رویترز گزارش داد، «برایان هوک» از مشاوران ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که «مایک پمپئو» قصد دارد برای اعمال فشار بر ایران جهت مجبور کردن مقام های ایرانی به بازگشت به میز مذاکره، یک «نقشه راه دیپلماتیک» طراحی کند.

به گفته این مقام ارشد، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، همچنین قصد دارد روز دوشنبه از متحدان اروپایی ایالات متحده و دیگر کشورها درخواست کند تا از این طرح پشتیبانی کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برایان هوک، مشاور ارشد سیاسی ایالات متحده، در این باره گفت که پمپئو قرار است روز دوشنبه در اولین سخنرانی سیاست خارجی خود خواستار حمایت گسترده کشورها از سیاست مقابله علیه «کلیت تهدیدهای ایران» شود.

برایان هوک روز جمعه گفت مقامات ایالات متحده امیدوارند فشارهای دوباره اقتصادی حاصل از تحریم‌های جدید منجر به برگشت ایران به میز مذاکره شود؛ همان‌طور که چند سال پیش انجام شد و به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ انجامید. واشنگتن به دنبال یک راه حل دیپلماتیک با ایران است و تحریم‌ها بخشی از آن هستند.

هوک به خبرنگاران گفت: «هدف تلاش‌های ما این است که همه فشارهای لازم را بیاوریم تا ایران رفتار خود را تغییر دهد و چارچوب جدیدی را دنبال کند که بتواند نگرانی‌های ما را برطرف نماید. بسیار مایل هستیم که یک نوع دیپلماسی با سرعت بالا داشته باشیم که بسیار متمرکز و بسیار مصمم به سمت به اهداف امنیت ملی ما پیش برود. نیاز به یک چارچوب جدید داریم که به کلیت تهدیدهای ایران بپردازد».

به نوشته رویترز، یک مقام ارشد اروپایی که کشورش از طرف‌های برجام است، روز جمعه گفت کشورش نگران آن است که دولت دونالد ترامپ بخواهد «به جای مذاکره به دنبال فشار حداکثری و ایده نمایش بی‌رحمانه قدرت باشد».

این مقام ارشد که نام او ذکر نشده افزود: ما می‌گوییم که باید یک روش مذاکره‌ای دنبال شود، اما اگر آنها صرفا به دنبال فشار حداکثری و ایده نمایش بی‌رحمانه قدرت باشند، و معتقدند که این روش کار خواهد کرد، زیرا معتقدند که با کره شمالی نتیجه داد، آن‌وقت مشکل عمده‌ای خواهیم داشت.

با وجود خروج آمریکا از برجام، سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان در روزهای اخیر ضمن تاکید بر تمایل‌شان برای حفظ برجام، گفته‌اند برای محافظت از مراودات تجاری شرکت‌های خود با ایران تمامی تلاش خود را به کار خواهند گرفت.

در همین راستا، کمیسیون اروپا روز جمعه ۲۸ اردیبهشت اعلام کرد که روند احیای «مقررات بازدارنده» را برای محافظت از منافع شرکت‌های اروپایی در ایران در مقابل تحریم‌های ایالات متحده آغاز کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.