به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است:  سوریه صرفا میدان نبرد نیابتی جنگ سرد قرن بیست و یکمی ایالات متحده از یک طرف و روسیه و چین از سوی دیگر نیست،  بلکه در مرکز مسائل مرتبط با ثبات و امنیت منطقه‌ای،  در طیفی از موضوعات مختلف،  از تجارت مواد مخدر گرفته تا مدیریت روابط با ایران،  قرار دارد. کشور‌‌‌های ثروتمند خلیج فارس و کشور‌‌‌های متکی به آنها ممکن است با اصلاح روابط با دمشق و همکاری با تهران،  به دنبال کاستن از نفوذ ایران بر سوریه باشند،  اما همان‌طور که آرون لوند،  یکی از تحلیلگران اندیشکده‌«Century International»،  در آژانس تحقیقات دفاعی سوئد گفت،  این اولین بار نیست که آنها چنین تلاش‌‌‌هایی را انجام می‌‌‌دهند. لوند در مصاحبه‌‌‌ای گفت:  «قبل از جنگ،  تلاش‌‌‌های متعددی برای «چرخش» سوریه،  دور شدن از ایران و ورود به حوزه تحت رهبری عربستان انجام شد،  اما کشور‌‌‌هایی که این مانور را انجام می‌‌‌دهند،  بار‌‌‌ها و بار‌‌‌ها ناکام مانده‌اند و فکر می‌‌‌کنم احتمالا این بار پیش از هرچیز فهمیده‌اند که اسد در مورد مسائل اصلی تسلیم نمی‌‌‌شود.

او به ایران نیاز دارد و قرار نیست از تهران فاصله بگیرد. همچنین متوجه شده‌اند که او یک مذاکره‌کننده قابل اعتماد نخواهد بود که هر آنچه را که وعده داده است، ‌انجام دهد.» ایران و سوریه چند دهه است که رابطه عجیبی را شکل داده‌اند. اگرچه جمهوری اسلامی و حکومت به‌طور اسمی سکولار اسد ممکن است در ظاهر اشتراکات کمی داشته باشند،  اما آنها مدت‌هاست که ایدئولوژی‌‌‌های مشابهی در مورد اسرائیل و ایالات متحده و نفوذشان در منطقه دارند. ایران در سال ۱۹۸۲ به سوریه علیه اسرائیل،  کمک نظامی کرد و  وابستگی متقابل دیرینه بین دو کشور آغاز شد. ایران برای مقابله با اسرائیل و درطول جنگ داخلی برای مبارزه با گروه‌‌‌های مخالف اسد،  به حکومت سوریه تسلیحات،  آموزش و سایر کمک‌‌‌های نظامی ارائه کرد. همچنین سوریه مسیر ترانزیتی کلیدی برای ارتباط ایران با حزب‌الله لبنان است. در سال ۲۰۰۶،  ایران و سوریه پیمان دفاعی متقابل امضا کردند که در آن زمان چیزی بیش از نمایش به نظر می‌‌‌رسید.

با این حال،  در طول جنگ داخلی سوریه،  کمک‌‌‌های ایران و روسیه به طور موثری برای حکومت اسد مفید بوده است. همچنین قبل از جنگ داخلی،  ایران از اقتصاد باز سوریه استفاده کرد و در سال ۲۰۰۷ میلیارد‌‌‌ها دلار در زیرساخت‌‌‌ها و پروژه‌‌‌های دیگر در آنجا سرمایه‌‌‌گذاری کرد. بنا بر گزارش رویترز،  ایران در سال ۲۰۱۵،  خط اعتباری یک میلیارد دلاری  و در سال ۲۰۱۳ خط اعتباری ۶/ ۳میلیارد دلاری برای خرید کالا‌‌‌هایی مانند سوخت و محصولات مصرفی از جمله مواد غذایی،  به سوریه  اختصاص داد. تهران مجددا در حال سرمایه‌گذاری در سوریه است. دو کشور اوایل ماه جاری توافق‌نامه‌‌‌های چند‌ساله مربوط به زیرساخت‌‌‌ها و تجارت امضا کردند. ایران به‌‌‌عنوان یکی از عوامل کلیدی که حکومت اسد را در ۱۲ سال گذشته سرپا نگه داشته،  بعید است که جایگاه برترش نزد حکومت سوریه را از دست بدهد. ناتاشا هال،  کارشناس ارشد برنامه خاورمیانه در اندیشکده «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌‌‌المللی» گفت:  «ایران جای پایش در سوریه محکم است. آنها جایی نمی‌‌‌روند.»