راجیتها سناراتنه، سخنگوی کابینه سریلانکا اعلام کرد، ایران موافقت کرده که به منظورنوسازی پالایشگاه قدیمی ۵۰ هزار بشکه ای این کشور، یک پالایشگاه نفت جدید در سریلانکا احداث کند.

مقامات ایرانی در جریان سفر مایتریپالا سیریسنا، رئیس جمهوری سریلانکا به تهران در هفته گذشته این وعده را داده اند.

سناراتنه در پاسخ به این سوال که آیا سریلانکا برای نوسازی پالایشگاه فعلی خود به دنبال کمک بوده است گفت: «آنها (ایرانی ها) حتی موافقت کردند که به سریلانکا در ساخت یک پالایشگاه جدید کمک کنند.»

وی افزود: «ما تنها در مورد مفاهیم کلیات صحبت کردیم و آنها وعده دادند که تیمی را (برای مذاکرات بیشتر) اعزام کنند.»

سناراتنه توضیح نداد که دولت سریلانکا در مواجهه با تحریم های آمریکا، چگونه با موسسات مالی ایرانی کار خواهد کرد.»

سریلانکا دارای یک پالایشگاه نفتی ۵۰ هزار بشکه ای در حومه کلمبو است که در سال ۱۹۶۹ توسط دولت ایران رای پالایش نفت خام سبک ایران احداث شده است. اما با تشدید تحریم های غرب علیه ایران در سال ۲۰۱۲، شرکت دولتی کیلون پترولیوم سریلانکا ناگزیر شد نفت مورد نیاز این پالایشگاه را از کشورهای دیگر تامین کند.

پالایشگاه مذکور ۳۰ درصد از کل سوخت مورد نیاز سریلانکا را تامین می کند، اما رئیس شرکت کیلون پترولیوم هفته گذشته اعلام کرد که بازسازی این پالایشگاه «نمی تواند یک راه حل باشد» زیرا سریلانکا به پالایشگاهی نیاز دارد که قادر به پالایش همه انواع نفت ها باشد.

پیشنهاد ایران در مورد ساخت پالایشگاه جدید در حالی مطرح می شود که شرکت های چینی و خاورمیانه ای «در حال انجام مذاکرات مقدماتی» برای ساخت یک پالایشگاه ۱۰۰ هزار بشکه ای برای شرکت کیلون پترولیوم هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.