خبرگزاری فرانسه گزارش داد، بخش‌هایی از این منطقه با ۱۰ کشور و ۶۵۰ میلیون جمعیت مدت‌هاست که با افراط گرایی و اقدامات شبه‌نظامیان دست و پنجه نرم کرده و ظهور داعش در این منطقه نقطه تجمع جدید افراط گرایان و گروه‌های شبه‌نظامی شده که دوباره جان گرفته‌اند.

حملات مسلحانه مرگبار و بمب‌گذاری‌های انتحاری در جاکارتا پایتخت اندونزی در سال ۲۰۱۶ میلادی نخستین حمله داعش در این منطقه بوده در حالی که شهر ماراوی فیلیپین نیز سال گذشته مورد حمله نیروهای وفادار به افراط گرایان قرار گرفت.

نگرانی‌ها رو به افزایش است چراکه جنوب شرق آسیا که مرکز اقتصادهای در حال شکوفایی است با شرایطی مواجه شده که در آن تعداد زیادی از مردم در زندگی روزمره خود از تکنولوژی دیجیتال استفاده می‌کنند و همین امر باعث افزایش خطر حملات سایبری شده است.

لی هسین لونگ، نخست وزیر سنگاپور در آغاز نشست انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در سنگاپور هشدار داد: داعش علی‌رغم شکست نظامی‌اش در عراق و سوریه به تهدید کردن منطقه ادامه می‌دهد و گام‌ها به سوی دیجیتالی شدن نیز کشورها را بیش از پیش نسبت به حملات سایبری آسیب پذیر کرده است.

وی افزود: جنوب شرق آسیا در صلح به سر می‌برد اما این تهدیدات بسیار جدی هستند. ما باید نسبت به تهدیدات مرسوم و تهدیدات غیرمرسوم از جمله تروریسم و حملات سایبری انعطاف پذیر باشیم.

رهبران آسه‌آن در ضیافت شام روز جمعه در آستانه نشست رسمی روز شنبه توافق کردند تا همکاری‌های خود را در زمینه امنیت سایبری افزایش دهند.

وی همچنین هشدار داد: سیستم تجارت آزاد جهانی که به بسیاری از اقتصادهای این منطقه اجازه رشد و شکوفایی می‌دهد به خاطر سیاست‌های حمایت گرایی در اقتصادهای بزرگ جهان به خطر افتاده است. وضعیت سیاسی در بسیاری از کشورها علیه تجارت آزاد تغییر رویه داده است به ویژه تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین بسیار نگران کننده هستند.

وی افزود: پاسخ آسه‌آن به افزایش سیاست حمایت از صنایع داخلی تعمیق ادغام اقتصادها و تقویت همکاری در دیگر حوزه‌هاست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.