این یک تغییر چهره خیره‌کننده برای ترامپ بود که فقط یک سال قبل به هوادارانش گفته بود که «مفتخر است که حامی‌ترین رئیس‌جمهور (در باب ممنوعیت سقط جنین) در تاریخ آمریکاست.» اما کارشناسان می‌گویند پیام‌های مختلط ترامپ بخشی از یک استراتژی گسترده‌تر مبارزات انتخاباتی است تا برای هر دو طرف مخاطبان (موافقان و مخالفان سقط جنین) جذاب باشد. ترامپ در ماه نوامبر با رقابت تنگاتنگی روبه‌رو است و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او در تلاش است تا آرای زنان را جمع کند. یک نظرسنجی در ماه سپتامبر از ای‌بی‌سی نیوز و شرکت تحقیقاتی ایپسوس نشان داد که نامزد جمهوری‌خواه از رقیب دموکرات خود، کامالا هریس، با ۱۳امتیاز در میان زنان عقب‌تر است. همین نظرسنجی نشان داد که رای‌دهندگان بیشتری نسبت به هریس برای رسیدگی به موضوع سقط جنین اعتماد دارند.

با توجه به اینکه حقوق باروری به‌عنوان پاشنه آشیل ترامپ و حزب جمهوری‌خواه در کل تلقی می‌شود، تحلیلگران می‌گویند که تغییر موضع ترامپ درباره سقط جنین می‌تواند تلاشی برای گل‌آلود کردن آب‌ها باشد - و در این روند دل برخی از رای‌دهندگان را به‌دست آورد. اما این راهبرد می‌تواند نتیجه معکوس نیز داشته باشد و برخی از رای‌دهندگان سرسخت جمهوری‌خواه را از او دور کند. مری زیگلر، استاد دانشکده حقوق دیویس دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «با تلاش برای جلب نظر همه، ممکن است با این خطر مواجه شود که هر دو طرف را از دست بدهد. او سعی دارد که با این راهبرد دل هر دو طرف را به‌دست آورد.» اگرچه «ابهام استراتژیک» ترامپ پدیده جدیدی نیست. رئیس‌جمهور سابق مدت‌هاست که یک آفتاب‌پرست در موضوع حقوق باروری و در کل در سیاست است.

برای مثال، او مرحله‌ای را پشت سر گذاشت که علنا با حزب دموکرات همذات‌پنداری کرد. در آن دوره، در سال۱۹۹۹، او به برنامه تلویزیونی «دیدار با رسانه‌ها» گفت: «من بسیار طرفدار (حق) انتخاب هستم.» اما زمانی که ترامپ در سال۲۰۱۶ اولین نامزدی موفقیت‌آمیز خود را برای ریاست‌جمهوری انجام داد، قاطعانه جمهوری‌خواه بود و قاطعانه مخالف حق سقط جنین بود. ترامپ در آخرین مناظره ریاست‌جمهوری سال۲۰۱۶ گفت: «من طرفدار زندگی هستم و قضات حامی زندگی را منصوب خواهم کرد.» او در نهایت به این تعهد عمل کرد و سه قاضی را در دوره ریاست خود به دیوان عالی کشور منصوب کرد. او از پیش به‌دلیل تصمیم دادگاه مبنی بر لغو قانون موسوم به «رو در برابر وید»، قانونی که قبلا از حق سقط جنین حمایت می‌کرد، اعتبار قابل توجهی در میان طرفداران جمهوری‌خواه خود کسب کرده است. ترامپ درحالی‌که در سال۲۰۲۴ به دنبال انتخاب مجدد بود، بارها لغو «رو در برابر وید» را به‌عنوان دستاوردی توصیف کرد که هیچ جمهوری‌خواه دیگری نمی‌توانست کسب کند.

او در این‌باره گفت: «به مدت ۵۴سال، آنها در تلاش بودند تا به قانون «رو در برابر وید» خاتمه دهند و من این کار را انجام دادم.» او در ژانویه به فاکس‌نیوز گفت: «من به انجام آن افتخار می‌کنم.» اما این تصمیم به ایالت‌ها اجازه داد تا ممنوعیت‌های محدودکننده سقط جنین را تصویب کنند. این امر مانع از دسترسی برخی از زنان به مراقبت‌های لازم شد و برخی از آنها پایان دردناک و مرگباری داشتند. اما با رسیدن ماه ژوئیه، کمپین ترامپ آماده بود تا رویکرد جدیدی را برای سقط جنین ارائه دهد. تحت نفوذ ترامپ، حزب جمهوری‌خواه حمایت طولانی مدت خود از ممنوعیت ملی سقط جنین را از برنامه رسمی خود کنار گذاشت. این یک گسست با چند دهه سنت بود: «هر پلتفرم جمهوری‌خواه از سال۱۹۸۴ به این ممنوعیت اشاره می‌کرد.»

اما زیگلر، از دانشگاه کالیفرنیا خاطرنشان کرد که این پلتفرم با این وجود حاوی یک رمز در پنهان در خود است: «در بخش کوتاهی درباره سقط جنین، این پلتفرم استدلال می‌کند که قانون اساسی می‌گوید که هیچ‌کس نمی‌تواند از زندگی محروم شود.» زیگلر توضیح داد که این پلتفرم در تلاش است تا از دل موافقان و مخالفان حق سقط جنین را با هم به‌دست آورد. این نمونه‌ای از کاری است که ترامپ در این برهه از تاریخ می‌کوشد انجام دهد. زیگلر ادامه می‌دهد: او می‌خواهد در بخشی از پلتفرم، نشان دهد که خواهان حذف ممنوعیت سقط جنین است و این برای رای‌دهندگان ایالت‌های چرخشی جذاب خواهد بود و در پایان وقتی به حق زندگی اشاره می‌کند، او قصد دارد آرای سنتی را در سبد رای خود حفظ کند. او افزود که «این ابهام در را برای انجام موثر هر کاری که ترامپ می‌خواهد در زمان ریاست‌جمهوری باز می‌گذارد.»

ترامپ همچنان در جریان مبارزات انتخاباتی این ادعا را مطرح کرده است که «این پلتفرم برای زنان و حقوق باروری آنها عالی است.» این ادعا به‌رغم شواهدی است که علیه آن وجود دارد. به‌عنوان مثال، همکار او، جی دی ونس، مخالف صریح سقط جنین است. کمپین او همچنین سعی کرده است رای‌دهندگان محافظه‌کار را نسبت به «سیاست‌های قوی حامی زندگی» امیدوار و راضی نگه دارد. زیگلر توضیح داد که ترامپ می‌داند که سقط جنین برای او یک مسوولیت است. اما با این حال، او باید به رای‌دهندگان طرفدار ممنوعیت حق سقط جنین-عمدتا مسیحیان دست راستی- امیدواری بدهد، بدون اینکه رای‌دهندگان طرفدار حق سقط جنین را فراری بدهد. به همین دلیل نامزد جمهوری‌خواه مجبور شده است در اواسط کارزار انتخاباتی مواضعی اتخاذ کند که مورد  قبول طرفداران مراقبت‌های بهداشتی زنان و طرفداران حق سقط جنین است. ترامپ در بیشتر مبارزات انتخاباتی خود پیش‌بینی کرده بود که با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در پای صندوق‌های رای روبه‌رو شود. اما در ژوئیه، نگرانی‌ها درباره سن بایدن، دموکرات‌ها را مجبور کرد که عذر بایدن را بخواهند و این یک چرخش غافلگیرکننده در فصل انتخابات به‌حساب می‌آید.

هریس، معاون رئیس‌جمهور، جای او را به عنوان نامزد دموکرات گرفت. اگر در ماه نوامبر انتخاب شود، او اولین زنی خواهد بود که برنده ریاست‌جمهوری آمریکا می‌شود. او همچنین دسترسی به سقط جنین را یکی از سنگ‌های اصلی نامزدی ریاست‌جمهوری خود قرار داده است. یکی از تبلیغات کمپین او، داستان آمبر نیکول تورمن، زنی را نشان می‌دهد که پس از محرومیت از مراقبت‌های لازم برای سقط جنین در جورجیا درگذشت. زیگلر استدلال می‌کند که توانایی هریس برای دفاع از حق سقط جنین، ترامپ را در موقعیتی نامناسب قرار داده است. زیگلر می‌گوید: «او فکر می‌کرد که باید با بایدن رقابت کند و هرگز نیازی به نگرانی درباره این مسائل نداشت. زیگلر ادامه داد: اما هریس وضعیت را برای ترامپ متفاوت کرد. هریس توانسته است او را خیلی بیشتر تحت فشار بگذارد و موضوع سقط جنین را به یک مسوولیت اصلی تبدیل کند.»

به اعتقاد زیگلر، چیزی که موجب شده است که هریس در نظرسنجی‌ها خود را بالا بکشد و با ترامپ رقابت تنگاتنگی داشته باشد، موضوع سقط جنین است. وندی هنسن، استاد علوم سیاسی در دانشگاه نیومکزیکو گفت که ورود هریس به رقابت «دلیلی بزرگ» است که ترامپ مجبور شد دنده خود را تغییر دهد. هنسن گفت: «بایدن از صحبت کردن درباره این موضوع ناراحت بود. بایدن زیاد روی این موضوع سر و صدا نمی‌کرد؛ اما هریس عکس آن حرکت می‌کند. بنابراین احتمالا این موضوع روی عقب‌نشینی ترامپ تاثیر داشته است؛ زیرا او  زنی دارد که در خارج از کشور در خصوص حق انتخاب زنان صحبت می‌کند.» کارشناسان می‌گویند بعید است که تغییر موضع ترامپ باعث شود مخالفان سقط جنین به اردوگاه هریس پناه بیاورند؛ اما آنها هشدار می‌دهند این خطر واقعی وجود دارد که برخی در روز انتخابات در خانه بمانند، نه اینکه از ترامپ حمایت کنند. به‌عنوان مثال، لیلا رز، یکی از فعالان برجسته حقوق سقط جنین، از دنبال‌کنندگان خود در شبکه‌های اجتماعی خواسته است که به ترامپ رای ندهند، مگر اینکه او موضع بهتری درباره سقط جنین اتخاذ کند.

صفحه فیس‌بوک رز به بیش از ۱.۱میلیون دنبال‌کننده دارد. زیگلر گفت: «این یک انتخابات بسیار نزدیک خواهد بود. بنابراین اگر حتی درصد کمی از آن رای‌دهندگان پایه در خانه بمانند، می‌تواند یک مشکل بزرگ باشد.» او ادامه داد: ««در حزب جمهوری‌خواه زیرمجموعه‌ای از مردم وجود دارند که عمدتا از نظر اجتماعی محافظه‌کار هستند و بخشی از این افراد واقعا ناراحت هستند. من انتظار ندارم که اکثر مردم چنین باشند، اما می‌تواند برای انتخابات تاثیرگذار باشد، حتی اگر تعداد کمی باشند.» همچنین مشخص نیست که رای‌‌دهندگان مردد چگونه به پیام‌های ترکیبی سقط جنین ترامپ پاسخ خواهند داد. یک نظرسنجی در ماه اوت از نیویورک‌تایمز و کالج سیه‌نا نشان داد که در هفت ایالت چرخشی «سهم فزاینده‌ای» از رای‌دهندگان، سقط جنین را به‌عنوان مهم‌ترین مساله انتخاباتی خود معرفی کردند. اما هنسن از دانشگاه نیومکزیکو خاطرنشان کرد که مسائل دیگر، هنوز در بسیاری از ایالت‌های چرخشی از سقط جنین بالاتر است. هنسن توضیح داد که سنجش میزان اهمیت آن بسیار سخت است.