دیروز که گذشت روز ولنتاین بود. روزی که در جهان به روز عشق معروف است. معمولا مردم جهان در این روز با طعم عشق به یکدیگر هدیه می‌دهند. این روز چند سالی است به ایران هم رسیده است.

ولنتاین در ایران مخالفین جدی دارد. این مخالفین بر این باور هستند که ولنتاین فرهنگ ایران را هدف قرار گرفته است. آنها می‌اندیشند که باید با نمادهای روز عشق که قلب و خرس است برخورد کرد و اجازه نداد این مسئله ترویج پیدا کند.

وقتی نام برخورد به میان می‌آید همه یاد پلیس می‌افتند و برخورد قهری با ولنتاین. سخنگوی پلیس اما در اقدامی قابل تحسین اعلام کرد که : «پلیس نگران «خرس» خریدن یا نخریدن مردم نیست، وظیفه پلیس حراست ازجان، مال و ناموس مردم است و موضوعات اجتماعی باید در بسترهای اجتماعی حل شود.»

 

حرف آقای سخنگو بسیار درست است. متجاوزین به مال و ناموس مردم باید از پلیس بترسند نه مردمی که در روز ولنتاین به دنبال خریدن یک خرس هستند.

ولنتاین یک موضوع اجتماعی و فرهنگی است که باید با یک نگاه اجتماعی مورد بررسی قرار بگیرد. باید پاسخ این سوال داده شود چرا در ایران ولنتاین این همه مورد استقبال جوانان قرار گرفته است و آیا این استقبال خوب است یا بد؟

نباید پای پلیس را به عنوان یک ضابط قضایی وارد مسائلی مانند ولنتاین کرد. ورود پلیس این ماجراها باعث می‌شود نسل جوان نگاه منفی به کسانی داشته باشند که می‌توانند از آنها در برابر دزدها و زورگیرها دفاع کنند.

نمونه گشت ارشاد مثال بارز این رفتار است. ورود پلیس به ماجرای حجاب باعث شد جوانان از پلیس بترسند و سعی کنند اگر پلیسی دیدند راه خود را کج کنند و از مسیر دیگری بروند. این در حالی است که پلیس باید لبخند امنیت را بر لب‌های شهروندان ایران بیاورد.

کار باید به جایی برسد وقتی پلیس در خیابان است. جوان ایرانی با خود بگوید خدا را شکر می‌شود در این خیابان بدون ترس از دزدی و یا زورگیری یا مزاحمت‌های خیابانی قدم زد. نه اینکه با دیدن پلیس به دلیل ترس از گرفتار شدن به خاطر حجاب راه خود را دور کند و از راهی برود که در آن گشت‌های نیروی انتظامی نیستند.

به جای جوانان، دزدان، زورگیرها، مزاحمین نوامیس و ... از پلیس بترسند. بارها شاهد بوده‌ایم که مردم چه استقبال گسترده‌ای از طرح‌های نیروهای انتظامی برای برخورد با ارازل و اوباش کرده‌اند.

مسائل فرهنگی با برخوردهای پلیسی درست نمی‌شود. همانطور که در سال‌های گذشته درست نشد. آیا بعد از گشت‌های ارشاد وضعیت حجاب مورد نظر مسؤولان تحقق پیدا کرد و وضعیت حجاب بهتر شد؟

با گشتی در خیابان‌ها می‌شود به راحتی به پاسخ این سوال پی برد.

انرژی پلیس نباید صرف مسائلی مانند این چنین شود و بهتر است اهالی فرهنگ فکری به حال مسائل فرهنگی کنند و در بستر اجتماع، هنجار و ناهنجاری‌های اجتماعی مورد بررسی قرار بگیرد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.