حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم یازدهمین کنگره تجلیل از ایثارگران، ویژه شهدای فتح خرمشهر که همزمان با سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر و روز ملی مقاومت، ‌ایثار و پیروزی برگزار شد، افزود: ماه رمضان، ماه غفران و رضوان الهی و ماه نزول قرآن، شب‌های قدر و ماه امام مجتبی(ع) و مولایمان امیرالمؤمنین علی(ع) است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه ماه رمضان این پیام را دارد که زمان در تاریخ گر چه از لحاظ ظاهر مانند یکدیگر است، اما در باطن، روزها و شب‌ها با هم تفاوت دارند و برخی ایام، جایگاه خاص و ویژه‌ای دارند، افزود: ما در زندگی، ساعات، روزها و لحظات سرنوشت‌ساز بسیاری داریم و گاهی یک لحظه بالاتر از همه عمر بوده و سرنوشت انسان در آن لحظه تغییر می‌کند.

روحانی با بیان اینکه باید قدردان لحظات سرنوشت‌ساز زندگی‌مان باشیم، گفت: حضرت علی(ع) در جنگ احزاب تنها دقایقی در برابر دشمن ایستاد، اما عمل او در آن میدان موجب پیروزی و سرنوشت‌ساز بود به گونه‌ای که پیامبر(ص) هنگامی که حضرت علی(ع) به میدان می‌رفت، فرمود: تمام ایمان در برابر تمام شرک و کفر ظاهر شده است.

روحانی با یادآوری اینکه عمل انسان گاهی به منزله کل اسلام و ایمان بوده و حضور، فداکاری، اقدام، عمل و کلام او معادل عبادت همه انسان‌ها می‌شود، ادامه داد: پیامبر(ص) پس از جهاد حضرت علی(ع) در جنگ خندق، فرمود «یا علی با کار تو غرور و افتخار در خانه هر مسلمان بوجود آمد و ذلت به خانه هر کافر رفت.»

رئیس جمهوری تاکید کرد: ملت ایران و ملت‌ها و رهبران اسلامی گاهی در لحظاتی مهم و سرنوشت‌ساز قرار می‌گیرند که باید در آن تصمیم و عمل سرنوشت‌ساز داشته باشند.

وی با بیان اینکه از ابتدای نهضت اسلامی، شهدای فراوانی در حوادث گوناگون از جمله حادثه فروردین ۴۲ در فیضیه و پس از آن در سال ۵۷ و دوران دفاع مقدس داشته‌ایم، گفت: شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همگی در تاریخ انقلاب نقش‌آفرین بوده و از عزت، شرف، ملت، ایمان و ارزش‌های کشور، دفاع کردند.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه اگر فداکاری و ایثار رزمندگان وجود نداشت و اگر آنها ایستادگی و دفاع نکرده و از مرز و بوم، حیثیت، اسلام و انقلاب دفاع نمی‌کردند، امروز معلوم نبود در چه شرایط و جایگاهی قرار داشتیم، گفت: در چند سال اخیر دیدید که عده‌ای تروریست در عراق و سوریه با جان، مال و ناموس مردم چه رفتاری داشتند.

روحانی با بیان اینکه عزت، عظمت و آبرو از هر چیز دیگری برای یک ملت، بالاتر است، افزود: اگر ملتی ثروتمند و پرجمعیت داشته باشیم، اما در برابر یک ابرقدرت، ذلیل باشیم، به جایی نخواهیم رسید.

رئیس جمهوری با یادآوری اینکه رئیس جمهوری جدید آمریکا مردم عربستان را گاو شیرده می‌نامد و با وقاحت اعلام می‌کند که باید آنها را دوشید، گفت: ثروت و زندگی زیبا برای یک ملت ارزشمند است، اما بالاتر از آن جایگاه و آبروی یک ملت است.

روحانی ادامه داد: امروز ملت ایران به عنوان ملتی بزرگ و عزیز در دنیا مطرح است، چرا که یک تنه و با اتکاء به خدا و توسل به پیامبر و ائمه در برابر دشمن ایستاد و دفاع کرد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس، شرق و غرب، در برابر ما قرار داشت و همه گونه امکانات در اختیار دشمن قرار می‌دادند، گفت: ملت ایران در این جنگ ۸ ساله بسیار مظلوم بود و رزمندگان ما به تنهایی ایستادند و روزهای پرافتخار زیادی را بوجود آوردند.

روحانی با بیان اینکه اولین عملیات بزرگ و غرور آفرین ما در دوران مقدس، عملیات ثامن‌الائمه بود که منجر به شکست حصر آبادان شد و پس از آن عملیات بستان، عملیات فتح‌المبین و علمیاتی بود که در سوم خرداد منجر به آزادی خرمشهر عزیز گردید، گفت: در آزادسازی خرمشهر همه ملت ایران اعم از ارتش، سپاه، بسیج، عشایر و نیروی انتظامی، تلاش کردند.

رئیس جمهوری تأکید کرد: پیام سوم خرداد این است که دنیا در فتح خرمشهر پذیرفت، ایران شکست‌ناپذیر است.

روحانی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس هیچ روزی مردم ایران را از روز آزادسازی خرمشهر خوشحال‌تر نکرد، گفت: این غرور و افتخار متعلق به شهدا، جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های آنان است که توانستند شادی و غرور را برای ملت به ارمغان بیاورند.

رئیس جمهوری تصریح کرد: هر اقدامی که دولت برای خانواده معظم شهیدان و ایثارگران انجام دهد، یک تشکر ساده در برابر کار عظیمی است که آنها با نثار عزیزانشان برای کشور انجام دادند و از خدا می‌خواهیم تا به خادمان مردم توفیق دهد که بتوانیم به وظیفه خود به درستی عمل کنیم.

پیش از سخنان رئیس جمهوری، معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد را برگ‌زرینی در ۸ سال دفاع مقدس دانست و تاکید کرد که این حرکت رزمندگان اسلام ، دوست و دشمن را وادار به تحسین مقاومت و ایستادگی رزمندگان در دفاع از کشور کرد.

حجت الاسلام و المسلمین شهیدی با ارائه گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران در برگزاری کنگره ملی تجلیل از ایثارگران و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، جانبازان و ایثارگران، از رئیس جمهوری و دولت تدبیر و امید به خاطر حمایت ها و اهتمام در توجه نسبت به خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران تقدیر کرد.

همچنین روحانی در این مراسم از ۱۲ خانواده شهید و برگزیده یازدهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران از جمله خانواده شهید حاج احمد متوسلیان و خانواده شهید آیت الله اشرفی اصفهانی تقدیر کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.