ولیعهد سعودی در سفر به انگلیس و آمریکا علاوه بر بلبل زبانی و خود شیرینی چند برابر پولی که با روشهای قرون وسطائی در هتل کارلتون ریتس ریاض از ثروتمندان و شاهزاده های سعودی تلکه کرد را خرج قراردادهایش با این دو کشور نموده است! نزدیک به ۶ ملیارد دلار انگلیس به عربستان اسلحه فروخته است و نزدیک به ۱۲.۵ میلیارد دلار آمریکا ولی ترامپ علاوه بر بازار یابی تسلیحات آمریکائی در صدد گرفتن بخشی از هزینه هایش در سوریه از محمد بن سلمان است! پس کمیسیونهائی که سعودیها گرفتند به صاحب اولیه اش برمیگردد!

واشنگتن پست نوشته است مقاماتی از کاخ سفید فاش کرده اند که ترامپ در ماه دسامبر در مکالمه تلفنی با «ملک سلمان» به وی گفته که حاضر است در قبال دریافت ۴ میلیارد دلار آمریکا را از جنگ سوریه خارج کند. آنها گفته اند ترامپ این پول را برای بازسازی سوریه، عدم قدرت گرفتن داعش در این کشور و اینکه متحدان حکومت سوریه یعنی ایران و روسیه نتوانند در آینده ادعایی در مورد سوریه داشته باشند می خواهد. بنابراین این تیغ زدنها و سود فروش تسلیحات صدا خفه کن است تا شیر دوشی ادامه پیدا کند! و این گاو نه من شیر ذخیره ارزی سعودی بیش از آن اشتها آور و اغوا کننده است که کشورهای غربی بخواهند علیه جنایتهای عربستان در یمن بعنوان جنایت علیه بشریت قطعنامه دهند! اما پیشنهادهای سه گانه ترامپ به محمد بن سلمان برای خروج از یمن، اتمام محاصره قطر و بکارگیری «قدرت نرم» در قبال ایران نشان از مخاطرات آتی سعودی دارد.

ولی‌عهد سعودی در سفر به آمریکا دست روی نقطه حساس ترامپ گذاشته و گفته روابط بین دو کشور ۴ میلیون فرصت شغلی را به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در آمریکا و عربستان فراهم کرده است. وی گفته « علاوه بر ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مشترکی که از گذشته داریم در تلاش هستیم تا به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار در پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری کنیم تا از این جهت مطمئن شویم که به شکل صحیح با بحران‌هایی که کشورهای‌مان با آن مواجه هستند، برخورد می‌کنیم.» پس بخشی از تلاش‌ها ی محمد بن سلمان از زمان روی کار آمدنش که به قیمت از میدان بدر کردن سایر شاهزادگان تمام شده، مدیریت نگاه و تغیر افکار عمومی نسبت به عربستان بعنوان یک حکومت بشدت محافظه کار است. وجهه عربستان در اثر اقدامات قبلی حکام و شاهزادگان در داخل و خارج به شدت آسیب دیده بود و محمد بن سلمان در صدد است به انزوای سعودی پایان دهد.

زیرا مساله یمن نه تنها موجب جریحه دار شدن افکار عمومی نسبت به عربستان شده بلکه مواضع و اقدامات غرب را نیز زیر سئوال برده اما متاسفانه اراده ائی برای متوقف نمودن رنج و محنت مردم یمن از طریق عدم فروش تسلیحات غربی به عربستان و فشار به سعودیها برای بکار نبردن این تسلیحات علیه مردم یمن وجود ندارد. اگر چه این هفتیم جنگ یمنیها و سعودیها همچون شش جنگ گذشته برنده نظامی ندارد و اخباری دال بر فعالیت جدید عمان و واسطه گری این کشور بین انصارالله و سعودیها و همچنین مذاکرات این دو وجود دارد، اما به نظر میرسد ظرفیت روسیه تا کنون بطور کامل در این روند بکار گرفته نشده است و شاید الان که روسیه از دوران انتخاباتی خود عبور کرده است زمان مناسبی برای فعال کردن آنها باشد. انشاالله!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.