وب سایت خبری آمریکایی اکسیوس گزارش داد، پیام روز جمعه پمپئو در یک کنفرانس تلفنی خطاب به همتایان اروپایی در واقع اعلامی از سوی آمریکا بود مبنی بر اینکه از مذاکرات با اروپایی ها در مورد برجام خارج می شود.

وزیر امور خارجه آمریکا در تماس با همتایان خود از این سه کشور اروپایی، از تلاش آنها برای دستیابی به فرمولی برای متقاعد کردن ترامپ به ماندن در برجام تشکر کرد، اما مشخصا گفت که رئیس جمهوری آمریکا خواستار در پیش گرفتن مسیری متفاوت است.

پمپئو به وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی گفت که در دیدار با ترامپ، پیش نویس تفاهم حاصل شده بین مذاکره کنندگان آمریکایی، فرانسوی، آلمانی و انگلیسی را ارائه داده، اما رئیس جمهوری به وی گفته است این سند، نظر وی در مورد برجام را تغییر نمی دهد.

پمپئو سپس به وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی اعلام کرده است که خود را برای اعلامیه ای از سوی ترامپ ظرف چند روز آینده آماده کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال گفته است که امکان بازگشت به میز مذاکره در مرحله بعد و پس از اعلامیه ترامپ، وجود دارد.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس در جریان این کنفرانس تلفنی از پمپئو خواست برای دستیابی به تفاهم، یک بار دیگر تلاش کند. از قرار معلوم این کار انجام شده، اما بی ثمر بوده است.

همچنین مذاکره کنندگان آمریکایی و اروپایی یک تماس تلفنی دیگر با هم داشته اند، اما پس از تاکید آمریکا بر حفظ موضع خود، به سرعت پایان یافته است.

مقام های ارشد اروپا امروز در بروکسل برای آماده شدن برای اعلامیه ترامپ، تشکیل جلسه می دهند. کشورهای اروپایی پس از سخنان ترامپ، بیانیه مشترکی را صادر می کنند که این مساله را روشن می کند که به منظور جلوگیری از فروپاشی توافق هسته ای، در این توافق می مانند.

رئیس جمهوری آمریکا قرار است تا ساعاتی دیگر تصمیم نهایی خود در مورد برجام و تمدید تعلیق تحریم های هسته ای را اعلام کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.