهد و ما را با چالش روبرو کند. ما می‌توانیم در چارچوب عزت، مصلحت و حکمت از طریق دیپلماسی خواسته‌های خود را در جامعه بین‌المللی دنبال کنیم. در طول چهار دهه انقلاب و در دفاع مقدس ما توانستیم با گفتمان به دستاوردهایی برسیم. در مجلس دهم در مسیر ارتقای اعتماد ملی و نگرانی‌های فراکسیون امید بحث گفت‌وگوی ملی را بیان کردیم.

وی تصریح کرد: ما دستاوردهایی در این زمینه داشتیم ولی باید آن را جدی‌تر دنبال کنیم، باید با تقویت گفت‌وگوی ملی میان همه اقشار حاشیه امنیت ملی را افزایش دهیم. رمز پیروزی ما همبستگی بوده، امروز هم درون حزب و جریان سیاسی اصلاحات باید اختلافات حتی کوچک را کنار بگذاریم و گفت‌وگوی ملی را با کمک احزاب اصلاح‌طلب در سطح جامعه توسعه دهیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.