بلومبرگ گزارش داد، سه منبع آگاه و نزدیک به تیلرسون گفته‌اند او نگران است که یکسری مذاکراتی که جارد کوشنر انجام می‌دهد و اطلاعی نیز از این بابت به او و وزارت خارجه نمی‌دهد می‌تواند منطقه را به آشوب بکشد.

یک منبع گفته که کوشنر به دنبال توافقی در خاورمیانه است که بر مبنای آن "یک کشور یا منطقه فلسطینی مورد حمایت مالی از سوی تعدادی از کشورها از جمله عربستان" تشکیل شود.

برآورد شده که این توافق می‌تواند بالغ بر ده‌ها میلیارد دلار باشد.

طبق گزارش بلومبرگ، تیلرسون احساس می‌کند که کوشنر ۳۶ ساله که توسط ترامپ برای مدیریت فرایند صلح خاورمیانه منصوب شده به حد کافی وزارت خارجه را از مذاکراتی که انجام می‌دهد، مطلع نمی‌کند.

یک فرد آگاه به این نگرانی‌های تیلرسون اظهار داشت: مساله این است که این مشاور ارشد ریاست جمهوری ترامپ معمولا در مورد اقداماتش با وزارت خارجه رایزنی نمی‌کند و در عین حال سطح رایزنی‌های او نیز در ارتباط با شورای امنیت ملی مشخص نیست.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف تیلرسون با کوشنر تنها به گفتن این جمله بسنده کرد: اگر او هرگونه نگرانی داشته باشد به طور خصوصی یا رودررو آنها را مطرح می‌کند.

با این حال کاخ سفید این ادعا را که کوشنر اقداماتش را با تیلرسون و وزارت خارجه به طور کامل درمیان نمی‌گذارد، رد کرده است.

این گزارش‌ها در حالی منتشر شدند که اخیرا رسانه‌ها اعلام کردند که احتمالا تیلرسون آخرین روزهایش را به عنوان وزیر امور خارجه دولت ترامپ سپری می‌کند هرچند که ترامپ این گزارش‌ها را اخبار دروغ توصیف کرد.

با این حال اعلام شده که تیلرسون و کوشنر از همان روز اول با یکدیگر مشکل داشته‌اند.

دو منبع آگاه گفتند که محور مذاکراتی که کوشنر با ولیعهد عربستان دارد یک توافق تاریخی برای تشکیل کشور فلسطینی است که عربستان و همینطور تعدادی از کشورهای دیگر از آنها حمایت مالی می‌کنند.

تیلرسون به گفته یک منبع معتقد است که کوشنر تلاش کافی برای اطلاع دادن جزئیات مذاکراتش با وزارت خارجه صورت نمی‌دهد و معمولا دیپلمات‌های ارشد آمریکایی را نسبت به ابعاد کامل این مذاکرات حساس در ابهام می‌گذارد.

ترامپ روز جمعه در توئیتی دوباره از تیلرسون حمایت کرد و گفت، با وجود آنکه آنها نسبت به برخی موضوعات اختلاف دارند اما او معتقد است که هر دو به خوبی با یکدیگر کار می‌کنند و آمریکا مجددا احترام زیادی به دست آورده است.

همچنین تیلرسون گزارش‌های مربوط به کناره‌گیری‌اش از وزارت خارجه را خنده‌دار توصیف کرد.

طبق گزارش بلومبرگ تیلرسون و مقام‌های ارشد وزارت خارجه نگران هستند که عربستان از ارتباطش با کوشنر برای افزایش دوباره نفوذش در کاخ سفید و کسب حمایت آمریکا از یکسری اقدامات مناقشه برانگیز استفاده کند و تا همین الان نیز چندین اقدام مناقشه برانگیز را انجام داده از جمله احضار سعد حریری به ریاض، بازداشت ده‌ها شاهزاده، وزیر و تاجر عربستانی به اتهام فساد و اتخاذ یک رویکرد تهاجمی‌تر نسبت به جنگ یمن.

یک مقام کاخ سفید گفت: کوشنر اطلاعی از قبل در مورد این اقدامات عربستان نداشته و هیچ چراغ سبزی نیز قبل از آن نشان نداده بود.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز این مساله را رد کرد که این شورا و همچنین هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی به طور کامل از سوی کوشنر در جریان قرار نگرفته بود.

از سوی دیگر به نقل از چندین منبع گزارش شده که جارد کوشنر اخیرا نقش زیادی در پیشبرد طرح کنار گذاشتن رکس تیلرسون از وزارت خارجه داشته است.

یک دستیار سابق کاخ سفید به پایگاه واشنگتن اگزماینر گفت: تصمیم چند روز پیش تیلرسون برای نفرستادن یک هیئت بلندپایه به کشور هند در راستای سفر ایوانکا ترامپ، همسر کوشنر و دختر رئیس‌جمهور آمریکا به این کشور کوشنر را وادار کرد که تلاش‌هایش را برای برکنار کردن تیلرسون دو چندان کند.

این دستیار اظهار داشت: صحبت‌های فزاینده‌ای وجود داشته مبنی بر اینکه رکس تیلرسون مدت طولانی وزیر امور خارجه نخواهد بود اما ماجرای ایوانکا ترامپ تقریبا این موضوع را قطعی کرده است و اکنون این صددرصد جارد کوشنر است که خواهان این موضوع است. او و تیلرسون از روز اول آبشان با یکدیگر توی یک جوی نمی‌رفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.