ترس و نفرت در مدیترانه شرقی

دولت بایدن در پی حمله حماس در ۷اکتبر به اسرائیل که ۱۴۰۰کشته بر جای گذاشت و درحالی‌که نیروهای اسرائیلی در حال آماده شدن برای حمله زمینی به غزه هستند، دستور حضور گسترده نیروهای آمریکایی در شرق مدیترانه را صادر کرده است. به یاد داشته باشید که نوار غزه یکی از پر تراکم‌ترین مناطق جهان است. اما اکنون آن ۲۰۰۰نیروی آمریکایی، دو ناو هواپیمابر، دو رزم‌ناو با موشک هدایت‌شونده و هفت ناوشکن با موشک هدایت‌شونده در شرق مدیترانه در واقع چه کاری می‌توانند انجام دهند تا به اسرائیل کمک کند تا از حملات بیشتر، چه از غزه و چه از لبنان جلوگیری کند؟

خطوط باریک قرمز

درحالی‌که استفاده از کلمه خطوط قرمز از زمان دولت اوباما در بحبوحه جنگ داخلی سوریه رسمیت یافت، (برای جلوگیری از استفاده از بمب‌های شیمیایی)، مقامات آمریکایی برای توجیه حضور خودشان در منطقه هم‌اینک از کلمه «بازدارندگی» استفاده می‌کنند. مقامات دفاعی ایالات متحده اشاره کرده‌اند که این ناوها در شرق مدیترانه به‌عنوان یک علامت بزرگ برای ایران و حزب‌الله در لبنان است که مجهز به هزاران موشک بالستیک است. جوزف ووتل، ژنرال بازنشسته ارتش ایالات متحده که رهبری فرماندهی مرکزی ایالات متحده را بر عهده داشت، گفت: «فکر می‌کنم وجود هواپیماها و چیزهایی مانند ناوها و قایق‌های موشکی برای ارسال پیام به ایران و دیگرانی که این را فرصتی برای گسترش درگیری می‌دانند، مهم است.»

چه چیزهایی مستقر شده‌اند؟

گروه ضربتی ناو یواس‌اس، جرالد آر.فورد که در ۱۰اکتبر وارد مدیترانه شرقی شد، رزم‌ناوی با موشک هدایت‌شونده است. همچنین ناوشکن‌های یواس‌اس توماس هادنر، یواس‌اس راماژ، یواس‌اس کارنی و یواس‌اس روزولت که آنها هم مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده هستند، همراه آن غول آمریکایی در این منطقه ساکن شده‌اند. این امر منجر به تمدید استقرار ملوانان خسته در فورد شده است که از ماه مه در دریا هستند. گروه ضربتی یواس‌اس دوایت دی.‌آیزنهاور احتمالا یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد تا به مدیترانه شرقی برود و رزمناو یو‌اس‌اس فیلیپین‌سی و ناوشکن‌های یواس‌اس لابون، یواس‌اس میسون و یو‌اس‌اس گراوی به آنها ملحق خواهند شد. هر دو ناو با مجموعه‌ای از جنگنده‌ها که اکنون در منطقه هستند، تکمیل می‌شوند: جت‌های جنگنده اف-۱۵، اف-۱۶ و اف-۳۵ و همچنین هواپیمای جنگنده‌ای-۱۰ که برای حمله در جنگ‌های زمینی استفاده می‌شود و مورد علاقه پنتاگون است، جزو این کلکسیون جنگی آمریکا هستند. در ضمن ۲۰۰۰تفنگدار دریایی ایالات متحده در منطقه هستند و هنوز ۲۰۰۰تفنگدار دیگر در ایالات متحده هستند که پنتاگون دستور آماده‌باش برای آنها صادر کرده است.

پیام‌های گیج‌کننده

به‌رغم نمایش و هیاهوی بالا، ایالات متحده در حال حاضر به فکر کمک به اسرائیلی‌ها برای حمله زمینی نیست. جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده که این هفته به خاورمیانه سفر کرد، متوجه شد که اکثر رهبران عرب پس از حمله موشکی مرگبار به بیمارستان الاهلی غزه (که ایالات متحده می‌گوید تقصیر اسرائیل نیست) تمایلی به دیدار با او ندارند و برای همین بیشتر دیدارها لغو شد. درحالی‌که آمریکا می‌گوید این استقرارها برای جلوگیری از درگیری با ایران و حزب‌الله لبنان است، این سخنان مورد تمسخر برخی از مقامات سابق دولت ترامپ قرار گرفت. همچنین مشخص نیست که یگان‌های ایالات متحده صلاحیت وارد شدن به جنگ با دشمنان اسرائیل را دارند یا اینکه پس از اینکه مورد حمله مستقیم قرار گیرند، وارد معرکه خواهند شد.

روسای‌جمهور ایالات متحده بارها و بارها مخالفت‌های کنگره را برای انجام عملیات نظامی تحت عناوین حقوقیِ بحث‌برانگیز نادیده گرفته‌اند. مجوز استفاده از نیروی نظامی یا «AUMF» پس از ۱۱سپتامبر به تصویب رسید تا علیه القاعده استفاده شود و از آن زمان برای راه‌اندازی ۴۱عملیات نظامی در ۱۹کشور استفاده شد؛ چیزی که منتقدان می‌گویند این است که قانون مزبور در حالی که قرار بوده جنگ را محدود کند، بیشتر مسیر را هموار کرده است؛ به‌نوعی جواز قانونی برای «جنگ‌های همیشگی» است. در این میان، بازهای تندرو در کاپیتول هیل در حال بررسی پتانسیل یک مسیر قانونی جدید برای حمله به حزب‌الله، حماس یا سایر گروه‌های شبه نظامی همسو با ایران هستند. اما حتی اگر چکمه‌های سربازان آمریکا با خاک سرزمین‌های اشغالی هم تماس پیدا نکند، فرماندهان سابق ارتش ایالات متحده می‌گویند که دیدن وضعیت غزه از روی دکل کشتی‌های جنگی (آمریکا) دید بهتری به سربازان اسرائیلی برای حمله زمینی به غزه می‌دهد.

رادارها، تجهیزات اطلاعاتی هوابرد و تجهیزات ضد موشکی «Aegis» روی این کشتی‌ها و ناوهای جنگی وجود دارد. فرانک مک‌کنزی، ژنرال بازنشسته تفنگداران دریایی ایالات متحده که تا سال۲۰۲۲ فرماندهی مرکزی ایالات متحده را رهبری می‌کرد، گفت: «این امر آگاهی موقعیتی بیشتری را برای اسرائیلی‌ها فراهم می‌کند.»

واکنش متحدان

مقامات دفاعی اروپایی استقرار ناوها را حمایت کردند و مورد تشویق قرار دادند. مقامات اروپایی همچنین شاهد روابط روبه رشد روسیه با حماس هستند و می‌ترسند کرملین سعی کند از هرج و مرج در خاورمیانه سوءاستفاده کند.

بحث اتمی؟

یک زاویه بزرگ از این درگیری که نمایی از آن پیدا شده و اغلب درباره آن صحبت نمی‌شود، بحث زرادخانه هسته‌ای غیر شفاف اسرائیل است. برخی تحلیلگران می‌گویند که استقرار نیرومند نیروی دریایی ایالات متحده در منطقه و سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی با هدف جلوگیری از استفاده احتمالی اسرائیل از نیروهای هسته‌ای خود در شرایط کنونی بوده است. با این حال این یک گزینه قوی نیست و جای نگرانی وجود ندارد؛ به‌خصوص که شواهد نشان می‌دهد که ایران تمایل ندارد به‌طور مستقیم درگیر موضوع شود.  با این حال، تا آنجا که بازدارندگی پیش می‌رود، برخی از مقامات سابق ارتش ایالات متحده معتقدند که راه اسرائیل برای برقراری مجدد نظم مستقیما از نوار غزه می‌گذرد؛ حتی با وجود تلفات انسانی ویرانگر بر جمعیت غیرنظامی غزه. مک کنزی می‌گوید: «اسرائیل چاره‌ای ندارد. مدل بازدارندگی آنها شکست خورد.این مدل… بر این ایده بود که اگر سر به سر ما بگذاری، ما تو را خواهیم کشت. خوب، آنها بدجوری دچار مشکل شده‌اند. بنابراین اکنون آنها باید وارد شوند و از نیروی گسترده برای برقراری مجدد بازدارندگی استفاده کنند.»