«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه شب گفت خواسته‌های این کشور از ایران، درخواست‌های دشواری نیستند. 

او که در اقدامی از پیش اعلام نشده در نشست خبری روزانه وزارت خارجه آمریکا حاضر شده بود، گفت: «مهم است که بار دیگر تأکید کنم که وظایفی که ایران باید انجام دهد، آنقدر هم دشوار نیستند.»

پامپئو افزود: «من دیده‌ام که در گزارش‌هایی نوشته شده که این‌ها خیال‌پردازی هستند و امکان تحقق ندارند. اما این‌ها کارهای بسیار ساده‌ای هستند و اغلب کشورها در جهان اینطور رفتار می‌کنند.»

وی ادامه داد: «ما از آن‌ها می‌خواهیم از شلیک موشک به سمت ریاض دست بردارند. اینکه ایرانی‌ها تصمیم بگیرند به سمت یک کشور دیگر موشک شلیک نکرده و جان آمریکایی‌هایی را که از طریق آن فرودگاه مسافرت می‌کنند، تهدید نکنند، خیال‌پردازی نیست.»

پامپئو همچنین گفت: «اینکه از آن‌ها بخواهیم درگیر تروریسم نباشند، خیال‌پردازی نیست. این‌ها مجموعه‌ای از درخواست‌ها هستند که ما از بقیه جهان هم داریم... اگر کشور دیگری در خاورمیانه به دنبال ساخت بمب اتم بود، برای متوقف کردن آن کشور هم تلاش می‌کردیم.»

وی ایران را به انجام «اقدامات مخرب علیه همسایگان و دیگر مناطق جهان» متهم کرد و گفت واشنگتن از ایران خواسته این اقدامات را متوقف کند.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظر اروپا و آمریکا درباره ایران، گفت اطمینان دارد که طرفین در تقابل با ایران به تفاهم می‌رسند.

وی گفت: «مطمئن هستم که مجموعه‌ای از ارزش‌ها و منافع وجود دارد که با هم همپوشانی دارند و ما را به این جمع‌بندی واحد می‌رسانند که لازم است به تهدیدات جمهوری اسلامی ایران علیه جهان، پاسخ داده شود.»

وزیر خارجه آمریکا دیروز در نشستی در اندیشکده «هریتیج» از آنچه «راهبرد» دولت این کشور در قبال ایران خواند، انتقاد کرد. 

پامپئو در نشست دیروز بدون اشاره به محاصره طولانی‌مدت یمن توسط نیروهای سعودی و اماراتی، ایران را مسئول قحطی در این کشور معرفی کرد.

خواسته‌های مطرح‌شده از سوی پامپئو که توقف کامل غنی‌سازی و کنار گذاشتن برنامه موشکی از جمله آن‌هاست، از سوی بسیاری از تحلیلگران آمریکایی و اروپایی «متوهمانه» و «نامعقول» توصیف شد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.