لیلا حیاتی در پاسخ به این سوال که چرا وقتی شیر آب را در اهواز باز می‌کنیم، آب گل آلود است، اظهار کرد: در شبکه‌های خانگی رسوباتی وجود دارد که در خط لوله ته نشین می‌شوند اما به دلیل اینکه آب دارای کلر است، این کلر مانع ژله‌ای شدن رسوبات و چسبیدن آن‌ها به خط لوله می‌شود و با باز کردن شیر آب این رسوبات و املاح به همراه آب از لوله خارج می‌شوند.

وی افزود: دلیل دیگر گل آلود بودن آب آن است که شبکه آب محله‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، ممکن است فرسوده باشد. اگر در این مناطق کم فشاری آب به وجود بیاید، با توجه به این که بسیاری از خانه‌ها بر روی شبکه آب پمپ قرار داده‌اند، ممکن است در ابتدای باز کردن شیر آب شاهد گل آلود شدن آب باشند.

مدیر کنترل کیفیت شرکت آب و فاضلاب اهواز تصریح کرد: به دلیل فرسودگی شبکه حدود ۳۰ درصد انتهایی شبکه گل و لای و املاح وجود دارد، اما خوشبختانه به دلیل اینکه انتهایی ترین نقطه شبکه نیز حدود ۰.۶ تا ۰.۸ کلر باقی مانده وجود دارد، شاهد خروج گل و لای به همراه آب هستیم.

حیاتی عنوان کرد: به دلیل وجود این مقدار کلر در انتهایی ترین نقطه شبکه‌های آب، ۹۰ تا ۹۵ درصد مطمئن هستیم که آب گل آلودی که از شیر آب منازل خارج می‌شود، آلودگی میکروبی ندارد. کلر موجود در شبکه اجازه نمی‌دهد تا عوامل میکروبی در شبکه رشد کنند و باعث آلوده کردن آب شوند.

وی ادامه داد: گل و لای به وسیله مکش پمپ‌های آب درون منازل وارد شبکه‌های خانگی می‌شوند و با باز کردن شیر آب، آب گل آلود از لوله خارج می‌شود. این مشکل اگر به دلیل فرسودگی شبکه منطقه باشد، حتی شاهد آن هستیم که این آب علاوه بر گل آلود بودن، دارای بو نیز است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.