کارگران نیروی اصلی کار هر جامعه را تشکیل می دهند،اما آن چه که مشاهده می‌شود عدم توجه به نیروی کارگر در وضعیت معیشت، حقوق، بیمه و سایر امکانات و شرایط روحی  و رفاهی آنان است؛قراردادهای سفید امضا از جمله  اقدام جنایات آمیزی بوده که برای کارگران اتفاق افتاده است.

این که چرا این قانون وجود دارد و تاکنون اقدامی در رفع نشده از سوالاتی است که جواب آن در هاله ای از ابهام است؟!

کارگرانی که با حداقل حقوق بدون بیمه با امضا قراردادهای سفید با جان خود معامله  می کنند،حتی گاهی مشاهده شده که کارفرمایان برای فرار از پرداخت حق بیمه کارگران را به درون اتاقی برده و هنگام بازرسی آنها را زندانی می کنند تا مبادا  تعداد کارگرانی که باید آن ها رابیمه کنند،افزایش پیدا کند.

شواهد و نتایج مطالعات میدانی بر زندگی کارگران حاکی از آن است که در یک دهه گذشته نشانگرهای سلامت این قشر آسیب پذیر در بیماری‌های غیرواگیر و آسیب‌های اجتماعی شامل فقر، طلاق، خشونت خانگی و محیط کار وغیره  رو به بهبود نبوده است.

* سقف پرداختی بیمه تکمیلی کارگران بازنشسته بسیار پایین است

سید حسین اصغری هئیت مدیره کانون بازنشستگان شهرستان میاندورود که به دلیل ایجاد حادثه ای که در حین کار برای او رخ داد از کار افتاد شده است در گفت گو با ایسنا مازندران می گوید: با ۱۶ سال سابقه کاری در حین فعالیت از کار افتاده شدم.

وی که از ناحیه پا دچار آسیب  شده است یادآور می شود: حقوق دریافتی من در حدود 900 هزار تومان است؛  اما این مقدار حقوق در این شرایط  اقتصادی کفاف زندگی را نمی دهد.

هئیت مدیره کانون بازنشستگان شهرستان میاندورود خاطرنشان می کند :با وجود این که سه هزار نفر تحت پوشش کانون بازنشستگان میاندورد هستند اما هنوز مشکلات مالی گریبانگیر این خانواده سه هزار نفره بوده و هیچ کوششی برای حل مشکلات کارگران بازنشسته از سوی مسئولان صورت نمی گیرد.

اصغری با بیان این که افزایش ۱۹ درصدی حقوق در سال جدید به بازنشستگان نیز تعلق می گیرد اما تاکنون اقدامی در این مورد انجام نشده است یادآور می شود: در صورت موافقت دولت و کارگران با این پیشنهاد حداقل دستمزد سال ۹۷ به رقم یک میلیون و ۱۱۰ هزار و ۶۹۱ تومان و ۷ ریال می رسد در حالی که امسال حداقل مزد نزدیک به ۹۲۹ هزار تومان بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد وضعیت بیمه می گوید:  شرکت بیمه ای  آتیه سازان بیمه تکمیلی ما را تقبل کرده است اما بسیاری از همکاران بازنشسته دارای بیماری خاص هستند که متاسفانه بیمه با برخی از داروها و  درمان این بیماری ها قراردادی ندارد.

عضو هئیت مدیره کانون بازنشستگان میاندرود سقف بیمه تکمیلی آتیه سازان را برای خدمات درمان و دارو ۱۴ میلیون تومان عنوان  و تصریح می کند:  بسیاری از زمان ها سقف هزینه بیمه در مورد دارو، ویزیت، جراحی و  وسایل خدمات بیمه ای به حد نصاب نمی رسد و این سقف پرداختی ، بسیار پایین است.

 

*گران بودن خدمات درمانی برای کارگران

محمد احمدی از بازنشستگان شرکت زراعی دشت ناز ساری می گوید:به دلیل سقف محدود بیمه تکمیلی در پرداخت هزینه دارو بسیاری از زمان ها مابه التفاوت هزینه داروها از جیب کارگران پرداخت می شود.

وی خاطرنشان می کند:  شاید کارگری که در آن لحظه که نیاز مند این دارو بوده ، توان مالی برای پرداخت مابه التفاوت قیمت داروها را نداشته باشد.

احمدی می گوید: اکنون ویزیت پزشکان به 40 هزارتومان رسیده که بیمه آن را پرداخت نمی کند پس یک کارگر چگونه می تواند در امنیت شغلی و جسمی سالم چرخ های اقتصاد را به گردش درآورد؟

 این بازنشته تصریح  می کند: پول ویزیت و دارو گران است و ما بازنشستگان  اگر خود،همسر و فرزندانمان بیمار باشند نمی توانیم آن ها را تحت مراقبت های پزشکی قرار دهیم.

*قانون کار باید اصلاح شود

 علی امینی بازنشسته دیگری از شرکت نئوپان بهشهر می گوید: افزایش حقوق کارگران در سال جدید  ۱۹ و نیم درصد اعلام شده اما تاکنون اعمال نشده است.

وی تصریح می کند:در خبرها اعلام شده روند افزایش حقوق به صورت پلکانی بوده، اما این که  از این درصد چه مقدار سهم بازنشستگان است هنوز مشخص نیست و تامین اجتماعی هنوز تصمیمی در مورد این افزایش حقوق نگرفته است.

امینی یادآور می شود: قانون کار نیاز به اصلاح دارد و باید این اتفاق هر چه زودتر رقم بخورد؛کارگران امروز هیچ امیدی به بازنشستگی در فردا را ندارند.

*کارفرمایان از قانون حمایتی کارفرمایی سواستفاده می کنند

قاسم سراجی عضو هئیت مدیره کانون هماهنگی شورای اسلامی استان مازندران در گفت و گو با ایسنا مازندران می گوید: در بحث بیمه، کارفرمایان کوتاهی می کنند امیدواریم با پیگیری مداوم  مشکلات کمتر شود.

وی تصریح می کند:  عدم بیمه کارگران یا  عقد قراردادهای سفید امضا با کارگران بدترین کار ممکن در حق کارگر است و باید هر چه زودتر  این تخلفات به ما گزارش شود.

هئیت مدیره کانون هماهنگی شورای اسلامی استان مازندران با اشاره به این که جامعه کارگری  هر روز زیر بار فشار له می شود، خاطرنشان می کند:متأسفانه قانون حاضردر حمایت از کارگران هیچ اقدامی نکرده است و تنها حمایت از کارفرما را در اولویت خود قرار داده است.

سراجی می گوید:هدف از قانون های حمایتی کارفرمایان توسعه اشتغال و جذب نیروهای کارآمد و همچنین رونق اقتصادی بوده اما کارفرمایان امروز از این قانون سو استفاده می کنند.

وی خاطرنشان می کند:  کارفرمایان با بیمه نکردن کارگران، عدم انجام تعهد نسبت به آنان و تعدیل روزانه نیرو بر مشکلات جامعه کارگری دامن می‌زنند.

هئیت مدیره کانون هماهنگی شورای اسلامی استان مازندران  تصریح می کند: وظیفه ما تنها پیگیری است و چون این قراردادها و ناعدالتی ها ظاهر قانونی دارد کارگران حتی با مراجعه به مراجع قانونی کاری از پیش نمی برند .

به گزارش ایسنا مازندران،امسال نیز روز کارگر گذشت اما همچنان نقص قوانین در جامعه کارگری موج می زند؛سال جدید با افزایش ۱۹ و نیم درصدی حقوق کارگران حداقل دستمزد  در دستور کار قرار گرفت اما جوانان زیادی در حال حاضر  هستند که حتی حداقل دستمزد را نیز دریافت نمی‌کنند و قراردادهای سفید امضا  آن ها را  به حقوق زیر ۵۰۰ هزار تومان و بدون بیمه مجاب کرده که  کار کنند و دم نزنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.