محسن رضایی در اینستاگرام خود نوشت:

تاریخ صد سال اخیر ایران،چهار درس مهم را در سیاست خارجی ثبت کرده است. اولین درس اینکه سیاست خارجی نباید به تعارفات و ژست و گپ و گفت تقلیل یابد.

دوم آنکه اگر با تلاش و هزینه دادن بر روی کاغذ به جایی رسیدیم باید آن را نقد کنیم و گرنه طلب ما نسیه می ماند و به سراب تبدیل می شود.

سوم آنکه بارها تجربه شده است طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نیست؛ پس نباید فرصتها را از دست داد.

چهارم آنکه نتیجه خوش‌بینی، تضمین نگرفتن و گام به گام جلو نرفتن این است که امتیاز بدهیم ولی طرف مقابل تنها روی کاغذ با ما جلو بیاید و در موقع عمل یا مریض و یا با کس دیگر جابجا شود تا پای قراری جدید به میان آید.

همچنین سعید جلیلی درصفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «اگر اجازه مذاکره با آمریکا داده نمی شد؛ امروز می‌گفتند همه مشکلات را می‌توانستیم حل کنیم اما نگذاشتند.»

این اظهارنظر جلیلی با واکنش کاربران در توئیتر مواجه شد. بعضی کاربران موافق دیدگاه جلیلی هستند و بعضی هم دیدگاه او را قبول نداشتند و نظر او را نقد کردند که در ادامه برخی از این واکنش‌ها را می‌خوانیم:

«آن‌چه می خواسته‌ایم، این بوده» نوشت: وجدانا اگر روی موشک چیزی نمی‌نوشتند و اصلا موشک تست نمی کردند به هم نمی‌خورد؟ خودمان را گول نزنیم.

«سعید» نوشت: جناب جلیلی مذاکرات ۱+۵ برای حل مسائل هسته‌ای بود نه حل مشکلات ما با آمریکا. بعد از برجام مشکلات ما با آمریکا سرجاش موند و اجازه مذاکرات برای حل مشکلات با آمریکا داده نشد.

«علی» مطرح کرد: برجام برای هر چه بود طرف مقابل به کل زیرش زد. پس باید متوجه باشیم با چه کسانی طرفیم به فکر منافع خود باشید.

«علی» دیگر کاربر توئیتر در متنی کنایه آمیز نوشت: بعد از اینکه برجام موفق را پشت سر گذاشتیم و سرمایه خارجی به کشور سرازیر شد و همه بانکها با ما کار کردند و قیمت دلار، مسکن و سکه پایین کشید، بریم توان نظامی‌مون رو هم بدیم تا آمریکا همانطور که عراق را سروسامان داد ما را هم سروسامان دهد.

«بیلمزوف» در پاسخ به جلیلی نوشت: به شما هم اجازه دادند نتیجه‌اش هم فقط هدر دادن پول بیت‌المال برای اقامت در هتل‌ها بود.

«اسحاق» هم از جلیلی پرسیده است: الان چه پیشنهادی دارید؟ سردرگم شدند ملت.

«سینا» مطرح کرد: اگر روحانی انتخاب نمی‌شد، می‌گفتند همه مشکلات دو گیتی به دست او حل می شد اما نگذاشتند بیاید.

«صالح» نیز نوشت: خنجری که وطن فروشان از پشت پرده می زدند به برجام کاره‌گر شد استاد.

«جوان» مطرح کرد: ما هروقت قبول کردیم که وضعیت تاریخی، جغرافیایی ایران برای نظام جهانی ایجاب می کند ما نظام مستقل نباشیم و تحت فشار باشیم این هم درک می کنیم که با ثبت برجام هم مملکت آباد نمی شود. کل توان ما انداختن تقصیر گردن این و اون است.

«وحید» نوشت: مذاکره باید جامع باشد و نه صرفا مسئله هسته‌ای. مقتضیات سال ۲۰۱۸ با ۲۰۱۴ خیلی تفاوت دارد. جهان در حال عبور سریع از نفت است.

«جیمبو» مطرح کرد: آن زمان هیچ آلترناتیوی برای برجام نداشتیم. ضمن اینکه نظر حکومت بود چون از شش ماه قبلش مذاکرات سری شروع شده بود.

«آرش» خطاب به جلیلی نوشت: ببخشید کدام مذاکره؟ کی با آمریکا مذاکره شد؟ نکند منظورتان همان مذاکرات پنهان در عمان در زمان احمدی نژاده؟

«شایان» نوشت: الان هم می گویند که اگر برجام موشکی انجام شود، اوضاع تغییر می کند و تمام تحریمها رفع می شود.

«پژمان» نوشت: آقای جلیلی فرقی ندارد برای مردم که شما راس امور باشید یا دیگران؛ مهم این است که حکومت رفاه مردم را تامین کند که نه با شما رفاه به دست آمد نه با رقیبان شما.

«مهدی» نوشت: رهبر عزیز اجازه مذاکره در خصوص موضوعات غیرهسته‌ای را ندادند و لذا مذاکره اصلا نمی‌توانست برای حل همه مشکلات باشد.

«محسن» مطرح کرد: اینها رفتند هست و نیست هسته‌ای را معامله کردند اما برای خروج آمریکا جریمه‌ای در نظر نگرفته‌اند. الان هم که اروپا می گوید ما نمیتوانیم تضمین بدهیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.