دبیرخانه جایزه مهرگان نتیجه نشست اقناعی هیأت داوران مهرگان علم و بخش‌های جدیدی که به این جایزه اضافه شده است را به این شرح اعلام کرده است:

پنج نامزد دریافت جایزه در بخش چهره‌های تأثیرگذار در عرصه محیط زیست (به نظم الفبایی نام نامزدها)

مهدی جمالی‌نژاد؛ دکترای برنامه‌ریزی شهری، شهردار یزد (شهردار سابق اصفهان)، مروج دوچرخه‌سواری همگانی و بانی طرح سه‌شنبه‌ها با دوچرخه در شهر اصفهان

بهرام حسن‌زاده کیابی؛ دکترای آبزیان و حیات وحش، نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه؛ برای مجموعه آثار و خدمات

بیژن فرهنگ دره‌شوری؛ بوم‌شناس، نویسنده، پژوهشگر و عکاس طبیعت ایران؛ برای مجموعه آثار و خدمات

هنریک مجنونیان؛ نویسنده و مترجم، پژوهشگر و مدرس دانشگاه؛ برای مجموعه آثار و خدمات

سیدباقر موسوی؛ محیط‌بان، عکاس حیات وحش، احیاکننده زیست‌گاه آهوها در منطقه جنگی فکه در خوزستان

هفت نامزد دریافت جایزه در بخش تشکل‌های زیست‌محیطی مردم‌نهاد (به نظم الفبایی نام تشکل‌ها)

انجمن دشتبان طالقان؛ تشکل مردمی در طالقان استان البرز؛ برای فعالیت‌های مؤثر زیست‌محیطی، آشنا کردن جوامع محلی با بیماری مهلک طاعون نشخوارکنندگان، برگزاری همایش طاعون نشخوارکنندگان که حیات وحش مناطق وسیعی از ایران را درگیر کرده و تلفات سنگینی به بار آورده بود.

انجمن سبز چیا؛ تشکل مردمی در مریوان استان کردستان؛ برای فعالیت‌های مؤثر زیست‌محیطی، انتشار ماهنامه، تشکیل کمیته‌های مختلف زیست‌محیطی، حفاظت از جنگل‌های منطقه و کمک به مهار آتش‌سوزی در جنگل، فرهنگ‌سازی میان جوامع محلی برای کنار گذاشتن تفنگ و شکار بی‌رویه، پاکسازی مناطق طبیعی و دریاچه زریوار.

انجمن سبزگستران پاقلات؛ تشکل مردمی در نزدیکی لامرد در جنوب استان فارس؛ برای فعالیت‌های مؤثر زیست‌محیطی، مقابله با بیابان‌زایی و ایجاد پارک جنگلی به وسعت چهار هکتار، کشت نهال و گیاهان دارویی، ایجاد منطقه شکار ممنوع و احداث پاسگاه محیط‌بانی، علوفه‌رسانی، ساخت آب‌انبار و آبشخور برای حیات وحش، جلب مشارکت جوامع محلی و آموزش آن‌ها.

انجمن دوستداران محیط زیست و طبیعت کلمرز؛ تشکل مردمی در کهنوج در جنوب استان کرمان؛ برای فعالیت‌های مؤثر زیست‌محیطی، تلاش در جهت حفظ گونه‌های کمیاب و روبه انقراض حیات وحش منطقه همچون خرس سیاه، ردیابی و طعمه‌گذاری برای اطلاع از وضعیت زیستی گونه‌های کمیاب با حداقل امکانات در شرایط دشوار منطقه.

گروه دوستداران طبیعت رفسنجان؛ تشکل مردمی در رفسنجان؛ برای فعالیت‌های مؤثر زیست‌محیطی، حراست از حیات وحش و علوفه‌رسانی، گسترش برنامه‌های طبیعت‌گردی، آموزش جوامع محلی و جلب مشارکت‌های مردمی، تشکیل گروه حفاظت از زیستگاه‌های حیات وحش.

گروه مردمی دیده‌بان استهبان فارس؛ تشکل مردمی در استهبان استان فارس؛ برای فعالیت‌های مؤثر زیست‌محیطی، نجات پرندگان مهاجر در چندین مرحله با حداقل امکانات، جلب مشارکت اهالی روستای بستروم فارس برای نجات جان ۱۰۰۰ جوجه فلامینگوی گرفتار شده در آبگیرهای خشک شده پارک ملی بختگان.

مرکز تحقیقاتی فوک خزری؛ تشکل مردمی در جزیره آشوراده استان گستان؛ برای تأسیس مرکز تحقیقات فوک خزری، حفاظت از تنها پستاندار دریای خزر و جلوگیری از انقراض نسل آن، فرهنگسازی، حمایت و کمک مالی به صیادان محلی، آموزش نحوه نجات و رهاسازی فوک‌های به دام افتاده در تورهای صیادی.

مراسم نهایی اهدای جایزه مهرگان علم با حضور داوران، برگزیدگان، کارشناسان و علاقه‌مندان محیط زیست در نیمه دوم اسفندماه ۹۶ و یا در بهار ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.