مرد جوان در دو راهی قرار گرفته گویی هنوز در پایین انداختن خود مردد است با نگاه‌های مضطرب با یادآوری غم و اندوهش، زندگی برایش بی‌مفهوم می‌شود با صدای معترضانه به سوی ماموران امداد رسانی فریاد می زند: "خسته شدم خسته شدم" راحتم بگذارید.

 

ماموران امدادرسانی کاربلدند، چرا که اولین بار نیست که می‌خواهند فردی را از خودکشی روی همین پل منصرف کنند، بالاخره با اقدامات مشاوره‌ای خود، مرد جوان را از خودکشی منصرف می‌کنند و این چنین برای چهارمین بار اقدام به خودکشی فردی از روی پل دانشجوی شهدا ناموفق می ماند .  

 

به گزارش ایسنا،  اخیرا با اقدام به خودکشی افرادی، پل شهدای دانشجوی تبریز به مکانی جنجالی و خبرساز تبدیل شده و خوشبختانه هردفعه نیز این خودکشی‌ها ناموفق بوده است، ولی چرا افراد این پل را به عنوان مکانی برای خودکشی انتخاب می‌کنند؟ آیا دسترسی آسان به بالای آن افراد را ترغیب می‌کند یا این‌که افراد صرفا جهت خودنمایی یا اعلام اعتراض به روی آن قرار می‌گیرند؟ آیا با ایمن سازی آن می‌توان جلوی چنین اقداماتی را گرفت؟                                                                                           

برای نخستین بار۲۳ مرداد سال ۹۵ دختر ۱۷ ساله‌ای به دلیل افسردگی ناشی از مرگ مادرش، روی پل اقدام به خودکشی کرد که با مداخله به موقع مشاوران اورژانس اجتماعی بهریستی و آتش نشانی از این خودکشی منصرف شد .

 

درخرداد ماه سال جاری نیز دختر جوانی در این مکان اقدام به خودکشی کرد که با مداخله روحانی تبریزی از خودکشی منصرف شد .  

 

در آخرین مورد نیز پسر جوانی به قصد خودکشی بالای پل رفت که حتی با مداخله آتش‌نشانی نیز دست از تصمیم خود برنمی‌داشت، طبق گفته برخی شاهدان سرانجام با حضور دختر جوانی در صحنه این قضیه ختم به خیر شد و مرد جوان از روی پل پایین آمد .  

 

این پل روگذر که در یکی از نقاط مرکزی پر ترافیک شهری احداث شده به دلیل نزدیکی با دانشگاه تبریز و به یاد شهدای دانشجوی دانشکده‌ی فنی تبریز در جریان حمله هوایی جنگنده‌های رژیم بعثی عراق در سال ۵۶، به نام پل شهدای دانشجو نام گذاری شده است،  این روزها مکانی برای خودکشی یا خودنمایی یا اعلام صدای معترض خود به گوش مسئولان ذی ربط شده است.  

 

از طرفی طراحی پل به گونه ای است که افراد به راحتی می‌توانند به بالای آن دسترسی پیدا کند، علاوه بر ارتفاع کم، هیچ گونه مانعی برای جلوگیری از دسترسی افراد به آن نصب نشده است و به نظر می رسد هر فردی که دچار حالات روحی نامناسب می شود، اولین وسیله جهت خودکشی یا خودنمایی، پل فلکه ی دانشگاه به ذهنش خطور می کند البته ناگفته نماند طی خودکشی‌های نا موفق هنوزهم مسئولان اقدامی برای ایجاد مانعی روی پل روگذر انجام نداده اند، گویا منتظرند کسی خود را بکشد بعد دست به کار شده و ایمن سازی کنند . 

 

طبق قانون رفع مناطق حادثه ساز شهری بر عهده شهرداری‌هاست، طی مکاتبات اداره کل بهزیستی استان با شهرداری منطقه یک تبریز برای ایجاد مانع روی پل روگذر شهدای دانشجو، هنوز اقدامی در این راستا انجام نشده است .  

 

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایسنا،  یکی از مهم ترین وظایف اورژانس اجتماعی بهزیستی را بحث مداخله در بحران‌های فردی افراد جامعه عنوان کرد و گفت: تیم کارشناس و مشاوره اورژانس اجتماعی به محض اطلاع از اقدام به خودکشی افراد، به محل اعزام شده و با انجام اقدامات مشاوره ای و خدمات روانشناسی فرد را متقاعد و از خودکشی منصرف می‌کنند و به دنبال آن افرادی که از لحاظ روحی دچار مشکل روحی و افسردگی و نیاز به خدمات مشاوره ای دارند طی جلسات متعددی جهت پیشگیری از خودکشی، خدمات مشاوره ای، روانشناسی و مددکاری دریافت می کنند .  

 

محسن ارشدزاده با بیان این‌که هدف اکثر افراد از اقدام به خودکشی در ملا عام مانند روی پل روگذرخیابان ها، نمایشی یا تهدید است، افزود:خودکشی در ملا عام بیشتر دارای جنبه ی نمایشی است، چرا که طبق تحقیقات اکثر خودکشی‌های موفق به صورت پنهانی و دور از دید افراد انجام می گیرد تا شخصی برای نجات آن ها نتواند اقدامی انجام دهد .  

 

وی علل متعددی را برای خودکشی افراد عنوان کرد و گفت: اکثر علل خودکشی ها  چند فاکتوری است در برخی موارد فرد دچار مشکلات فردی، روحی و روانی یا درگیر اختلافات، مسائل و مشکلات خانوادگی می شود و در حل آن ها به بن بست رسیده و در نهایت آخرین راه حل را خودکشی انتخاب می کند .  

 

ارشدزاده ادامه داد: برخی از خودکشی ها نیز جنبه ی تهدید دارند یا وسیله ای برای اعلام اعتراض افراد در جامعه است، برخی از افراد با انگیزه ی ایجاد رعب و وحشت برای خانواده ی خود یا برای بیان اعتراضی دست به چنین اقدامی می‌زنند  تا  از این طریق موضوع را به صورت نمایشی مطرح کنند که در نهایت با کمک مردم و نیروهای اورژانسی، فرد نجات می یابد .  

 

وی با بیان این‌که طی سال جاری حدود چهار نفر روی پل شهدای دانشجوی تبریز اقدام به خودکشی کرده اند، اظهار کرد: خوشبختانه تمامی موارد با مداخله و امداد رسانی ماموران اورژانس اجتماعی، نیروی انتظامی و آتش نشانی   ناموفق ماندند .  

 

وی با اشاره به این‌که در سه مورد اقدام به خودکشی افراد با شهرداری منطقه یک مکاتباتی انجام داده ایم، افزود:  با توجه به این‌که ورودی پل، پله مانند است، افراد به راحتی می توانند خود را به بالاترین نقطه ی آن برسانند و این پل تبدیل به ابزاری برای خودکشی افراد شده است و طی مکاتباتی با شهرداری منطقه ی یک خواستار مسدود کردن راه های دسترسی به بالای پل بدون آسیب رسانی به زیبایی آن شده ایم.  

 

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: ضرورت دارد از لحاظ فنی طرحی ارائه دهند که به ظاهر زیبایی پل لطمه ای وارد نکند و محل عبور و دسترسی به بالای پل نیز مسدود شود. امیدوارم با مسدود کردن  ورودی پل ابزار خودکشی در اختیارشان قرار ندهیم .  

 

معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز نیز در این خصوص در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به خودکشی‌های اخیر پل شهدای دانشجوی تبریز، اظهار کرد: نام گذاری برای پل شهدای دانشجو با عنوان پل خودکشی اقدام صحیحی نیست، معتقدم فردی که قصد خودکشی دارد نه تنها از روی پل شهدای دانشجو بلکه از مکان های دیگر نیز می تواند خودکشی کند .

 

محمد حسین اسحقی ادامه داد: پل شهدای دانشجوی تبریز در سال ۹۴ در مرکز پر ترافیک شهری برای سهولت در تردد خودروها ایجاد شده است.  

 

وی با تاکید بر این‌که ایجاد مانع روی پل برای دسترسی افراد از لحاظ فنی اقدامی غیر ممکن است، افزود: جلوگیری از دسترسی افراد به بالای پل با نصب موانعی امکان پذیر نیست، چرا که علاوه بر ایجاد ظاهر نامناسب نمی‌تواند مانع خودکشی افراد شود، به عنوان مثال در شهر استانبول روی یکی از پل ها که خودکشی های زیادی شده دو مامور در دو طرف پل برای جلوگیری از بروز چنین روی آن مستقر شده اند که با این اقدام از خودکشی افراد جلوگیری می شود . 

 

معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز بیان کرد: معتقدم تنها راهکار برای جلوگیری از خودکشی افراد مستقر کردن دو مامور یا نگهبان روی پل توسط اداره کل بهزیستی استان است!، چرا که شهرداری نیروی اضافی برای این کار ندارد و نمی تواند در این زمینه اقدامی انجام دهد!.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.