دکتر منصور غلامی در مراسم روز جهانی آینده که امروز ۱۰ اسفند با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در فرهنگستان علوم برگزار شد، استفاده از نظر کارشناسی صاحبان فکر در رفع نواقص نظام آموزش عالی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: باید به جای صرف یادآوری بیشتر به دنبال مفاهیمی همچون آینده باشیم.

وی ضمن ابراز امیدواری برای انجام آنچه که برای آینده ضروری است، تصریح کرد: نپرداختن به آینده پژوهی چالش‌های مهمی را گریبان‌گیر ما خواهد کرد.

وزیر علوم با اشاره به چالش‌های آموزش عالی و شکل گرفتن آن‌ها در جریان انفعال از جریان‌های مقطعی در شکل‌دهی به مراکز آموزش عالی انتقاد کرد و گفت: در این زمینه باید اندیشه،‌ فکر و برنامه بیشتری را مورد توجه قرار می‌دادیم.

غلامی ادامه داد: در این زمینه ممکن است براساس جو حاکم بر جامعه و فضای آن تصمیم گرفته باشیم. در اواخر سال ۷۷ یا ۷۸ بود که جو مدرک‌گرایی حاکم شد، ‌اکنون نیز به عواقب آن دچار شده‌ایم.

وی مساله فعلی آموزش عالی را کثرت دانش آموختگان بدون کار و اشتغال عنوان کرد و گفت: آن چه قرار است اتفاق بیفتد نوعی ساماندهی در این زمینه است که البته با توجه به مقاومت‌های موجود به کندی پیش می‌رود.

وزیر علوم با تاکید بر لزوم ساماندهی مراکز آموزش عالی طبق یک رفتار سنجیده و مبتنی بر آینده پژوهی، بهره‌وری از کارشناسان خبره را مهم دانست و اظهار کرد: در این زمینه برنامه‌هایی در دست انجام است، اما تلاش‌ها باید فراتر از این باشد.

غلامی سپس به چالش‌های حوزه علم و فناوری پرداخت و توضیح داد: اتفاقاتی که در این حوزه به اسم علم و دانش می‌افتد، بسیار ناخوشایند است.

وی چنین ناهنجاری‌هایی را همچون ناهنجاری‌های سایر حوزه‌ها دانست و گفت: نباید بگذاریم که ساحت علم و دانش به چنین مسائلی آلوده شود.

وزیر علوم، اخلاق در علم و فناوری را چه به صورت ایجابی و چه سلبی دارای اهمیت توصیف کرد و ضمن اشاره به از هم گسیختگی و وا گرایی شدید به جریان موجود بیان کرد: این واقع ‌گرایی را نمی‌توان در یک حرکت محدود جمع کرد. مدیریت چنین مسائلی نیازمند ایجاد یک نظام ساماندهی است.

غلامی با بیان اینکه اساتید قدیمی هنگام ورود به این حوزه نقد زیادی دارند، انتقاد آن‌ها را موجب دلسردی اصلاح‌گرایان دانست و گفت: در حال حاضر اقداماتی در رابطه با محتوای دروس و عناوین رشته‌ها و دوره‌ها انجام شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.