این زیردریایی به قدرت آتش آمریکا اضافه کرد. سنتکام، گویی که استقرار کشتی را به رخ می‌کشد، تا آنجا پیش رفت که عکسی از آن را در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد.با این حال مهم‌ترین پیشرفت، خارج از دید عموم رخ داد. متحدان آمریکا در خاورمیانه نقش مهمی در جلوگیری از گسترش جنگ توسط ایران و نیروهای نیابتی آن ایفا کرده‌اند. بلینکن در جریان سفر خود که شامل توقف در سرزمین‌های اشغالی، اردن، عراق و ترکیه شد، به دنبال حفظ این تلاش‌ها بود. بلینکن روز دوشنبه پس از دیدار با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در آنکارا گفت: کشورها بسیار در تلاش هستند تا اطمینان حاصل کنند که این اتفاق نمی‌افتد. بلینکن افزود: گاهی اوقات نبود اتفاق بد ممکن است واضح‌ترین نشانه پیشرفت نباشد، اما در واقعیت این‌گونه است.

جلوگیری از هرگونه تشدید تنش توسط ایران یا نیروهای نیابتی آن در منطقه، اولویت مقامات آمریکایی است. از زمان حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر و سپس تشدید حملات اسرائیل به غزه، حدود ۳۵۰۰ نیروی آمریکایی در عراق و سوریه بیش از ۴۰ مورد حمله پهپادی و موشکی از سوی گروه‌های مقاومت همسو با ایران دریافت کرده‌اند. این وضعیت این خطر را دارد که با بروز یک درگیری منطقه‌‌‌ای گسترده‌‌‌تر، احتمالا نیروهای آمریکایی را عمیق‌‌‌تر وارد نبرد کند. ایالات متحده با استناد به تلافی حملات موشکی و پهپادی علیه نیروهای آمریکایی، هفته گذشته دو حمله هوایی به سایت‌‌‌هایی در شرق سوریه انجام داد که مدعی بود توسط ایران و گروه‌‌‌های نیابتی آن مورد استفاده قرار گرفته است.

اما فراتر از تاکید بر خطرات تشدید تنش با ایران، به نظر می‌رسد که سفر بلینکن نتایج متفاوت‌‌‌تری داشته است. در حالی که مقامات آمریکایی اعلام کردند که اسرائیل مایل به گسترش کمک‌های بشردوستانه به غزه است، اما دولت بایدن موفقیت کمتری در متقاعد کردن اسرائیل برای نشان دادن خویشتن‌داری نظامی بیشتر در تلاش برای کاهش تعداد تلفات غیرنظامیان داشته است.در عین حال، مهم‌ترین متحدان عرب ایالات متحده از جمله اردن و مصر، شروع به اعمال فشار واقعی بر دولت بایدن برای مهار اسرائیلی‌‌‌ها کرده‌‌‌اند. چون بیم این را دارند که این درگیری بتواند کشورهای آنها را بی‌‌‌ثبات کند.

جریان مداوم تصاویر کشتار فلسطینیان خشم گسترده‌ای را برانگیخته است و رهبران عرب به طور خصوصی به بلینکن تاکید کردند که صحبت‌های عمومی آنها در مورد آتش‌بس توخالی نبوده است. آنها به بلینکن گفتند که فورا به آتش‌بس نیاز دارند.نیویورک‌‌‌‌‌‌‌‌‌تایمز پیش‌تر و همزمان با ورود وزیر خارجه آمریکا به منطقه نوشت که مقام‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دولت جو بایدن، مدعی شدند که واشنگتن از طریق شرکای خود در منطقه به ایران و حزب‌‌‌‌‌‌‌‌‌الله، پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی ارسال کرده و هشدار داده است در صورت حمله به اسرائیل آماده مداخله نظامی علیه آنهاست.

هشدارهای آمریکا به ایران در شرایطی است که نخست‌‌‌وزیر عراق یک روز پس از سفر به بغداد به تهران سفر کرد. از همین رو ناظران منطقه‌‌‌ای احتمال دادند که او حامل پیام آمریکا به ایران است. حدس و گمانی که البته توسط وزیر خارجه ایران تایید شد. حسین امیرعبداللهیان خبر داد که در طول سه روز گذشته پیام‌‌‌هایی از واشنگتن دریافت کرده‌‌‌اند که در آن تاکید شده که آمریکا خواهان برقراری آتش‌‌‌بس است؛ اما در عمل به گونه دیگری اقدام می‌کند. با این حال روایت منابع آمریکایی از این پیام چیز دیگری است. شبکه خبری سی ان ان به نقل از یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا که نام او را بیان نکرد، گفت که واشنگتن ارسال پیام به ایران درباره آتش‌بس در غزه را تکذیب کرده است.