اعضای شورای شهر تهران در حال بررسی و انتخاب جایگزین مناسب برای محمد علی نجفی هستند اما حاشیه های انتخاب شهردار فراتر از متن است. لیست ۲۸ نفره شورایی ها طی یک غربالگری به ۷ نفر و بعد از انصراف انصاری لاری به ۶ نفر یعنی - سیدمحمدعلی افشانی، محمود حجتی، پیروز حناچی، سید‌محمود حسینی، حجت‌الله میرزایی و سمیع‌الله مکارم‌حسینی -رسیده و برخلاف میل یا انتظار رسانه های اصولگرا خدشه ای به میثاق نامه اصلاح طلبان وارد نشد. 

 

با این وجود برخی از رسانه های جریان رقیب همچنان از مزیت های شهردار شدن محسن هاشمی می گویند. همزمان با آن شایعاتی نیز در مورد احتمال انتخاب شهردار خارج از فهرست هفت نفره به گوش می رسد.

 

محمدرضا بادامچی، نماینده تهران و عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی در گفت‌وگویی با «اعتماد‌آنلاین» گفته است: «من معتقدم که شهردار تهران فردی به غیر از ٧ کاندیدای معرفی‌شده از سوی شورای شهر است.» دلیل بادامچی برای این پیش بینی آن است که «به نظر می‌رسد افرادی که در بالای لیست کاندیداهای شهرداری تهران قرار دارند و نمرات بالاتری از سوی شورا دریافت کرده‌اند جامعیت و دید مدیریتی شهری لازم برای شهرداری تهران را ندارند.»

 

پیش بینی او چندان جدی گرفته نمی شد اگر یکی از اعضا پارلمان تهران این موضوع را تایید نمی کرد. اما حجت نظری، یکی اعضای شورای شهر تهران طی یک پیامی توییتری به برخی لابی‌های خارج شورا برای انتخاب شهردار اشاره و ضمن یادآوری اختلافات سیاسی شورای اول نوشته است: «اقدامات خطرناکی خارج از شورا برای زدن به زیر میز انتخاب شهردار تهران از میان ۷ گزینه موجود در حال انجام است. باید بدانیم که خودخواهی و در نظر نداشتن منافع عموم مردم در نهایت دامن همه را خواهد گرفت. اگر شهردار از میان ۷ گزینه نهایی انتخاب نشود پشت‌پرده را بی‌پرده خواهم گفت.» 

 

در همین راستا زهرا نژاد بهرام عضو دیگر شورای شهر تهران در گفت و گو با «نامه نیوز» این شایعات را رد کرد و گفت: «نمی دانم منشا این حرف ها چیست. اتفاقا به آقای نظری هم پیام دادم اما متاسفانه موفق نشدم با او صحبت کنم».

 

وی در مورد پیش بینی بادامچی نیز گفت: « انتخاب شهردار به عهده شورای شهر است. شورا کاندیداهای را مشخص کرده و تصمیم می گیرد. بعید می دانم و اصلا امکان پذیر نیست که کسی خارج از شورا در این باره اطلاعی داشته باشد. مگر اینکه حق انتخاب شهردار را از شورا بگیریم و این نیز به تصویب قانون نیاز دارد».

 

این عضو شورای شهر تهران در مورد احتمال انتخاب شورا در فرایندی غیر از آنچه اعلام شده است، نیز گفت: «بعید میدانم اعضای شورای شهر به چنین جمع بندی برسند. اکنون کاندیدها آمادگی دارند که برنامه های خود را ارئه کنند و این شرایط برای انتخاب شهردار در همان فرایند اعلام شده مناسب است».

 

نژاد بهرام در مورد زمزمه هایی مبنی بر مخالف رئیس جمهور با خروج حجتی از دولت نیز گفت: « پیرو بررسی هایی که آقای هاشمی انجام داده اند و اطلاعی که به دست آوردیم این موضوع نیز صحت ندارد.

 

وی در پاسخ به اینکه اعضای شورای شهر چه روزی شهردار تهران را انتخاب می کنند، گفت: « از اول گفتیم روی ۲۳ اردیبهشت و الان هم همین را می گوییم». 

 

گفتنی است، محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران هم در مورد توئیت حجت نظری پیرامون اتفاقات پشت پرده ابراز بی اطلاعی کرده و گفته « من از اتفاقات پشت پرده خبر ندارم و از خود عضو در مورد موضوعی که توئیت کرده سوال بپرسید.»

 

حسن رسولی نیز یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران است که فشارهای بیرونی مورد اشاره حجت نظری بی خبر است. او می گوید: « من هم اظهارات ایشان را خواندم اما متوجه نشدم که انگیزه و منظور این همکار محترم چیست و باید با او صحبت کنم تا ببینم پیام‌شان در این نوشتار چه بوده است.»

 

وی همچنین گفت: «من حتی در حد یک درصد هم احتمال نمی‌دهم که فردی خارج از فهرست معرفی شده به عنوان شهردار انتخاب شود.»

 

همکاران حجت نظری در شورای شهر تهران از انگیزه او برای بیان چنین مطلبی ابراز بی اطلاعی می کنند اما پیام توییتری این عضو شورا کار خود را کرده و بر آتش شایعات دمیده است. حال این اعضای شورای اصلاح طلب تهران هستند که باید یک بار دیگر پای عهد خود مانده و ثابت کنند حتی اگر فشارها و لابی هایی هم در کار باشد از میثاق نامه و فرایند اعلامی خود عبور نمی کنند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.