بهلول علیجانی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد تصمیم اخیر وزارت نیرو برای بارورسازی ابرها اظهار کرد: حداکثر بازدهی بارورسازی ابرها ۱۵ تا ۲۰ درصد است یعنی افزایش بارش بر اثر باروری ابرها تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد است که معمولا به ۲۰ درصد نمی‌رسد. برای مثال اگر بارش سالانه یک منطقه ۱۰۰ میلیمتر است در صورت بارورسازی ابرها بارش سالانه به ۱۱۵ و نهایتا ۱۲۰ میلیمتر می‌رسد.

 

وی با تاکید بر اینکه بهتر است به جای باروری ابرها روی صرفه‌جویی منابع آب تمرکز کنیم، تصریح کرد: اجرای طرح باروری ابرها بسیار پرهزینه است و با توجه به اثرگذاری محدود این طرح بر افزایش میزان بارش سالیانه یک منطقه، چنین طرحی صرفه اقتصادی ندارد و بهتر است به جای آن روی مدیریت منابع آب سرمایه‌گذاری و تمرکز کنیم.

 

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه بارورسازی ابرها قرار است در مناطق کم بارش کشور مثل مناطق مرکزی انجام شود، گفت: برای مثال اگر قرار باشد برای استان یزد که بارش میانگین سالانه آن ۷۰ تا ۸۰ میلیمتر است؛ باروری ابرها را انجام دهیم حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیمتر بر افزایش بارش این استان تاثیرگذار خواهد بود بنابراین بهتر است به جای صرف هزینه‌های کلان برای افزایش ۱۰ درصدی بارش، همین میزان آب را صرفه جویی کنیم.

علیجانی در پاسخ به این پرسش که بارورسازی ابرها در مناطق مرکزی به ویژه استان یزد تا چه حد موفقیت‌آمیز خواهد بود، گفت: روشن است که باید ابرهای مساعد و مناسب وارد کشور شوند تا امکان باروری آن‌ها وجود داشته باشد. در شرایطی که اساسا با نبود ابر مواجه هستیم چطور می‌توانیم باروری ابرها را انجام دهیم؟ در حال حاضر مشکل اصلی این است که ابرهای موجود شرایط و استعداد بارورسازی را ندارند. ضمن اینکه چند بار در سال‌های گذشته  بارورسازی ابرها در تهران و یزد انجام شد که با توجه به اثرگذاری محدود آن، صرفه اقتصادی نداشت.

وی ادامه داد: مسئله اصلی این است که هر ابری را هم نمی‌توان بارور کرد. ابری که قطرات آب بسیار کم و ریزی دارد امکان بارورسازی ندارد بنابراین باروری برای ابرهای خاصی امکان پذیر است. افزون بر این بارورسازی ابرها نمی‌تواند یک فرآیند طولانی و طبیعی باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در مورد اثرات منفی احتمالی در بارورسازی ابرها اظهار کرد: قطعا بارورسازی ابرها باید به کمک افراد متخصص و آگاه به جزییات کار انجام شود چون ممکن است کار از کنترل خارج شود و خسارت‌هایی ایجاد کند. اثرات مخرب این اقدام این است که اگر باران شدید رخ دهد و بارش بیشتر از قدرت نفوذپذیری خاک باشد، منجر به سیل و فرسایش خاک و بروز خسارت‌های متعدد می‌کند بنابراین باید کاملا حساب شده رفتار شود.

علیجانی در پایان با اشاره به اینکه تنها راهی که برای مقابله با بحران آب داریم صرفه جویی است، گفت:  مدیریت تولید را باید کنار بگذاریم و مدیریت مصرف را توسعه دهیم. قطعا با در نظر گرفتن جوانب مختلف بارورسازی ابرها متوجه می‌شویم که صرفه جویی منابع آب بهتر از انجام باروری ابرها است.

به گزارش ایسنا، داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی نیز چند روز پیش در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام موضع سازمان هواشناسی در مورد بارورسازی ابرها، تاکید کرد که بارورسازی ابرها تاثیر آشکاری بر جبران کم‌بارشی و خشکسالی کشور ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.