گزینه جدید برای بارگیری نفت در نفتکشهای بسیار بزرگ در پایانه گلف کاست آمریکا که توسط "بندر نفت فراساحلی لوئیزیانا" اداره می شود، هزینه ها و زمان انتظار را برای خریداران آسیایی نفت آمریکا کاهش خواهد داد. طبق اعلام شرکت کارگزاری کشتی Braemer، این ابرنفتکشها همچنین نیاز به معامله گران برای مدیریت لجستیک پیچیده نفتکشها که گاهی مستلزم چندین کشتی کوچکتر برای انتقال نفت به یک کشتی بزرگتر است را کمتر می کند.

نخستین ابرنفتکش حامل نفت آمریکا اوایل ماه جاری به مقصد چین حرکت کرد. بدنبال پایان یافتن چهار دهه ممنوعیت صادرات نفت و همچنین محدودیت عرضه به سرکردگی اوپک، محموله های متعددی از گلف کاست به شرق صادر شده اند زیرا خریداران بزرگی مانند هند و کره جنوبی به دنبال تامین نیازهای انرژی خود از نقاط دوردست برآمدند.

امکان صادرات نفت از طریق کشتیهای بزرگ در شرایطی که بهره وری بازار افزایش پیدا کرده و شفافیتش بهبود یافته، ممکن است به معامله گران و نقش آنها به عنوان واسطه ضربه بزند. تاکنون پالایشگاههای آسیایی عمدتا نفت آمریکایی را به شکل تحویل از طریق معامله گران خریداری می کنند. این معامله گران معمولا محموله ها را دریافت کرده و آنها را به کشتیهای کوچکتر منتقل می کردند و سپس آنها را وسط دریا به ابرنفتکشهایی منتقل می کردند که قادر نبودند وارد آبهای کم عمق اکثر پایانه های آمریکایی شوند.

به گفته آنوپ سینگ، تحلیلگر شرکت Braemar، این ابرنفتکشها علاوه بر مزیت کاهش هزینه و زمان، برد بزرگتری برای خریداران آسیایی خواهند بود زیرا امکان حذف معامله گران با استفاده از "بندر نفت فراساحلی لوئیزیانا" را می دهند. البته بعید است معامله گران کسب و کارشان را به طور کامل از دست دهند زیرا صادرات از طریق "بندر نفت فراساحلی لوئیزیانا" احتمالا یک یا دو ابرنفتکش در ماه خواهد بود و همچنان فرصتهای دیگری وجود دارد تا نفت از پایانه های کوچکتر صادر شود.

صرفه جویی هزینه

بارگیری حدود دو میلیون بشکه نفت در یک ابرنفتکش در "بندر نفت فراساحلی لوئیزیانا" در مقایسه با فرآیند فعلی چارتر کشتیهای آفرامکس متعدد به منظور بارگیری نفت در اسکله ها و انتقال کشتی به کشتی به نفتکشهای بزرگ، ممکن است هزینه های مستقیم را حدود ۳۰۰ هزار دلار یا ۲۰ سنت در هر بشکه کاهش دهد. همچنین بارگیری در پایانه، مدت زمان را از چهار روز که در حال حاضر نیاز است، به یک روز کاهش می دهد.

اپراتور "بندر نفت فراساحلی لوئیزیانا" برای شیرین کردن معامله همچنین تمایل دارد فضای ذخیره سازی را در مخازن خود با نرخ ارزان عرضه کند تا به صادرکنندگان امکان دهد حجم کافی را برای پر کردن کامل یک ابرنفتکش وثیقه بگذارند. این اپراتور ۷۱ میلیون بشکه که معادل حدود ۷۸ میلیون بشکه در هاب نفت آمریکا در کاشینگ اوکلاهاما است، ظرفیت ذخیره سازی دارد.

بر مبنای برآوردهای این کارگزار کشتی، میانگین صادرات نفت آمریکا امسال ۱.۴ میلیون بشکه در روز بوده که در مقایسه با یک میلیون بشکه در روز که در سال ۲۰۱۷ از بنادر آمریکایی صادر می شد، افزایش یافته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، طی سه ماهه چهارم سال میلادی گذشته، حدود ۹ ابرنفتکش در ماه از آمریکا حرکت کردند و بیشتر نفت به مقصد شرق بازار سوئز بود. این کشتیهای بزرگ با استفاده از نفتی که ابتدا با نفتکشهای کوچکتر حمل شده بود، بارگیری شده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.