آسوشیتدپرس گزارش داد، جف فلیک، عضو جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا و حامی ارشد آشتی با کوبا، با مقامات عالی‌رتبه کوبایی از جمله برونو رودریگز، وزیر امور خارجه این کشور و مقاماتی از وزارت کشور کوبا دیدار کرد.

مقامات کوبایی به فلیک گفتند که اف‌بی‌آی به آنان گفته، نمایندگانش پس از چهار سفر به کوبا، هیچ مدرکی دال بر اینکه بیماری مرموز دیپلمات‌های آمریکایی نتیجه چنین حملاتی بوده، نیافته‌اند.

فلیک به آسوشیتدپرس گفت، نشست‌های صورت گرفته با مقامات آمریکایی، دلیلی برای مشکوک بودن به کوبا باقی نمی‌گذارد. وی در خصوص محتوای گفت‌وگوهای صورت گرفته در این جلسات توضیحی ارائه نکرد.

واشنگتن می‌گوید، ۲۴ تن از مقامات دولتی آمریکا و همسران‌ آن‌ها، از سال ۲۰۱۶ در خانه‌هایشان و برخی از هتل‌های هاوانا بیمار شده‌اند.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در این باره گفته، قانع شده است که این حملات، حملاتی با هدف خاص بوده‌اند اما آمریکا نمی‌داند که چه کسی در پشت پرده این اقدامات قرار دارد. آمریکا بیشتر دیپلمات‌هایش را به دلیل خطری که سلامتیشان را تهدید می‌کند، از هاوانا خارج و بسیاری از دیپلمات‌های کوبایی را نیز مجبور به ترک واشنگتن کرده است.

کوبا این اقدام را حرکتی ناعادلانه از جانب آمریکا دانسته که به بهبودی که در دولت باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا در روابط دو کشور حاصل شده بود، آسیب می‌رساند.

فلیک به آسوشیتدپرس گفت: وزیر کشور کوبا می‌گوید، اف‌بی‌آی به آنان گفته هچ مدرکی مبنی بر حمله صوتی و یا هرگونه حمله دیگر پیدا نکرده است. هیچ مدرکی دال بر اینکه شخصی تعمدا تلاش کرده که به شخص دیگری آسیب برساند، وجود ندارد. هیچ کس نمی‌گوید که این افراد حادثه‌ای را تجربه نکرده‌اند اما مدرکی مبنی بر اینکه اقدامی به عمد از جانب فردی صورت گرفته، وجود ندارد؛ چه کوبایی باشد، چه هر کس دیگر. همانطور که گفتم، درخصوص یافته‌هایم صحبت نمی‌کنم اما هیچ‌ چیز با اظهارات کوبایی‌ها در تناقض نیست و فکر می‌کنم اف‌بی‌آی این را اعلام خواهد کرد.

چندین تن از ۲۴ دیپلمات آمریکایی و همسرانشان شنیدن صداهایی بلند و مرموز را گزارش کردند که از دست دادن شنوایی و زنگ زدن گوش را در پی داشت و موجب شد که برخی از مقامات آمریکایی این حادثه را "حمله صوتی" بدانند اما مقامات در حال حاضر به دقت از استفاده از این عبارت خودداری می‌کنند.

چندین تن از مقامات آمریکایی اظهار کردند، آزمایش‌های پزشکی نشان می‌دهند که برخی از کارکنان سفارت آمریکا، ناهنجاری‌های آشکاری در ماده سفید مغزشان داشتند که میان بخش‌های مختلفی از مغز ایجاد ارتباط می‌کند و هیچ‌گاه دیده نشده که امواج صوتی در ماده سفید مغز تغییری ایجاد کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.