عملیات انتقامی علیه ایران بسیار مخاطره‌آمیز است

حل این مساله مستلزم بازدارندگی و دیپلماسی پایدار است. امنیت در بلندمدت بیش از هر چیزی به پایان یافتن ظلم و ستم بر فلسطینیان بستگی دارد. واکنش موشکی اخیر ایران، پاسخی بود به ضربات پردامنه اسرائیل علیه نیروهای مقاومت، از جمله ترور رهبران حزب‌الله، انفجار پیجرها و از بین بردن بخش قابل‌توجهی از تسلیحات این گروه.خطری که اکنون اسرائیل را تهدید می‌کند، غرور است. ماموریت اسرائیل در لبنان ممکن است دچار انحراف شود و عملیات محدود این رژیم در خاک لبنان تبدیل به تهاجمی همه‌جانبه شود و اسرائیل همان اشتباهی را تکرار کند که در ۱۹۸۲ و سپس در ۲۰۰۶ مرتکب شد. عملیات انتقامی اسرائیل علیه ایران نیز بسیار مخاطره‌آمیز است. یکی از گزینه‌ها حمله به تاسیسات صادرات نفت ایران است که بازارهای انرژی را متلاطم خواهد کرد. حمله به تاسیسات هسته‌ای نیز می‌تواند تهران را به سمت تغییر دکترین نظامی برای احیای بازدارندگی این کشور سوق دهد.راست افراطی در اسرائیل، از جمله بنیامین نتانیاهو، این آرزو را در سرمی‌پروراند که با یک حمله ویرانگر علیه ایران همه تهدیدات امنیتی در آینده نزدیک خنثی می‌شود.

این نگاه اگرچه وسوسه‌برانگیز به نظر می‌رسد، اما خطرناک است. ایران غیرقابل‌پیش‌بینی است. حمله به سایت‌های هسته‌ای این کشور، بعید است این تاسیسات را نابود کند و ممکن است برخی صداها در ایران برای حرکت به سمت ساخت بمب هسته‌ای بلندتر شود.به ادعای اکونومیست، مسیر موثرتر آن است که آمریکا و متحدانش درصورت تلاش تهران برای احیای توان تسلیحاتی نیروهای مقاومت، تحریم‌های نفتی سخت‌تری علیه این کشور اعمال کنند. همچنین باید مشوق‌هایی به ایران پیشنهاد شود. باید مشخص شود که اگر ایران سیاست‌های هسته‌ای و منطقه‌ای خود را تعدیل کند، تحریم‌ها کاهش خواهد یافت.حمایت آمریکا و تغییر رویکرد اسرائیل برای مواجهه با معضل بزرگ امنیتی دیگر، یعنی مساله فلسطینی‌ها، حیاتی است.

نتانیاهو و سایر تندروها در تلاش هستند که همه نگاه‌ها را به ایران معطوف کنند و مساله غزه و کرانه باختری را کم‌اهمیت جلوه دهند. این در حالی است که حملات مستقیم فلسطینی‌ها با اسلحه سرد و گرم و نه حملات موشکی، بیشترین تلفات را از اسرائیل گرفته است.ظلم و ستم بی‌پایان علیه فلسطینی‌ها بعد از جان باختن بیش از ۴۰هزار نفر در غزه طی یک سال گذشته، نسل جدیدی از مبارزان را به‌وجود خواهد آورد. تحرکات شهرک‌نشینان و فضای سیاسی مسموم نیز اصولی را که اقتصاد تکنولوژی‌محور اسرائیل بر آن بنا نهاده شده، به‌مخاطره انداخته است. هرگونه آشتی با کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، مستلزم رفتار بهتر با فسلطینی‌ها است.