به گزارش ایلنا، قرار نیست همیشه مدل‌ها قدبلند، لاغر، استخوانی و خیلی زیبا باشند. کت واک راه رفتن جزء قوانین‌شان هست اما می‌شود گاهی هنجارشکنی کرد. می‌توان خاص و متفاوت بود و مدل هم شد.

 

این کار متفاوت و زیبا را دختری ایرانی انجام داده است که حتماً با دیدنش شاید تعجب کنید و البته خوشحال شوید. برای نخستین بار دختری از جامعه معلولان و کوتاه قامتان کشورمان تصمیم گرفته است با بدن متفاوت خود، مدل ایرانی شود.

منیژه هیچ محدودیتی را برای خودش تعریف نکرده است. هر آرزو و هیجانی را که بخواهد تجربه کند برای خودش عملی می‌سازد. از سوارکاری گرفته تا تجربه پرواز با هواپیمای بدون موتور، پاراگلایدر سواری و پرواز با پاراموتور و حتی شرکت در مسابقات اتومبیلرانی معلولان همه را تجربه کرده است. سری نترس دارد و دنیایی بزرگتر از قد و قامتش.

در ادامه گفتگوی خواندنی درنگ را با منیژه می‌خوانید.

لطفا خودت را به طور کامل برای مخاطبان معرفی کنی …

من منیژه تفقد رضایی ساکن تهران هستم و ۳۵ سال دارم. مدرک لیسانس حسابداری را دریافت کردم اما به خاطر شرایط جسمی‌ام نتوانستم شغل مناسبی پیدا کنم. این در حالیست که در زمینه‌های معرق، قالیبافی و کامپیوتر مهارت دارم. هر جا که برای همکاری با شرکت‌ها و دفاتر تماس می‌گرفتم به خاطر پله امکان همکاری برایم میسر نمی‌شد. حتی اگر برخی ساختمان‌ها آسانسور داشتند نیاز به سابقه کاری بود.

نتوانستی کار پیدا کنی اما مدل شدی … چندسال است در زمینه مدلینگ فعالیت می‌کنی و چه شد تصمیم به چنین کاری گرفتی؟

به صورت حرفه‌ای چند ماه است مدلینگ را پیگیری می‌کنم. در خارج از کشور حتی افراد سندروم داون هم مدلینگ هستند و من تصمیم گرفتم با جسارت این هدفم را عملی کنم. در همین زمینه تیم تخصصی مثل عکاس و طراح خودم را دارم. از آنجا که معلولان سایر کشورها به مدلینگ روی آورده‌اند با طرح این پرسش که چرا معلولان کشور ما نتوانند توانایی خود را نشان بدهند، شروع به این کار کردم. دفتر خاصی هم نداریم و در منزل کار می‌‌کنیم. مدلینگ را تا جایی که بتوانم ادامه می‌دهم و قرار نیست به این زودی دست از این کار بکشم.

برای مدل شدن نیازی به تناسب اندام، باربی شدن، مانکن بودن و قدِ بلند داشتن نیست. همین که بدن خودمان را دوست داشته باشیم، کافی است

شعارت در مدل شدن چه بود؟

من از ابتدای شروع مدل شدن، تاکید داشتم باید بدن خودم را دوست داشته باشم. برای مدل شدن نیازی به تناسب اندام، باربی شدن، مانکن بودن و قدِ بلند داشتن نیست. همین که بدن خودمان را دوست داشته باشیم، کافی است.

آیا از مدل شدنت حمایت هم شده است؟

اسپانسرها صرفاً مردمی هستند و برخی عکاسان، دیزانرها و آرایشگران تمایل به همکاری با من دارند. این اواخر بعد از اینکه به طور واضح کار مدلینگ را آغاز کردم یکی از خانم‌ها وارد طراحی لباس مدلینگ برای افراد معلول شد. مدلینگ شدن ما معلولان با همین شرایطی که داریم هنوز به گوش همه نرسیده است.

لباس‌هایی که بر تن دارید برای افراد کوتاه قامت و کم توان طراحی شده است؟

من شخصا مشکلی در مورد لباس ندارم، صرفا اگر آستین بلند باشد کوتاه می‌کنم. پوشش خاصی نداریم درست مثل سایز سایرین لباس می‌پوشم. هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

برخی بر این باور هستند من توانایی انجام خیلی کارها را ندارم این در حالیست که چندین برابر قد و قواره‌ام آرزو دارم. برای همین فکر می‌‌کنم از یک کره دیگر آمده‌ام. این امضای من است و افتخار می‌کنم قیافه‌ام با همه فرق دارد. نکته قابل تعجبی ندارم و چون یک آدم مریخی هستم می‌توانم هر کاری را انجام دهم

در یکی از فیلم‌های اینستاگرام‌تان رانندگی می‌کردی، آیا شرایط دریافت گواهینامه در ایران برای افراد کم توان به راحتی فراهم است؟

۱۲ سال است رانندگی می‌کنم و خودم وسیله نقلیه دارم. باید بگویم محدودیتی برای معلولان و کوتاه قامتان در زمینه صدور گواهینامه وجود ندارد. رانندگی شاید برای برخی معلولان سخت باشد به خصوص برای من که پاهایم مشکل حرکتی دارد، با این حال جنگیدم و توانستم گواهینامه رانندگی را دریافت کنم. نسبت به ۱۲ سال قبل، باز هم شرایط رانندگی برای معلولان مناسب شده چرا که شناخت مردم افزایش پیدا کرده است. نکته مهم این است که تنها پشتکار و علاقه برای افراد معلول لازم است.

مدلینگ شدن یک خانم با شرایط شما چه اتفاقاتی مثبتی را برایت رقم زده است؟

بازتاب گسترده‌ای از سوی مردم دریافت کردم. مردم با آرزوها و توانایی‌های یک دختر خاص آشنا شدند و با من ارتباط برقرار کردند. حتی از انرژی مثبت من خیلی شاد می‌شوند و تاکید دارند مدل شدن یک دختر متفاوت، تاثیرات مثبتی روی آنها گذاشته است.

در ایران چه مشکلاتی برای افراد کوتاه قامت و کم توان به خصوص در مکان‌های عمومی وجود دارد؟

ما در مکان‌های عمومی مشکلات زیادی داریم، هیچ مناسب‌سازی در معابر عمومی صورت نگرفته است. این اواخر برای مردم فرهنگ‌سازی زیادی از طریق فضای مجازی انجام دادیم. شخصاً اگر بخواهم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنم مشکلات زیادی دارم، برخی مسیرها دارای شیب است. دستگاه‌های عابر بانک بلند هستند و نمی‌توانیم استفاده کنیم.

با توجه به اینکه متاسفانه اصطلاحات نامناسبی برای افراد کوتاه قامت، کم توان و ناشنوا در ایران به کار برده می‌شود به عقیده شما در این زمینه چطور باید فرهنگ سازی کرد؟

کل جامعه معلولان دست به دست هم دهند و در شبکه‌های اجتماعی مشکلات‌شان را بازتاب دهند. همچنین صدا و سیما برنامه‌هایی تهیه کند که دید مردم نسبت به ما معلولان عوض شود و از اصطلاحات نامناسبی که در مورد ما به کار می‌برند، دوری کنند چرا که این فرهنگ غلط به فرزندان ما و نسل‌های بعدی منتقل می‌شود. در بعضی مناسبت‌ها به معلولان قول‌هایی داده می‌شود.

رانندگی شاید برای برخی معلولان سخت باشد به خصوص برای من که پاهایم مشکل حرکتی دارد، با این حال جنگیدم و توانستم گواهینامه رانندگی را دریافت کنم

عنوان دختر مریخی را برای خودت انتخاب کردی، علت چه بود؟

با توجه به شرایط جسمی‌ام، خواسته‌های بلندپروازانه زیادی دارم که با خواسته‌های دیگران متفاوت است و برای رسیدن به هر کدام تلاش زیادی می‌کنم. برخی بر این باور هستند من توانایی انجام خیلی کارها را ندارم این در حالیست که چندین برابر قد و قواره‌ام آرزو دارم. برای همین فکر می‌‌کنم از یک کره دیگر آمده‌ام، قیافه و خواسته‌هایم با بقیه فرق دارد. این امضای من است و افتخار می‌کنم قیافه‌ام با همه فرق دارد.

من نکته قابل تعجبی ندارم و چون یک آدم مریخی هستم، می‌توانم هر کاری را انجام دهم. این را هم بگویم من اول یک زن هستم بعد یک معلول و خواسته‌هایی دارم. قصد ندارم خودم را سانسور کنم و هیچ نقشی بازی نمی‌کنم.

 

مریخی‌ترین دختر ایران/عکس

 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.