«غلامحسین شافعی» در پیامی، برجام را از دستاوردهای قابل توجه نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: آنچه انجام شد، یکی از وقایع تاریخی و اثرگذاری است که قدرت دیپلماسی کشورمان را به نمایش گذاشت و ایران توانست به گونه ای مطلوب نقطه نظرات خود را مطرح کند و تا اندازه زیادی به اهداف خود دست یابد.

وی ادامه داد: آنچه اتفاق افتاد، یک تغییر نگاه نسبت به ایران پیش آمد که کشورمان اهل گفت و گو و تعامل است و به صلح و امنیت منطقه ای و جهانی اهمیت می دهد.

رئیس اتاق ایران گفت: این دستاورد(برجام) که اثراتی مهم در صحنه داخلی و بین المللی برای ایران داشت، باید به طور جدی در آینده مورد توجه قرار داد.

شافعی اظهار داشت: بعد از امضای برجام، آمریکا هیچ حرکتی مثبت برای اجرای آن نکرد و از ابتدا بهانه جویی های مختلفی داشت.

وی با بیان اینکه برجام دستاوردهایی ملی و جهانی برای ما داشت، گفت: باوجود حرکت های غیراصولی آمریکا، متحدان واشنگتن از جمله اتحادیه اروپا هیچگاه نظر موافقی با حرکت های کاخ سفید نداشتند و همواره بر حفظ برجام تاکید داشتند.

رئیس اتاق ایران اضافه کرد: بخش خصوصی کشورهای اروپایی نسبت به ادامه تعاملات اقتصادی با ایران بسیار حساس اند؛ از آنجا که نقش بخش خصوصی در این کشورها بارز است و بر دولت های خود تاثیر دارند؛ فشار بر نهادهای حکومتی در مورد رابطه اقتصادی با ایران زیاد است و تا حدی نیز اثرگذارند.

وی افزود: خواسته بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی کشورهای اروپایی ادامه راه برجام و روابط اقتصادی با ایران است و براین این منظور دولت های خود را تحت فشار قرار داده اند.

بخش خصوصی اقتصاد اروپا برای ادامه برجام و روابط اقتصادی با ایران

شافعی تاکید کرد: به طور قطع و یقین، فضای پیشین برای آمریکا قابل تکرار نیست و نمی تواند مانند گذشته متحدانش را در ارتباط با ایران و مخالفت با برجام همراه خود کند؛ در این زمینه می بینیم با وجود مخالفت های آمریکا بویژه در موضوع دیپلماسی اقتصادی، کشورهای اروپایی به دنبال تعامل با ایران هستند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: آنها با توجه به موقعیت بی بدیل ایران در منطقه، سهل ترین راه برای رسیدن به اقتصاد منطقه را از طریق ایران می دانند.

وی در پایان پیام خود اعلام کرد: تصور می کنم، نه اینکه رفتن آمریکا از برجام یک کار بی اثر باشد، اما تاثیر مورد نظر آنها به هیچ وجه اتفاق نمی افتد و ما در روابط اقتصادی با اروپا به کارمان ادامه می دهیم.

به گزارش ایرنا، با اجرای برجام از دی ماه ۱۳۹۴، مقام های ایرانی بارها به کارشکنی های طرف مقابل بویژه آمریکا برای اموری مانند ارتباط های مالی و تجاری اعتراض کرده اند.

در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره پایبندی ایران را به تعهداتش در برجام تایید کرده است، شب گذشته ترامپ اعلام کرد که قصد دارد عصر امروز به وقت آمریکا (۱۸ اردیبهشت) نظر خود را درباره برجام اعلام کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.