سه موضوع اصلی

هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه قوانین جدیدی را پیشنهاد داده‌‌‌اند و هر کدام در انتخابات ماه آینده اکثریت را کسب کند روی آن قوانین و به تصویب رساندن آن کار خواهد کرد. دموکرات‌ها قول داده‌اند حق زنان برای سقط جنین را احیا کنند، در حالی که جمهوری‌خواهان پیشنهاد کرده‌‌‌اند پس از ۱۵هفتگی جنین، سقط آن ممنوع باشد. اگر جمهوری‌خواهان اکثریت را در کنگره کسب کنند، مهاجرت، حقوق مذهبی و مقابله با جرائم خشن در اولویتشان خواهد بود، در حالی که اگر دموکرات‌‌‌ها در انتخابات پیروز شوند محیط‌زیست، خدمات درمانی و کنترل سلاح در صدر فهرست اولویت‌های آنها خواهد بود.

دومین موضوع، آینده دولت بایدن است. انتخابات‌ میان‌دوره‌ای تقریبا دوسال پس از استقرار رئیس‌جمهور برگزار می‌‌‌شود، به همین دلیل نوعی همه‌پرسی درباره عملکرد او و حزب دموکرات است. در این انتخابات‌ معمولا رأی‌‌‌دهندگان حزبی را که رئیس‌جمهور به‌آن تعلق دارد مجازات می‌کنند. میزان محبوبیت بایدن به علل گوناگون بالا نبوده است. با آنکه احتمال حفظ شدن اکثریت دموکرات‌ها در دو مجلس سنا و نمایندگان تا اندازه‌‌‌ای افزایش یافته است؛ اما نرخ بالای تورم و ریسک رکود در اقتصاد دو عامل مهم نگرانی رأی‌دهندگان هستند. بنابراین نمی‌‌‌توان گفت دموکرات‌ها قطعا به‌راحتی می‌توانند انتخابات هشتم ماه آینده را پشت سر بگذارند.

بایدن در دوسال ریاست‌جمهوری خود تلاش‌هایی برای به تصویب رساندن قوانین جدید در حوزه کنترل سلاح، محیط‌زیست، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌‌‌ها، کاهش فقر کودکان و... انجام داده است. اگر در انتخابات ماه آینده یکی از دو مجلس سنا یا نمایندگان به کنترل جمهوری‌خواهان درآید، تصویب پیشنهادهای دموکرات‌ها دشوار خواهد شد و این وضعیت، دولت بایدن را تضعیف می‌کند. همچنین احتمال آنکه از او خواسته شود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ نامزد نشود زیاد است. خود رئیس‌جمهور و مشاوران او اعلام کرده‌اند که وی در انتخابات سال ۲۰۲۴ نامزد خواهد شد؛ اما تضعیف بایدن در کنگره راه را برای تحقق برنامه‌‌‌ها ناهموار و شانس بایدن را برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری کم خواهد کرد.

سومین موضوع تلاش‌‌‌های ترامپ برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ است. او برخلاف روسای جمهوری شکست‌خورده قبلی، صحنه سیاست را به‌آرامی ترک نکرده است. ترامپ کاملا علاقه‌مند است در سال ۲۰۲۴ نامزد انتخابات شود و اگر جمهوری‌خواهان در انتخابات ماه آینده اکثریت را در کنگره به دست آورند، راه برای پیروزی ترامپ هموار می‌شود. اگر نامزدهای جمهوری‌خواه کرسی‌های کنگره را تصاحب کنند، ثابت می‌شود که سیاست‌های محافظه‌‌‌کارانه جمهوری‌خواهان و ترامپ مورد علاقه رأی‌دهندگان است و در این حالت روحیه ترامپ برای حضور در انتخابات تقویت خواهد شد.