میانگین متحرک با دوره‌های زمانی مختلف، به‌عنوان یکی از متداول‌ترین و پرکاربردترین اندیکاتورهای تکنیکال، پایه و اساس بسیاری از تحلیل‌های تکنیکال است. به بیان ساده می‌توان گفت این اندیکاتور میانگینی از داده‌های اصلی روزانه‌(معمولا قیمت آخرین معامله) است. میانگین‌های متحرک در دوره‌های زمانی متفاوت، یک ابزار تعقیب‌کننده محسوب می‌شوند، چون این اندیکاتور دنباله‌رو‌ اطلاعات است، بنابراین باید این موضوع را همیشه در ذهن داشت که به هیچ عنوان نمی‌توان از میانگین‌های متحرک برای پیش‌بینی آینده بازار استفاده کرد. بیشترین کاربرد میانگین‌های متحرک استفاده از آنها به‌عنوان سطوح حمایتی و مقاومتی است.

روند نزولی بسیار فرسایشی شده و بسیاری از سرمایه‌گذاران حاضر در بازار ممکن است دیگر فروشنده سهام خود در این قیمت‌ها نباشند، بنابراین می‌توان انتظار داشت از طریق کاهش فشار در سمت عرضه، قیمت‌ها افت چندانی نداشته باشند، ولی برای بالا رفتن قیمت احتیاج به قدرتمند شدن طرف تقاضا نیز هست. با توجه به اینکه دستورالعمل‌های جدید ریسک نقد‌شوندگی را بسیار بالا برده‌اند و بسیاری از افراد ریسک‌پذیر را هم بورس گریز کرده و ناخودآگاه به سمت بازارهای موازی و حتی خارجی هدایت کرده‌اند، نمی‌توان انتظار داشت در کوتاه‌مدت در سمت تقاضا تغییر چندانی به‌وجود بیاید. شاخص صنعت دارو با میانگین متحرک ۱۲۰ روزه درگیر است و اگر بتواند از آن به سمت بالا عبور کند، انتظار داریم در مرحله اول از سناریوی افزایشی، با هدف ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ واحد، دو منطقه مقاومتی ۱۱۳ هزار واحد و ۱۲۰ هزار واحد را پشت سر بگذارد. در این مرحله است که میانگین‌های متحرک ۹۰ روزه و ۵۰ روزه می‌توانند مشکل‌ساز شوند. خط روند نزولی میان‌مدت را نیز نباید فراموش کرد که مقاومتی پر قدرت در مسیر فاز اول افزایش قیمت‌ها است. مشاهده می‌کنید عبور از فاز اول افزایش قیمت‌ها بسیار دشوار و تکمیل آن نیازمند ورود پول به بازار و در پی آن این صنعت است. در صورت عبور شاخص از محدوده ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ واحد، بزرگ‌ترین مقاومت بر سر راه افزایش قیمت‌ها محدوده ۱۳۱ هزار و ۵۰۰ است که مقاومت مهم پرده دوم افزایش قیمت‌ها است و می‌تواند از رسیدن شاخص صنعت دارو به هدف قیمتی ۱۴۳ هزار و ۸۰۰ واحد جلوگیری کند. در کوتاه‌مدت تکمیل فاز دوم افزایش قیمت‌ها بعید به‌نظر می‌رسد. در مرحله سوم از سناریوی افزایشی، صنعت دارو به دنبال فتح قله تاریخی خود یعنی محدوده ۱۷۰ هزار واحد است که البته دو محدوده ۱۵۳ هزار و ۱۰۰ واحد و ۱۶۰ هزار واحد می‌توانند در این پرده نقش مقاومت را داشته باشند. رسیدن و گذر از فاز سوم سناریوی افزایشی، با این حجم معاملات و همچنین بی‌اعتنایی مسوولان به مکانیزم عرضه و تقاضای بازار بسیار بعید به‌نظر می‌رسد، مگر اینکه بساط دستورالعمل‌هایی که در هیچ‌یک از بازارهای مالی و غیر‌مالی دنیا جایی ندارد، برچیده شود.

هنوز روند نزولی در میان‌مدت و کوتاه‌مدت ادامه دارد اگر چه از شتاب آنها بسیار کم شده و صنعت دارو تقریبا روندی خنثی را در پیش گرفته است. ضمن اینکه سرمایه‌گذاران نه تنها اعتمادی به این صنعت بلکه به کل بازار سرمایه ندارند و هر روز شاهد خروج پول از بازار سرمایه هستیم. مصوبات و دستورالعمل‌های خاص بازار سرمایه ایران، از جمله دامنه نوسان نامتقارن ریسکی مضاعف را به سرمایه‌گذاران وارد کرده و باعث افزایش ریسک نقد شوندگی شده است. بنابراین واکنش منفی به یکی از سطوح مقاومتی می‌تواند آغازگر مرحله اول سناریوی کاهش قیمت‌ها باشد. توجه داشته باشید که از محدوده‌های فعلی نیز احتمال حرکت در فاز اول کاهش قیمت‌ها وجود دارد. به هر ترتیب هدف پرده اول از سناریوی ریزش قیمت‌ها محدوده ۱۰۳ هزار واحد است که البته در این فاز، میانگین متحرک ۱۵۰ روزه می‌تواند نقش حمایتی خوبی بازی کند و از رسیدن شاخص به این محدوده جلوگیری کند. در صورت تکمیل پرده اول از سناریوی کاهشی و در صورت ادامه دخالت‌های نابجا و غیرعلمی در بازار سرمایه، ممکن است شاهد فروش هیجانی و سقوط شاخص صنعت دارو تا محدوده ۸۶ هزار و ۳۰۰ واحد باشیم. در این پرده از کاهش قیمت‌ها ناحیه ۹۶ هزار و ۱۰۰ واحد، ممکن است مشکلاتی را برای کاهش قیمت به‌وجود بیاورد، همچنین محدوده میانگین متحرک ۲۰۰ روزه در این فاز به‌عنوان حمایت وارد عمل خواهد شد. اگر این میانگین متحرک به سمت پایین شکسته شود احتمال دارد صنعت دارو تا محدوده‌های ۸۰ هزار واحد نیز نزول داشته باشد.