جاسوسی آمریکا از متحد خاورمیانه‌ای

این اسناد که تفسیرهایی از تصاویر ماهواره‌ای ارائه می‌کنند، بینشی از پاسخ احتمالی اسرائیل به ایران در روزهای آینده ارائه می‌کنند. چنین پاسخی در تلافی اقدام تلافی‌جویانه ایران در اوایل ماه جاری پیش بینی شده بود که خود پاسخی به حمله اسرائیل بود. یکی از این اسناد با عنوان «اسرائیل: نیروی هوایی به آماده‌سازی برای حمله به ایران ادامه می‌دهد» است و تمرینات اخیر را توصیف می‌کند که ظاهرا عناصر چنین پاسخی را تمرین می‌کند. در سند دوم توضیح داده می‌شود که اسرائیل چگونه در حال تغییر مکان موشک‌ها و تسلیحات خود در صورتی است که ایران با حملات خود پاسخ دهد. مقامات درباره جدیت این نشت اختلاف نظر داشتند که به نظر نمی‌رسد توانایی‌های جدید آمریکا را فاش کند. این اسناد تصاویر ماهواره‌ای را توصیف می‌کنند؛ اما نشان نمی‌دهند. برخی از مقامات می‌گویند که اگر اسناد بیشتری به دست نیاید، خسارت محدود می‌شود؛ علاوه بر این بار دیگر میزان جاسوسی ایالات متحده از یکی از نزدیک‌ترین متحدان خود را آشکار می‌کند. برخی دیگر از مقامات می‌گویند که افشای طرح‌های جنگی یک متحد یک مشکل جدی است.

مقامات به‌طور خصوصی تایید کردند که اسناد معتبر هستند؛ اگرچه آژانس اطلاعات مکانی ملی و دفتر مدیر اطلاعات ملی از اظهارنظر خودداری کردند. اطلاعات موجود در گزارش ممکن است تنها بخشی از اطلاعاتی را که ایالات متحده جمع‌آوری کرده است، منعکس کند. حملات سایبری یا خرابکاری در زمین در ایران به راحتی از ماهواره‌های جاسوسی آمریکا قابل مشاهده نیست. روز جمعه در آلمان از بایدن پرسیده شد که آیا می‌داند اسرائیل چه زمانی قصد پاسخ دارد و چه نوع اهدافی را انتخاب کرده است. او که از صحبت بیشتر درباره این موضوع خودداری کرد، گفت: «بله و بله». اما به نظر می‌رسید که اظهارات او به این نکته اشاره می‌کرد که او و نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو به نوعی به تفاهم رسیده‌اند که چه نوع اهدافی مورد اصابت قرار می‌گیرد.

پیش از این، بایدن از اسرائیل خواسته بود از سایت‌های هسته‌ای ایران و تاسیسات انرژی آن دوری کند. رئیس‌جمهور آمریکا بارها این نگرانی را مطرح کرده است که اگر آن اهداف نابود شوند، بحران به سرعت تشدید خواهد شد. مقامات آمریکایی گفتند که نمی‌دانند اسناد از کجا گرفته شده و همچنان در جست‌وجوی منبع اصلی نشت هستند. اما بر اساس انتشارات غیرمجاز قبلی، مقامات گفتند که به احتمال زیاد کارمند سطح پایین دولت بوده است. این اسناد عکس‌های ماهواره‌ای یک تمرین نظامی اسرائیل در ۱۵اکتبر را برای آماده‌سازی جهت پاسخ احتمالی به ایران توصیف می‌کند. بر اساس گزارش اطلاعاتی، بخشی از هدف این رزمایش تمرین سوخت‌گیری هوا به هوا و عملیات جست‌وجو و نجات بود.

این اسناد همچنین آماده‌سازی اسرائیل برای موشک‌های بالستیک دوربرد و پرتاب‌شده از هوا را مورد بحث قرار می‌دهد. اما مقامات گفتند که این اسناد ارزیابی جامعی از آنچه ایالات متحده درباره نیات اسرائیل می‌داند، نیست. این اسناد، که تاریخ آن ۱۵اکتبر است، تنها چیزی را نشان می‌دهد که تحلیلگرانی که در آن زمان به تصاویر ماهواره‌ای نگاه می‌کردند، می‌توانستند تعیین کنند.