محسن هاشمی در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران گفت: پس از بیست سال نهادشوراها تثبیت شدند که امیدواریم ظرف بیست سال آینده جایگاه و قدرت اصلی شوراها به آنها داده شود.

وی افزود: از ۲۴ وظیفه‌ای که مقرر شده به شوراها واگذار شود در حال حاضر یک سوم آنها به شورا تنفیذ شده؛ اما سیستم کارآمدی وجود ندارد که این وظایف به شوراها واگذار شود لذا از مجلس و دولت درخواست داریم که جایگاه شوراها را تقویت کنندو به این نهاد عمومی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

بعضی از افراد در فضای مجازی سعی در تخریب گزینه‌های شهرداری تهران دارند

هاشمی ادامه داد: بعضی از افراد در فضای مجازی سعی در تخریب گزینه‌های شهرداری تهران دارند با توجه به انتخابات پنچمین دوره شوراها و حضور مردم که با رأی بالایی نمایندگان خود را انتخاب کردند نیاز است که همه از ایجاد تفرقه بپرهیزند. بی‌تردید باید در فضایی آرام و بدون تنش و با مطالعه و کارشناسی شهردار تهران توسط شورا انتخاب شود. باید فردی از میان گزینه‌ها انتخاب شود که از سایرین برای شهرداری تهران برتر است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود از صدا و سیما درخواست کرد که به نامزدهای شهرداری تهران فرصتی دهد تا نظرات خود را برای شهروندان تهرانی ارائه کنند.

تهرانی‌ها شهر و شهرداری می‌خواهند که از فقر، فساد و تبعیض به دور باشد

محید فراهانی یک عضو شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم امیدبخشی مدیریت شهری به شهروندان تهرانی در جهت تحقق شایسته سالاری و جایگزینی ضابطه به جای رابطه تاکید کرد:‌ تهرانی‌ها شهر و شهرداری می‌خواهند که از فقر، فساد و تبعیض به دور باشد.

او در پنجاه و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت: پیشاپیش سالروز ولادت حضرت مهدی (عج) و روز کارگر و معلم را تبریک عرض می‌کنم و همچنین امروز نهم اردیبهشت ماه روز شوراهای اسلامی را نیز تبریک می‌گویم. این روز را باید روز مردم دانست. روزی که زمینه ساز اداره امورات محلی توسط مردم و توسط منتخبان مردم بر پایه مشورت و شورا است.

وی افزود: مشارکت مردم فقط به این معنا نیست که وقتی جنگ می‌شود از مردم بخواهیم به جنگ بروید و در زمان انتخابات از آنها بخواهیم که به پای صندوق‌ها بروند و رأی بدهند و بعد بگوییم دیگر بروید به خانه‌هایتان و بنشینید. مشارکت مردم یعنی واگذاری امور به مردم و اینکه آنچه که طی سال‌ها از مردم سلب شده به مردم بازگردانید.

وی با طرح این پرسش که مردم چه وظیفه‌ای بر دوش ما به عنوان منتخبانشان در شورا گذاشته‌اند؟ گفت:‌ مردم می‌خواهند مشکلاتشان حل شود و شرایط مطلوب‌تری در زندگیشان و در شهر فراهم شود. ما در برابر زندگی شهروندان تهران چه آنهایی که به ما رأی دادند و چه آنهایی که ما را انتخاب نکرده‌اند، مسئولیم و باید با مشارکت شهروندان و به ویژه نخبگان وجوانان زمینه اداره بهتر ومناسب‌تر را در شهر فراهم کنیم و با انتخاب شهردار شایسته، کوشا و متعهد به شورا مشارکت شهروندان را فراهم کنیم.

فراهانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه شورا در جامعه مدنی مهم‌ترین و گسترده‌ترین نهاد فراگیر است که با بهره‌گیری از آن، مردم نقش حاکمیتی در بخش‌های از جامعه پیدا می‌کنند افزود:‌ وجود بیش از صد هزار عضو شورای شهر و روستا دستاوردی عظیم است که ثمره‌اجرایی شدن انتخابات شورای شهر در دولت اصلاحات است.

وی ادامه داد: شهروندان تهرانی خواستار تغییر و بهبود زندگی و توجه به منزلتشان در شهر بودند. آنها شهر و شهرداری میخواهند که از فقر، فساد و تبعیض به دور باشد. شهروندانی که خواهان عدالت و برابری هستند و فساد ستیزی و قانون گرایی را طلب می‌کنند. امروز شورای شهر و مدیریت شهری نماد و الگوی حاکمیت تغییر و تحول است که کارآمدی ، مبارزه با فساد و شفافیت هویت آن را تشکیل داده است.

وی ادامه داد: هم رقبا و هم رفقا هم دوستان و هم دشمن منتظر و مترصد دیدن و تحقق توانایی و کارآمدی مردم‌گرایانه شورا هستند. اکنون ما در نیمه راه و در آستانه انتخاب شهردار تهران باید به شهروندانی که به آینده این شهر برای آینده فرزندانشان مطمئن وامیدوار باشند امید بخش باشیم تا از انتخاب ما مطمئن و شاهد تحقق شایسته سالاری و جایگزین‌شدن ضابطه به جای رابطه و ترجیح منافع ملی و شهری به جای منافع شخصی باشند و از انتصاب و به کاری گیری زنان و جوانان به جای مدیران پیر و بازنشسته خشنود شوند.

تذکر حق‌شناس درباره سرنوشت مومیایی و دستگیری رحمانیان

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهر تهران هم بر لزوم اطلاع‌ رسانی در خصوص جسد مومیایی شده در شهری تاکید کرد و افزود: باید افکار عمومی در این خصوص آگاه شوند.

محمدجواد حق شناسی در پنجاه نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران ضمن تبریک روز ملی شوراها و روز معلم، گفت: هفته گذشته خبری در شهرری مبنی بر کشف جسد مومیایی منتشر شد که این جسد در فضای رسانه‌ای متعلق به پیکر پهلوی اول عنوان شد.

وی افزود: پس از انتشار این خبر برای شهروندان سوال بسیاری مطرح بود که انتظار داشتیم مسئولان حرم عبدالعظیم، مقامات قضایی و انتظامی درخصوص آن اطلاع‌رسانی کاملی کنند که مومیایی کشف شده منسوب به چه کسی است، نیاز است که افکار عمومی درباره این موضوع آگاه شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع دستگیری مدیر مسئول روزنامه شرق اشاره کرد و افزود: روز گذشته در مشهد مدیر مسئول باسابقه و ایثارگر روزنامه شرق در مشهد دستگیر شد. علت دستگیری آقای رحمانیان انتشار گزارش شهری درباره یکی از محلات شهر مشهد بود که به واسطه کشته شدن یک بچه و تجاوز به وی نوشته شده بود، این گزارش دستمایه دستگیری این مدیر مسئول باسابقه شده است.

حق‌شناس تاکید کرد:‌ متاسفانه نحوه دستگیری وی به گونه ای بوکه با یک مجرم سابقه‌دار اینگونه برخورد نمی‌شود. بی‌تردید اگر نوشتن در حوزه شهری اینگونه هزینه داشته باشد مطبوعات کشور باید تعطیل کنند.

تصمیم‌گیری برای انتخاب شهردار فقط توسط اعضای شورا صورت می‌گیرد

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه تصمیم نهایی در خصوص انتخاب شهردار تهران توسط اعضای شورا اتخاذ می شود افزود:‌ باید در خصوص تصمیم‌گیری در انتخاب شهردار تهران شفاف سازی لازم انجام شود.

محمد سالاری در پنجاه‌ و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: همه شهروندان تهرانی پس از استعفای شهردار سابق مشاهده کردند که شورا ساز و کار تعیین و فرایند انتخاب شهردار تهران را به روشنی اعلام کرد.

وی افزود: در راستای همین ساز و کار از بین ۲۸ نفر کاندیدای معرفی شده نهایتا تعداد ۷ نفر انتخاب شده و با همان ساز و کار قبلی مقرر شد که این کاندیداها برنامه‌های خود را تدوین کنند و در حضور خبرنگاران آنها را به شورا و مردم ارائه کنند.

سالاری ادامه داد: با توجه به حساسیت منصب شهرداری تهران و جایگاه مدیریت شهری در ساختار سیاسی کشور تمام توجهات عموم مردم، رسانه‌ها و فعالان سیاسی به فرایند تصمیم گیری اعضای شورا برای انتخاب شهردار تهران معطوف شده است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران تاکیدکرد: متأسفانه این روزها در فضای عمومی و فضای مجازی شایعه‌ای در حال انتشار است که تصمیمات شورا خارج از شورا و توسط افرادی به جز اعضای شورا اتخاذ می‌شود. و این بداخلاقی به شیوه‌ای پیش می رود که اعضای شورا بر روی یک کاندیدا اجماع کرده‌اند و فرایند رأی گیری نمایشی است.

وی خطاب به رییس شورای شهر گفت:‌ از شما تقاضا می‌کنم مجموعه‌کنش‌گری‌های ما باید منجر به این شود که مردم متوجه شوند که اعضای شورا هستند که تصمیم می‌گیرند هرچند که احزاب و گروهای سیاسی نظرات خود را اعلام می‌کنند اما شهروندان تهرانی و مسئولین شهر باید به این یقین برسند که ما به عنوان نمایندگان مردم تصمیم می‌گیریم لذا باید در این زمینه شفاف سازی لازم انجام شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.