همچنین مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور تازه منتخب ایران نیز بعدازظهر سه‌شنبه سخنرانی کرد و به رهبران جهان گفت که برای اصلاحات و تعامل با جهان مبارزات انتخاباتی انجام داده و هدف او ورود ایران به «عصر جدید» است. پزشکیان همچنین اسرائیل را به‌دلیل «جنایت علیه بشریت» به‌شدت مورد انتقاد قرار داد و حمایت ایران از گروه‌های مقاومت را به‌عنوان حمایت از مبارزان راه آزادی اعلام کرد.

بسیاری دیگر از سخنرانان روز سه‌شنبه نیز اسرائیل را به خاطر جنگ با حماس در نوار غزه ؛جایی که به گفته مقامات بهداشتی محلی، تعداد جان‌باختگان آن از ۴۱هزار نفر فراتر رفته است و پس از بیش از ۱۱ماه درگیری، چشم‌انداز آتش‌بسی در دسترس نیست، مورد انتقاد قرار دادند.اکنون، افزایش موشک‌های شلیک شده توسط اسرائیل و حزب‌الله لبنان، خطر جنگ چند جبهه‌ای را در خاورمیانه افزایش داده است. انتظار می‌رفت که درخواست‌ها برای پایان دادن به درگیری‌ها و جنگ‌ها در خاورمیانه، اوکراین و سودان در نشست هفتگی مجمع عمومی غالب باشد، اما به نظر می‌رسد قطعنامه‌ها در حال حاضر برای هر یک از این سه درگیری دور از دسترس هستند. تهاجم روسیه به اوکراین هم در سومین سال خود بدون چشم‌انداز در جریان است.

بایدن در سخنرانی خود به موضوع سودان اشاره کرد و گفت این کشور یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه را به راه انداخته است. بایدن گفت: «وظیفه و آزمون ما این است که مطمئن شویم نیروهایی که ما را در کنار هم نگه می‌دارند، قوی‌تر از نیروهایی هستند که ما را از هم جدا می‌کنند.» او ادامه داد: «من واقعاً معتقدم که ما در نقطه عطف دیگری از تاریخ جهان هستیم؛ زیرا انتخاب‌هایی که امروز انجام می‌دهیم آینده ما را برای دهه‌های آینده تعیین می‌کند.» سخنرانی بایدن همچنین به بحران آب و هوا، نیاز فوری به کمک به مناطق جنگ‌زده و چالش هوش مصنوعی اختصاص پیدا کرد. این سخنرانی بیشتر بوی خداحافظی می‌داد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم روز سه‌شنبه در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که «روسیه را فقط می‌توان به صلح وادار کرد» و تاکید کرد که جنگ روسیه و اوکراین نادیده گرفته نشود؛ زیرا جهان توجه خود را به جنگ‌های غزه، سودان و میانمار معطوف کرده است. زلنسکی در سخنرانی کوتاه خود گفت: «روسیه مرتکب یک جنایت بین‌المللی می‌شود. این جنگ نمی‌تواند به سادگی از بین برود، این جنگ را نمی‌توان با گفت‌وگو آرام کرد. اقدامات لازم است. روسیه فقط می‌تواند مجبور به صلح شود.» زلنسکی همچنین به ۱۵عضو شورا گفت که اوکراین به اطلاعاتی مبنی بر برنامه‌ریزی روسیه برای حمله به سه نیروگاه هسته‌ای خود دست یافته است. او گفت: «ما شواهدی برای این موضوع داریم، اگر روسیه آماده است تا این حد پیش برود، این معنا را می‌دهد که مسکو برای هیچ چیز ارزش قائل نیست.»

زلنسکی گفت که او بر اساس اصول و ارزش‌های منشور سازمان ملل یک طرح پیروزی جدید در جنگ تقریباً سه‌ساله تنظیم کرده است؛ اما درباره جزئیات آن هیچ توضیحی نداد جز اینکه در حال سازمان‌دهی کنفرانس صلح است.» وی افزود که از همه کشورها از جمله چین، قدرتمندترین شریک روسیه و هند که گفته بازیگری بی‌طرف در جنگ است، اما با خرید نفت فراوان به حفظ اقتصاد روسیه کمک می‌کنند، به کنفرانس دعوت خواهد کرد. زلنسکی قصد دارد «طرح پیروزی» خود را به رئیس‌جمهوری ایالات متحده و دیگر مقامات این کشور ارائه کند. وی تاکنون جزئیات این طرح را از مردم پنهان کرده است. زلنسکی همچنین از ایالات متحده و دیگر متحدانش خواسته است تا به اوکراین اجازه دهند از موشک‌های دوربرد ارائه‌شده توسط غرب برای حمله به عمق روسیه استفاده کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به دیپلمات‌ها گفت که زمان پایان دادن به جنگ در اوکراین رسیده است؛ چراکه این جنگ منجر به رنج غیرنظامی فاجعه‌بار و پیامدهای سنگین مانند افزایش قیمت غلات و انرژی و آواره شدن میلیون‌ها نفر شده است. او همچنین نقش سازمان ملل را در ارائه کمک‌های بشردوستانه نجات بخش به حدود ۶.۲میلیون نفر در اوکراین در سال جاری بیان کرد و از کمک‌کنندگان درخواست کمک مالی بیشتر کرد. گوترش خاطرنشان کرد: با نزدیک شدن به زمستان تلخ، تنها نیمی از منابع مربوط به طرح سازمان ملل تامین شده است.

سخنرانی تند اردوغان علیه اسرائیل

رهبران خاورمیانه و سایر رهبران که در جلسه افتتاحیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز سه‌شنبه سخنرانی کردند، اسرائیل را به‌دلیل آنچه آنها به عنوان بی‌توجهی به زندگی غیرنظامیان در جنگ غزه توصیف کردند، محکوم کردند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی ۲۰دقیقه‌ای علیه اسرائیل گفت: «غزه به بزرگ‌ترین قبرستان زنان و کودکان جهان تبدیل شده است.» در حالی که اسرائیل برای مدت طولانی هدف انتقاد در مجمع عمومی سازمان ملل بوده است، جنگ با حماس در غزه و همچنین حملات شدید اسرائیل به حزب‌الله لبنان، موج محکومیت‌های بسیاری از رهبران جهان را تشدید کرده است. برخی نیز حمله ۷ اکتبر به رهبری حماس به اسرائیل را که منجر به کشته شدن بیش از ۱۲۰۰ نفر شد، محکوم کردند.

همچنین شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر که نقش میانجی را در مذاکرات آتش‌بس موقت و مبادله زندانیان با گروگان‌ها در اواخر سال گذشته بر عهده داشت، اظهار کرد که اسرائیل شریک صادقانه‌ای در مذاکرات صلح بعدی نبوده و همه چیز به بن‌بست رسیده است. وی گفت: «در جریان نسل‌کشی بخش‌هایی از مردم فلسطین، یک جامعه کامل نابود شده است.» آل‌ثانی همچنین گفت که پیجرهای انفجاری و واکی‌تاکی که هفته گذشته در لبنان صدها نفر را به شهادت رساند و هزاران نفر دیگر را مجروح کرد، «جنایت بزرگ» است. مقامات نظامی فعلی و سابق آمریکا، این انفجارها را به عملیات اسرائیل علیه حزب‌الله نسبت می‌دهند.

اسرائیل تاکنون مسوولیت این حملات را بر عهده نگرفته است. سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی هم به‌عنوان یکی دیگر از سخنرانان روز اول تاکید کرد که پرونده کشورش در دادگاه دیوان لاهه که اسرائیل را به ارتکاب نسل‌کشی در غزه متهم می‌کند، چیزی شبیه به تجربه کشورش است. رامافوزا گفت خشونتی که مردم فلسطین در معرض آن قرار می‌گیرند، ادامه تلخ بیش از نیم قرن آپارتایدی است که توسط اسرائیل علیه فلسطینی‌ها انجام شده است. او ادامه داد: «ما در آفریقای جنوبی می‌دانیم آپارتاید چگونه است. ما آپارتاید را زندگی کردیم. ما تحت آپارتاید رنج کشیدیم و مردیم. ما ساکت نخواهیم ماند و شاهد اعمال آپارتاید علیه دیگران نخواهیم ماند.»

بسیاری از رهبران، سازمان ملل را متهم کردند که در تعهد اخلاقی خود برای برقراری آتش‌بس در غزه کوتاهی کرده است. ملک عبدالله گفت: «جای تعجب نیست که چه در داخل و چه در خارج از این سالن، اعتماد به اصول و آرمان‌های اساسی سازمان ملل در حال فروپاشی است.»