جایزه صلح نوبل ۲۰۲۴ روز جمعه (۲۰ مهرماه) به سازمان ژاپنی «نیهون هیدانکیو»، یک جنبش مردمی از بازماندگان بمب اتمی «به‌دلیل تلاش‌هایش برای دستیابی به جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای» اعطا شد. «مگان اسپسیا» و «لینزی چاتل» در گزارش ۱۱اکتبر برای نیویورک‌تایمز نوشتند، «نیهون هیدانکیو» برای چندین دهه نماینده صدها هزار نفر از بازماندگان بمباران اتمی ایالات متحده در هیروشیما و ناکازاکی در سال۱۹۴۵ بوده است.

 این بازماندگان که به‌عنوان «هیباکوشا» شناخته می‌شوند، یادبودهای زنده‌ای برای رنج و وحشت این حملات بوده و هستند و از شهادت خود برای افزایش آگاهی درباره پیامدهای انسانی جنگ هسته‌ای استفاده کرده‌اند. نوبل این گروه را در زمانی به رسمیت می‌شناسد که بازماندگان آن حملات اتمی که حدود ۲۰۰هزار نفر را کشت، اکثرا در دهه ۸۰ زندگی خود هستند و هر ماه صدها نفرشان جان خود را از دست می‌دهند. این درحالی است که جهان با نگرانی فزاینده‌ای درباره تهدیدات پنهان روسیه مبنی بر استفاده از زرادخانه هسته‌ای خود در اوکراین مواجه است و نگرانی‌هایی هم درباره تسلیحات هسته‌ای کره شمالی وجود دارد.

«یورگن واتنه فریدنز» رئیس کمیته نروژی نوبل در روز جمعه اعلام کرد: «هیباکوشا به ما کمک می‌کند تا چیزهای غیرقابل وصف را توصیف کنیم، به چیزهای غیرقابل تصور فکر کنیم و به نوعی درد و رنج غیرقابل درک ناشی از سلاح‌های هسته‌ای را درک کنیم.» فریدنز افزود که «تلاش‌های فوق‌العاده» توسط بازماندگان بمباران‌های هسته‌ای ایالات متحده، از جمله کسانی که بخشی از «نیهون هیدانکیو» هستند، «به ایجاد تابوی هسته‌ای کمک زیادی کرده است.» به گفته وی، این امر به جهانی منجر شده که در ۸۰سال اخیر از سلاحی مانند سلاح هسته‌ای در جنگ استفاده نشده است. وی افزود که مشاهده این تابو در سال‌های اخیر نگران‌کننده است. فریدنز گفت که کمیته نوبل، در قدردانی از نیهون هیدانکیو، مایل است «به همه بازماندگانی که با وجود رنج جسمی و خاطرات دردناک، استفاده از تجربه دردناک خود را برای پرورش امید انتخاب کرده‌اند، احترام بگذارد.»