موضع قاسمی نسبت به تغییرات در دولت ترامپ

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در روز جمعه تاکید کرد: مشکلات، موانع تخطی‌ها و بدعهدی‌هایی که احتمالا توسط طرف‌های مقابل و قطعا از سوی آمریکا صورت گرفته را در این نشست دنبال خواهیم کرد. قاسمی درباره سفر لودریان به تهران هم گفت: «مذاکرات بسیار صریح و سازنده بود. امیدوارم طرف فرانسوی با پاسخ‌هایی که از تهران در محیطی با صراحت دریافت کرد، با واقعیات ایران و منطقه آشنا شود.» قاسمی همچنین درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر لغو سفر ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه به ایران عنوان کرد: این سفر در زمان لازم که مقدمات آن فراهم شود، می‌تواند انجام شود.

او در پاسخ به سوالی درباره اشغال ساختمان سابق سفارت ایران در بن آلمان توسط تعدادی که خود را آنارشیست خوانده‌اند، گفت: «تعدادی به این ساختمان ورود کرده و در آنجا اتراق کردند و به محض اطلاع نمایندگی‌های ما در آلمان ورود کرده و با پلیس و مقامات شهرداری وارد مذاکره شدند و عکس‌العمل‌های مناسب و لازم صورت گرفت. امیدواریم براساس تفاهمات انجام شده هر چه زودتر مساله فیصله یابد.»

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان بین دو اتفاق اخیری که در اروپا در مورد سفارتخانه‌های ایران در لندن و وین صورت گرفته ارتباطی برقرار کرد، با توجه به اینکه پلیس اتریش در برخی از رسانه‌ها اعلام کرده که این شخص دارای دیدگاه‌های افراط‌گرایانه بوده است، تاکید کرد: «هنوز در مورد هویت فرد ضارب به محل اقامت سفیر ایران در وین اطلاع دقیقی نیست و یک موضوعی است که در مورد آن ابهام وجود دارد، بنابراین چنین موضوعی را نمی‌توان به موضوع دیگری که هویت آن شناخته شده است، ربط داد. باید صبر کرد و دید مهاجم به محل اقامت سفیر ایران در وین چه انگیزه‌ای داشته است.»

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد حکم دادگاه فدرال آمریکا مبنی بر افشای قرارداد بوئینگ بین ایران و این شرکت به منظور ارائه خسارت به برخی از خانواده‌های آمریکایی که ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده‌اند، گفت: «قراردادی با شرکت بوئینگ وجود دارد. ما طرف خود در این معامله را شرکت بوئینگ می‌دانیم و تاکید داریم که این شرکت باید به تعهدات خود عمل کند و هر آنچه در داخل آمریکا بین این شرکت و دولت آمریکا و سایر نهادهای آمریکایی وجود دارد یک بحث داخلی آنها است.» او تاکید کرد: بوئینگ متعهد به اجرای قرارداد خود است و دولت آمریکا نیز طبق ماده ۲۲ برجام باید تسلیحات لازم را برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران فراهم کند و ما در این زمینه اجرای تعهدات از سوی شرکت بوئینگ و دولت آمریکا مورد توجه‌مان است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات ظریف در جریان سفر به پاکستان و اینکه آیا در جریان این سفر مقامات ایران و پاکستان در مورد عربستان گفت‌وگو و رایزنی‌ داشته‌اند، تاکید کرد: به‌طور معمول در این نوع گفت‌وگوها به‌خصوص گفت‌وگوها بین کشورهای همسایه و منطقه مجموعه‌ای از مشکلات و مسائل پیرامونی مورد بحث قرار می‌گیرد. او ادامه داد: ‌«وزیر امور خارجه از مدت‌ها پیش ایده تشکیل مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای را مطرح کردند و در مجامع مختلف در مورد این ایده صحبت کردند و ایشان تاکید کردند که سرنوشت کشورهای منطقه به هم گره خورده است و برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه باید یک حرکت همگانی با همکاری تمام کشورها صورت گیرد. همواره موضع ما در این زمینه شفاف و دقیق بوده، ما برای تحقق آرامش و توسعه اقتصادی در منطقه اعلام آمادگی کرده‌ایم.»

قاسمی ادامه داد: «البته در این زمینه دیگران نیز باید احساس مسوولیت کنند و آمادگی خود را برای ایجاد صلح در منطقه اعلام کنند. ما هنوز در منطقه با کشورهایی مواجه هستیم که علائم لازم را برای آغاز این حرکت از خود بروز نداده‌اند. ما از این موضوع متاسف هستیم و امیدواریم همه کشورهای منطقه در این مسیر حرکت کنند و با کمک یکدیگر امنیت در منطقه را ایجاد کنند.»