، دهم فرودین ماه مصادف با رحلت مرجع بزرگ و عالیقدر، آیت‌الله بروجردی است. مرحوم آیت‌الله العظمی سیدحسین طباطبایی بروجردی معروف به آیت‌الله بروجردی از مراجع عظام شیعه بود که قریب هفده سال زعامت حوزه علمیه قم را برعهده داشت.

در همین راستا سیدهاشم بطحایی عضو مجلس خبرگان و از شاگردان این مرجع عالیقدر، درباره خاطراتش از آیت الله بروجردی  گفت: شاه اوایل آنقدر وقیح نبود، رک و پوست کنده و نه ریاکارانه می گویم کسی مایل نبود که شاه نباشد، شاه با آیت الله بروجردی مراوده داشت، چند مرتبه به قم آمد. خیلی متواضعانه رفتار کرد. یک زمانی محل ملاقات مسجد بالاسر حضرت معصومه (س) بود، عصای آقا افتاد، شاه خم شد دو دستی تقدیم کرد.

این روحانی تحصیل کرده در کلاس های درس حوزوی آیت الله بروجردی تصریح کرد: زمان حیات آیت الله بروجردی شاه از طرف آمریکا دستور داشت زبان ایران را لاتین کند. این کار خیلی هزینه بردار بود چون همه اسناد، کتاب های درسی و دینی باید تغییر می کرد ضمن آنکه هزینه آموزشی داشت. حتی می توان گفت نقشه ای بود برای بایکوت کردن دین.

وی افزود: آیت الله بروجردی با این برنامه شاه مخالفت کرد و از طریق رابط به شاه پیغام داد «این کار به مصلحت نیست»، شاه پاسخ داد «زبان همه کشورهای اطراف ایران لاتین شده است ما ماندیم»، آیت الله بروجردی یک جواب نقضی داد و گفت «در کشورهای همسایه همه نظام تبدیل به جمهوری شده است، پس شما اول بیایید نظام را جمهوری کنید بعد زبان را عوض کنید». همین جمله کافی بود که شاه ماند چه بگوید. شاه پیغام داد «حالا که شما اگر صلاح نمی دانید، می توانید از قم به نجف تشریف ببرید ما زمینه رفتن شما را فراهم می کنیم». مردم قم هم اعلام کردند مگر درشکه آیت الله بروجردی از روی جنازه ما رد شود که این اتفاق بیفتد. شاه که این صحنه را دید دست نگه داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: شاه منتظر ماند تا بعد از فوت آیت الله بروجردی منویات خود را اجرا کند. آیت الله بروجردی مریض شد و گویا دکتری از آلمان آوردند می گویند «حتی زمینه فوت آیت الله بروجردی را فراهم کردند تا راه برای اجرای منویات آمریکا به دست شاه در ایران باز شود».

وی شاه را آدم زبونی خواند و افزود: شاه از نظر تحصیلات دیپلم و از نظر نظامی سرهنگ بود. سه کتاب «انقلاب سفید»، «مأموریت من برای وطنم» و «به سوی دروازه های تمدن بزرگ» به نام شاه منتشر شد که البته نویسنده اصلی اش شجاع الدین شفاء از اساتید برجسته دربار بود. کتاب «مأموریت من برای وطنم» قطور است که خودشان آن را ممنوع کردند چون ابتدا جریان کاپیتولایسون در زمان رضا شاه به وقوع پیوست و محمدرضا آن را محکوم کرد بعد که خودش سرکار آمد آن کتاب را ممنوع کرد.

بطحایی گفت: بعد از فوت آیت الله بروجردی مراجعی که در عرض هم مطرح شدند، آقایان گلپایگانی، شریعتمداری، خمینی و نجفی آملی بودند. کسانی از طرف شاه آمدند و با آنها دیدارهای مختلف انجام دادند و بعد گزارش کردند که از میان مراجع، آیت الله خمینی از همه سرسخت تر که نمی شود به هیچ وجه با او کنار آمد، دیگران مقداری ملایم تر هستند بنابراین شاه شروع به تخریب و دروغگویی کرد، در کتاب انقلاب سفید جمله ای به دروغ آورد که «ظاهرا اجداد آقای خمینی هندی باشد و معلوم نیست از کجا آمده و مذهبش چیست»، در حالیکه در زمان آیت الله بروجردی یکی از رابطین بین شاه و آیت الله بروجردی، آیت الله خمینی بود و شاه از جایگاه والای ایشان آگاه بود اما قصد تخریب داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.